«Світ - це різноманіття подібностей, а схожість – це інфекція»

 

Система ЗНО в Україні почала формуватись за підтримки міжнародних та громадських організацій. Позитивними наслідками її впровадження стало наближення української освіти до міжнародних, зокрема європейських, стандартів, зменшення корупції, можливість вступу до університету незалежно від матеріальних статків. Певна річ, що ЗНО має і певні недоліки, такі як: наявність помилок у завданнях, певна необ’єктивність,  «можливість скласти тест, діючи “навмання”» та ін.

Ясно, що кожна країна має певні особливості вступної кампанії. Пропоную відзначити її специфічність у країнах «Великої сімки», адже однією із запорук їх успіху стало приділення достатньої уваги питанню освіти. 

 

http://www.studinter.ru/i/Image/edu-can.jpgВ усіх провінціях Канади абітурієнти надсилають заявки на вступ безпосередньо в університет або коледж. Загальної системи вступних екзаменів як такої не існує. Кожен університет має власні вимоги до абітурієнтів, основними з яких є сертифікат про закінчення середньої школи та результати одного з міжнародних екзаменів на знання англійської (TOEFL, IELTS) чи французької (DALF, DELF) для тих, кому ці мови не є рідними. Деякі ВНЗ запитують оцінки з екзамену, прийнятого в системі освіти США – SAT (Standardized Aptitude Tests), бо в Канаді немає єдиного іспиту для випускників шкіл, результат котрого задовольняв би потреби всіх університетів.

 

В основі італійської освітньої системи лежить «академічна свобода»: стати студентом може стати будь-який бажаючий, якщо він відповідає умовам допуску. Випускники складають два письмові й один усний іспит, причому багато італійських університетів мають власну систему тестування з мови.

 

Американські коледжі та університети вимагають результати одного або декількох стандартизованих тестів: SAT, ACT test, GRE (Graduate Record Examination), GMAT (Graduate Management Admission Test), основна мета яких – перевірка навичок студентів, а не знання певних фактів. Абітурієнти з-за кордону також повинні здати тест на знання англійської - TOEFL (Test of English as Foreign Language) чи IELTS. Одним з критеріїв для вступу, як і в Україні, є середній бал атестата або диплома про раніше здобуту освіту (GPA).


Прийом до
університету в Японії проводиться у 2 етапи: на першому етапі абітурієнти централізовано складають «Загальний тест досягнень першої ступені». Ті, хто успішно витримали тестування, допускаються до вступних іспитів, що проводяться безпосередньо в університетах, причому абітурієнти з найвищими показниками тестування допускаються до іспитів у найпрестижніші університети Японії.

 

Щоб стати студентом у Німеччині, після закінчення середньої школи треба  скласти чотири письмові або усні іспити.

 

Французький диплом про повну середню освіту Baccalaureat Francais (BAC) дає право випускникам французьких шкіл (ліцеїв) вступати до університетів Франції без вступних іспитів. Відповідно до обраної спеціалізації, після закінчення навчання ліцеїсти складають випускні іспити. Атестат про середню освіту (ВАС) має три різновиди: з орієнтацією на літературу (L), природничі науки (S) або економіку (ES).

 

http://foto.yastudent.ru/content/photos/photo_121_large_744.jpegМабуть, найбільш складною є система освіти у Великій Британії. У шістнадцятилітньому віці учні складають іспит з 6-8 предметів на отримання загального свідоцтва про середню освіту (General Certificate of Secondary Education). Незалежна екзаменаційна комісія готує питання, перевіряє роботи і виставляє оцінки. Для отримання права піти на роботу або проходити передуніверситетську підготовку (програма A-levels) школярі повинні отримати не менше 6 позитивних оцінок. Після першого року цієї програми складається іспит на отримання загального свідоцтва про освіту (General Certificate of Education), який не дає права на вступ до ВНЗ, а призначений для контролю знань учня. Після проходження дворічного курсу A-levels учнів очікує іспит з 3-5 предметів на отримання Загального свідоцтва про освіту найвищого рівня, який одночасно є вступним до університету. Його можна порівняти з українським ЗНО, однак не слід вважати їх рівноцінними.

 

Януш Корчак зазначав, що тільки дурні люди хочуть, щоб всі були однакові. Хто розумний, той радий, що на світі є день і ніч, літо і зима, молоді і старі, що є і метелики, і птахи, і різного кольору квіти і очі, і що є і дівчатка, і хлопчики. Ось таке різноманіття правил вступу спостерігаємо у системі освіти держав-лідерів. До речі, можна переконатись, що ЗНО - ще не найбільше зло, із яким стикаються студенти сучасного світу.

 

Тести ЗНО минулих років ви знайдете тут: buki.com.ua/materials/

 

Читайте також: Новации внешнего независимого оценивания 2015 года

 

 

Автор: Субач Катерина Вікторівна