Формування товариськості та поваги до старших

Для нормального розвитку молодших школярів надзвичайно важливо цілеспрямовано формувати в них гуманістичне ставлення до однолітків, інших дітей, дорослих.

Психологи вважають, що характер колективних взаємин у класі часто визначає успішність навчання, ставлення до школи, настрій дітей. Тільки в колективі є умови для всебічного та гармонійного розвитку дитини. Наймолодші школярі – першокласники, приходячи до школи, спочатку переважно спілкуються з одним-трьома однолітками, частіше із сусідами по парті або з тими, кого знали до школи. Завдання вчителя – поступово й тактовно виховувати у своїх вихованців доброзичливе ставлення й до інших однокласників, бажання допомогти їм, потурбуватися про них, чимось порадувати.

Молодші школярі дізнаються про загальні моральні норми товариськості, поваги до старших, ознайомлюючись з «Правилами для учнів», такими як: «Бути хорошими товаришами, вірними друзями»; «Допомагати товаришам у навчанні, бути чесними та правдивими»; «Слухати батьків, старших членів сім'ї, поважати їх, виконувати домашні обов'язки»; «Бути уважними, ввічливими, поступатись старшим дорогою, місцем у громадському транспорті»; «Допомагати батькам і вчителям, піклуватися про старших і молодших».

Важливе джерело знань дітей про чуйність, товариськість, й дружбу – уроки читання і розвитку мови, а також перегляди фільмів, в яких порушуються питання моралі, взаємин тощо.

Особистий досвід дітей, жива практика спілкування з людьми, які оточують, в якій постійно відбуваються та переживаються різноманітні позитивні й негативні вчинки, також формують їхні моральні уявлення про взаємини людей, комунікативні вміння і якості особистості.

Основні завдання учителя, який поставив за мету формування товариськості й поваги до старших людей, можна сформулювати так:

  • розширити, поглибити, систематизувати знання правил, що регулюють взаємини молодших школярів з однолітками, старшими й молодшими товаришами та дорослими, правил, які випливають з моральних норм нашого суспільства;
  • викликати активне бажання додержувати правил ввічливості, запобігливості у взаєминах з ровесниками та старшими, формувати практичні вміння й навички виявлення цього ставлення;
  • формувати такі особисті якості, як чуйність, непримиренність до байдужості та грубості, сміливість і рішучість у боротьбі з несправедливістю.

Ефективність праці вчителя залежить від того, наскільки точно він визначив рівень сформованості моральних уявлень вихованців, їхньої практичної підготовленості до контактів з людьми, що їх оточують.

В дітей цього віку найбільше розвинуті уявлення саме про товариськість. Вони можуть порівняно різнобічно оцінювати якості товариша як у вузькому розумінні («допомагає», «разом граємося», «захищає», «ділиться з товаришами»), так і в широкому значенні («не підводить клас»).

З покоління в покоління у дітей існують неписані правила товариськості – не виказувати товариша, виручати з біди, не зводити на нього наклеп, не звалювати провину на іншого тощо. Але ці норми можуть викликати подекуди й негативні прояви у поведінці: кругову поруку, підказування й списування, обман учителя, батьків.

Щоб цілеспрямовано впливати на дітей, учитель повинен добре знати норми життя дитячого колективу, реально діючі мотиви, настанови, потреби спілкування, й діючі правила, можливі прогалини в уявленнях, які вже склалися.

На цій основі учитель формує громадську думку про взаємини й поведінку в колективі, а потім під впливом цієї думки формується уже особистість кожного окремого учня – члена даного колективу.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Олена Б.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;