Для чого викладачеві англійської мови, який уже має диплом магістра або є доктором філософії та вже має деякий стаж роботи, проходити стажування та курси підвищення кваліфікації чи складати мовні іспити на рівень? Я неодноразово себе про це питала, а особливо гостро питання стоїть коли проходиш якийсь доволі жорсткий і виснажливий курс.
Відповідь у кожного з нас, мабуть, своя. У мене – бо я це люблю! Але для когось мотиватором можуть бути гроші, відомо, що деякі компанії та мовні школи, підвищують працівникам платню, коли ті мають вагомі визнані у всьому світі сертифікати або складали мовний іспит і мають підтвердження високого рівня мови. Для деяких вчителів важливо бути попереду інших, працювати в прогресивній, а не «совдепівській» системі вивчення мови, що теж є крутим стимулом йти і випробовувати себе на профпридатність. У когось це вимога з робочого місця, знаємо деякі заклади не беруть вчителів без сертифікату CELTA та іспиту на рівень мови, хоч який би диплом у вас не був. Дуже неприємно констатувати той факт, що наші з вами українські дипломи філолога, навіть ті в котрих пише, що ви кандидат наук, нічого не варті, якщо ви не володієте англійською мовою на рівні С2. Хоча в моєму розумінні, диплом магістра або канд.наук мав би це гарантувати, чи не так? Тому я трошки почуваюся ошуканою, коли приходить усвідомлення, що велика кількість академічних іспитів та непотрібних предметів, це була марна трата часу і моїх сил. Такий стан речей ставить нас в один ряд з нашими конкурентами, які приходять з інших сфер і теж дуже успішно стають вчителями англійської, і це, у вільному та конкурентному світі, є дуже навіть прийнятно. Але, сьогодні мова не про конкуренцію та маркетинг. В цій статті я спробую дати самій собі відповідь на питання для чого це все і чи рентабельно вчителеві постійно вчитись і вкладати в себе немалі суми грошей. І можливо вам знадобляться деякі мої інсайти.
Які ж курси й навіщо я сама пройшла та скільки коштують курси, після яких ви можете отримати вагомий сертифікат, який прирівнюється до диплома? А головне, навіщо воно нам, викладачам?
Починаючи з того часу, як я закінчила університет, а було це досить давно, я активно ходила по тренінгах та семінарах, інтуїтивно підбираючи ті, котрі могли б стати мені у пригоді. Це були недорогі семінари, які не вимагали багато зусиль та корись від таких зустрічей дуже лайтова.
Сьогодні я роблю вибір в сторону дорогих та виснажливих кусів, в моїй практиці таких є два – InternationalIELTSInstructor та CELTA. Я побачила різницю між тим, як вони працюють і який слід залишають в моїй викладацькій практиці, але про них я розповім у своїй наступній статті. Хоча варто сказати, що багато корисностей я взяла і з деяких недорогих зустрічей, семінарів, літніх шкіл, тому завжди можна починати з малого. Однак, чарівної таблетки, у вигляді найкращої у світі методики, не існує, навіть якщо у вас найпрестижніший в світі диплом.
Отже, якщо ви студент або вчорашній випускник, якщо ви хочете попробувати себе в ролі викладача англійської мови та прагнете суттєво підвищити свій викладацький рівень, візьміть до уваги цих декілька порад з мого власного досвіду, а він в мене великий і різноманітний:
1. Перше, що можна зробити це скласти будь-який мовний іспит, який покаже над чим ви могли б ще попрацювати в майбутньому.
2. В мене є багато хороших вражень про літні школи для викладачів англійської, там будете виконувати багато цікавих завдань та підвищите свій методичний рівень.
3. На теренах Інтернету є безліч перекладацьких ретритів, онлайн груп, де теж значно можна прокачати свої знання.
4. Вступайте в об’єднання викладачів, це завжди тримає вас в курсі, що відбувається у світі викладання англійської мови.
5. Не бійтеся невдач, вони необхідні, щоб ставати кращими. Не бійтеся критики і негативних відгуків, вони зроблять вас сильнішими і буде видно, який обирати вектор руху.
6. Ходіть на розмовні клуби, вони часто безкоштовні, а користь від них величезна.
7. Поважайте своїх конкурентів – учнів є багато, вистачить на всіх, головне для нас не товктися в одній заїждженій ніші, такій, наприклад, як підготовка до ЗНО.
8. Читайте романи і дивіться фільми, це не коштує грошей, приносить задоволення і розвиває фантазію.
9. Не засиджуйтесь на одному робочому місці – це стирає горизонти, а краще поєднувати різні види діяльності. Для мене найкраще зі всього, що я спробувала, звичайно це – вільне плавання в методиці Догме.
10. Якщо ви не знаєте як стати викладачем, напишіть мені, я безкоштовно допоможу вам і поділюся усіма своїми лайфхакми, іменами тренерів та назвами шкіл, в яких варто чи не варто повчитись, тут я, на жаль, їх не можу називати, бо це буде реклама.
А головне пам’ятайте, хто хоче, той шукає можливості, а той хто не хоче - виправдання!