Дистанційні уроки з космосу

Мабуть, кожен вчитель фізики під час дистанційного навчання волів би не сидіти в себе вдома за комп'ютером, а наприклад, полетіти у космос і звідти проводити уроки для своїх учнів. Скажете, фантастика? Зовсім ні! На сьогоднішній день вже чимало уроків відзнято у космосі і їх можна вільно переглядати у мережі Інтернет.

Вперше ідея проводити уроки з космосу виникла в NASA у 1984 році. Тоді США започаткували національну програму "Teachers in Space", в рамках якої у космос разом з науковцями мали літати шкільні вчителі та проводити звідти заняття для учнів. Першою вчителькою у космосі повинна була стати Кріста Маколіф. Однак у вересні 1986 року трапилась трагедія. Під час запуску вибухнув космічний корабель "Челенджер" й загинув весь екіпаж, зокрема, і Кріста Маколіф. Ця подія на тривалий період часу відтермінувала проведення американцями уроків з космосу. Перший такий урок було проведено аж у серпні 2007 року. Дещо раніше почали проводити уроки з космосу радянські космонавти. У січні 1990 року О. Серебров та О. Вікторенко на борту космічної станції "Мир" провели урок присвячений пам'яті Крісти Маколіф. Загалом же космонавтами було проведено та зафільмовано такі уроки, як "Механіка", "Властивості рідин", "Електрика та магнетизм", "Світ невагомості", тощо.

Уроки з космосу для методики навчання фізики становлять інтерес з кількох причин. По-перше, вони здатні зацікавити наукою учнів. По-друге, за умов невагомості можна проводити цікаві навчальні демонстраційні експерименти, які неможливо провести за земних умов. І нарешті, такі уроки здатні розширювати кругозір учнів та ознайомлювати їх з елементами фізики невагомості.

Приміром, мало хто задумувався над тим, а чи може людина у космосі визначити свою масу? Адже жодна вага за умов невагомості нічого не покаже. На уроці із космосу "Механіка" О. Серебров демонструє як космонавти на борту станції "Мир" визначають свою масу. Космонавт "лягає" на прилад, схожий на стілець. Цей прилад виготовлено на основі пружинного маятника, що коливається разом з космонавтом. За допомогою секундоміра космонавт визначає період коливань цього приладу і потім, за відомою формулою для періоду коливань пружинного маятника, обчислює свою масу.

У відео-уроці з космосу "Механіка" також багато уваги приділяється законам Ньютона, законам збереження механічної енергії та імпульсу, ролі сил тертя в космосі, окремим питанням небесної механіки, розглядаються такі фундаментальні фізичні поняття, як маса й вага. Разом з тим, цікавинки для себе можуть почерпнути з цього уроку, навіть, психологи. Так, О. Серебров демонструє результати тривалих ігор космонавтів за умов невагомості в дартс – спортивну гру, під час якої гравці метають дротики (короткі стріли) в круглу мішень. Здавалося б в космосі простіше простого виграти в дартс, адже всі дротики за умови невагомості летять по прямій, бо їх траєкторію не викривлює сила тяжіння, і тому прицілитись мало б бути зовсім просто. Однак не все так просто. Доволі цікавим може видатись той факт, що практично всі дротики, які за умов невагомості космонавти метали в ціль, потрапляли значно вище встановленої мішені. У відеофільмі "Механіка" пояснюють це тим, що, вірогідно, у людському мозку закладена певна «поправка на тяжіння», а тому, метаючи дротик, космонавт підсвідомо напрямляє його так, начебто він летітиме не по прямій, а трохи відхилятиметься вниз під дією гравітації. У результаті всі дротики потрапляють вище цілі.

Не менш цікавим є, наприклад, урок з космосу "Властивості рідин". У цьому відео-уроці значна увага приділяється явищу поверхневого натягу, яке за умов невагомості відіграє ключову роль у поведінці рідин. Демонструється, наприклад, що у космосі вода може змочувати, навіть, незмочувані речовини такі, як пластилін. Цікавим може видатись дослід із замерзання води на борту космічної станції. Космонавт помістив каплю води на металевий предмет, охолоджений до –24 градусів за Цельсієм. Як виявилось, за умов невагомості капля замерзала надзвичайно повільно – знадобилось близько 15 хвилин, щоб отримати з неї лід. Та ще й космонавту довелось для цього добре постаратись, наприклад, трясти предметом, на якому знаходилась капля. А за земних умов така ж капля замерзла б менше, ніж за хвилину. Справа у тому, що за земних умов теплі і холодні шари води перемішуються між собою під дією сили тяжіння, адже тепла і холодна вода мають різну густину (явище конвекції). У космосі же замерзання води відбувається лише завдяки теплопровідності, яка для води є незначною. Показано на цьому уроці й побут космонавтів, зокрема те, як їм доводиться пити воду й купатися за відсутності звичної нам сили тяжіння.

Підсумовуючи, можна констатувати, що використання відео-уроків з космосу у навчальному процесі з фізики може сприяти поглибленню знань учнів, активізації їх пізнавальної діяльності та формуванню у дітей стійких пізнавальних інтересів.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Віталій Ф.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;