Боротьба з міфами й мовленнєвим оформленням у власному висловленні ЗНО з української мови та літератури

Через те, що на «секторі приз» досить переконлива сума балів (аж 20!), у деяких людей цілком логічно може виникнути думка: «Це точно купується!». Саме тому до Вашої уваги те, чого точно не можна подумати ані про власне висловлення зокрема, ані про ЗНО загалом. Усі факти взято зі слів реальних екзаменаторів, тож інформація стовідсотково достовірна.

 

Міфи:

1. “Мою роботу перевіряли упереджено!”

 

НІ!

Багатоетапна перевірка. АЛЕ! Якщо писати неохайно і з обох боків – то екзаменатора це може втомити.

2. “Не писатиму ВВ – вистачить балів за тестову частину”

 

Ні! Украй необхідно писати!

Часто власне висловлення може “витягнути” і врятувати загальну картину. Навіть якщо дитина налаштована одержати не максимальний бал.

3. “Перепишу все із самого завдання – і так згодиться”

 

У жодному разі!

Просто переписати завдання – свідоме перешкоджання високому балу!

4. “Напишу будь-які цитати, які одразу спадуть на думку, – щось та й точно поставлять!”

 

НІ!

Як такої, “заготовки” не буде, тому не слід сподіватися, що раптом щось згадається і навіть за це поставлять.

 

Підсумовуючи, ніхто не зацікавлений ані «завалити», ані «просунути» того чи іншого учасника ЗНО, тому всі бали ставляться лише на його користь! Працюйте – і матимете заслужений результат!

Тепер повернімося до мовленнєвого оформлення. Як ми з’ясували в попередній статті, власне висловлення – це сухе аргументоване доведення власної позиції: необхідно чітко, концентровано і швидко змогти довести свою думку стосовно будь-якого питання. За нього ми можемо одержати максимально 20 балів: 12 балів – зміст, 8 – форма. Форма та зміст взаємодіють, точніше, виявляються один через одного.
А отже, обидвоє важливі. Це ми знаємо із занять з української літератури. 

Повторімо, що зміст має конкретну структуру: теза-аргумент № 1-приклад № 1-аргумент №2- приклад № 2- логіка викладу-висновок. Внутрішній порядок може варіюватись, але від цього кількість балів, очевидно, не зменшується.

Що ж стосовно форми? Звичайно, на неї розраховується менша кількість балів, ніж на зміст, оскільки не всі учні мають бездоганне мовне чуття або не ідеально розставляють розділові знаки. Якщо дитина розраховує на високий загальний бал, бажано написати щонайменше три власних висловлення. Досвід показує, що цього достатньо, аби учень чітко запам’ятав структуру. Над мовленнєвими ж нюансами бажано працювати тривалий час: в ідеалі – рік. Особисто я демонструю учням типи мовних помилок і раджу варіанти їх уникнення або виправлення. Усе це відбувається в ігровій формі: ми такі собі ґраманаці – виправляймо все, що нас бентежить.

Рекомендую під час підготовки використовувати посібник, який є першим у списку використаних джерел. Там Ви можете знайти ґайд із літературними ілюстраціями до тем власного висловлення, а також різноманітні вправи, щоб «прокачати» свої мовленнєві навички.

Отже, існують такі типи мовних помилок у власному висловленні:

  1. Лексичні;
  2. Граматичні;
  3. Синтаксичні;
  4. Стилістичні.

Пунтуація та орфографія максимально оцінюються в 4 бали. Лексика, граматика та стилістика - так само в 4 бали. За відповідної кількості помилок - відповідний бал у бік зменшення. 

До лексичних помилок відносимо тавтологію, плеоназм, багатослів’я або ж, навпаки, мовну недостатність, уживання слів у невластивому їм значенні та епосі, росіянізми, просторіччя, невластиве вживання фразеологізмів, порушення лексичної сполучуваності слів. Найпопулярнішими серед вище переліченого є, авжеж, росіянізми й тавтології. З одного боку, це логічно, адже ми живемо у двох мовних парадигмах – російській та українській. Ми білінгви й нічого з цим не вдіємо, але пристосуватись до обставин усе ж таки варто. З другого, аби розширювати свій лексичний запас, рекомендую учням дуже простий та ефективний спосіб – читати художні тексти! Це працює при вивченні будь-якої мови. Ось і відповідь тим скептикам, які постійно цікавляться, навіщо діти мають складати ще й літературу :) .

До граматичних помилок зараховуємо морфемні, словотвірні, морфологічні,  а саме: неправильне вживання форм іменника, прикметника, займенника, дієслів; неправильне відмінювання прізвищ; неправильне утворення ступенів порівняння; неправильне сполучення числівника з іменником і утворення форм числівників. Перші дві з перелічених трапляються найрідше, а останні, пов’язані з частинами мов, - на жаль, постійно. Саме тому слід уважно поставитись до вивчення «Морфології» та запам’ятовувати лайфхаки, на яких наголошує репетитор. Вони необхідні не лише для успішного виконання тестової частини, а, як виявляється, і для написання грамотного власного висловлення ;)

Синтаксичні помилки – багаторівневі:

  1. На рівні словосполучення (неправильне узгодження, керування чи вибір прийменника);
  2. На рівні простого речення (неправильна координація підмета й присудка, побудова ряду ОЧР, дієприслівниковий і дієприкметниковий звороти, порушення порядку слів у реченні);
  3. На рівні складного речення (відрив ПЧ означальної від пояснювального слова, невмотивоване розчленування реченням на кілька пунктуаційно оформлених самостійних частин, неправильне вживання особового займенника, що спричиняє двозначність, його неузгодженість у роді, числі і відмінку із замінюваним словом, неправильне чи недоречне використання сполучного засобу);
  4. Неправильне оформлення прямої та непрямої мови – порушення структури речення й недотримання пунктуаційних норм.

Тут мої рекомендації максимально прості: не пишіть складними реченнями з різними типами підрядних та ще й з ускладнювальними елементами всередині! Чим «простіше» речення, тим менше помилок – і пунктуаційних, у тому числі.

І, нарешті, уживання слів, не властивих стилеві тексту, нагромадження в одному реченні слів однієї частини мови, порушення норм милозвучності – це все стилістичні помилки. Зі стилем треба вчитись працювати. Плюс, тут нам ідеться ще й про «мовне» внутрішнє чуття. Очевидно, що в публіцистичному тексті, яким і є власне висловлення, не може бути пишних метафор і сталих народнопоетичних епітетів. До того ж, на перший погляд видається, нібито, яка різниця  - «у» чи «в», «і» чи «та», проте це помилка, а отже, запам’ятовуймо алгоритми й тренуймось, тренуймось і ще раз тренуймось.

Нелегка праця постає перед нашими учнями, але спільними зусиллями, коректними та чуйними настановами й постійною практикою ми можемо сягнути омріяних двадцяти балів. Повірте, зробити це зовсім не складно!

Список використаної літератури:

  1. Літвінова І.М. Українська мова і література. Власне висловлення : робочий зошит / І. М. Літвінова, Ю. О. Гарюнова. – Київ: Літера ЛТД, 2019. – 96 с. – (Серія “Зовнішнє незалежне оцінювання”).
  2. Говоримо про власне висловлення на ЗНО. URL: https://www.facebook.com/knugarnya.ye.kh/videos/350847642462177/ (дата звернення: 25.04.2020).

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Марія У.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;