Матриця успіху, або як скласти ЗНО з української мови і літератури на «відмінно»

Детальніше»Всі блоги користувача

Школяр – найкращий учень. І це не абсолютні синоніми. Як кажуть у народі, вік живи – вік учись. Якщо вчимося – ми учні, незалежно – дитина, дорослий, студент, вчитель. Але у всіх одна ціль – здобути знання, уміння і навички. Проте саме для школяра вчитель стає другою матір’ю чи батьком. Велика відповідальність – передати знання й уміти збагатитись ними. Особливо, якщо від цього залежить майбутнє молодої людини.

Сьогодні знання учнів перевіряє Український центр оцінювання якості освіти. У статті я спробую подати так звану «матрицю успіху», яка об’єднує складники вдалого складання тесту з обов’язкового предмету Державної підсумкової атестації.

Чому нам так потрібне ЗНО?

Як на мене, це питання риторичне, проте все ж зауважимо. Ця система оцінювання діє в Україні більше 10 років, якщо точніше, то з 2008. Переваги ми бачимо вже у самій назві: зовнішнє – тобто можна глобально оцінити глибину знань учнів, незалежне – це об’єктивна діагностика (крім деяких творчих завдань, але й тут усе зведено до максимального нейтралітету), оцінювання – можливість школярів навчатися за бюджетні кошти, а отже, з’являється мотивація якнайкраще засвоїти шкільний матеріал і в подальшому підтвердити свій рівень навчальних досягнень. Але тут виникає багато нових питань. Наприклад, у кожному закладі, на певному факультеті, конкретній спеціальності різна кількість бюджетних місць (порівняйте: у середньому в медичних закладах, на юридичних факультетах, у сфері обслуговування та на факультетах вивчення іноземних мов така кількість коливається в районі 5-10, тим часом, як гуманітарні, технологічні, інформаційні напрямки мають значно більше держзамовлень). Звичайно, що це обумовлено державною потребою у певній кількості фахівців, але всі спеціальності користуються різною популярністю, престижністю, що властиво державам із низьким економічних рівнем, пострадянським країнам. Упровадження в Україні ЗНО показує демократичність суспільства, вихід із корумпованої освіти.

Проаналізувавши значимість ЗНО, варто зупинитися на питанні: а коли ж починати підготовку до тесту?

Підготовка до ЗНО повинна розпочинатись вже у 5 класі, коли учні починають вивчати матеріал, що буде вже безпосередньо у завданнях. Проте у віці 10 років головний вплив і контроль за успіхами у навчанні в руках, перш за все, вчителів і батьків. Хоча сьогодні більшість дітей уже прекрасно розуміють, як влаштоване життя і часто краще дорослих здатні оцінити реальність. Таким чином, учень, який поступово повноцінно опановує усі предмети, не боятиметься дедлайну ЗНО і не звалиться під непосильним завданням «Як вивчити УСЕ за рік / місяць / тиждень».

Тут назріває вже інша дилема: якщо я вчу все, у мене хороша успішність, то чи потрібен мені репетитор? 

Якщо учневі тяжко змусити себе ще більше працювати, не може здійснити самоконтроль, об’єктивно оцінити свої прогалини у знаннях та не знає як їх заповнити, якщо на уроці важко засвоїти матеріал, вчитель працює занадто швидко чи навпаки, матеріал засвоює тільки при поясненні – відповідь однозначна – так, учневі потрібна допомога фахівця. Адже важливий і психологічний фактор, і зовнішні причини. Безумовно, додаткові заняття з професіоналом не зашкодять і тільки додадуть впевненості.

Зрештою, найголовніше питання: як успішно скласти ЗНО?

Припустимо, учень Андрій навчається у 9 класі і знає, що через два роки обов’язково потрібно скласти ЗНО з української мови.

По-перше, потрібно звикнути до системи завдань. Сьогодні вчителі повинні будувати контрольні роботи у форматі ЗНО. Що це нам дає? Учень звикає до різнотипних завдань, і на тесті він уже не витрачатиме 10 хвилин на те, щоб зрозуміти алгоритм, кількість і вид завдань. По-друге, часто учасники оцінювання помиляються не у варіантах відповідей, а в самому запитанні. Якими б великими літерами не писали «у якому рядку…, ОКРІМ», наші очі можуть уперто не бачити цього навіть за звичайних умов. Тому, наш Андрій уже добре знає, на чому можна спіткнутися і уважніше читатиме тест. По-третє, є певні завдання, які щорічно повторюються, тільки у різних варіаціях. Тоді учень знатиме: щоб заробити 1 бал – я маю знати усі слова із сумнівним наголосом, я маю знати усі правила розстановки розділових знаків, я маю досконало знати транскрипцію, я маю знати усі винятки тощо. Достатньо не знати однієї примітки до правила – і все, бал втрачено, а те, що ти дуже довго вчив певну тему (а якщо ще й з допомогою репетитора), уже нікого не цікавить.

Одним із найбільш непосильних завдань є блок «Читання й аналіз тексту». Складність полягає у тому, що тут є моменти суб’єктивності. Часто після перевірки ЗНО, зазначають, що правильними можна вважати варіант А і Б, наприклад. Але все ж більшість завдань однозначні. Щоб впоратися, потрібно, перш за все: а) виконувати усі домашні завдання з української літератури на визначення теми й ідеї твору; б) вдумливо читати текст, щоб одразу зрозуміти основні думки, легко орієнтуватись в абзацах, не втрачаючи цінних хвилин. .

Напрошується наступне запитання: як впоратися із завданнями з української літератури?

Тут ситуація дещо відрізняється. На мою думку, усе більше залежить від самого учня: якщо Андрій читатиме й аналізуватиме усі твори – 70% успіху. Ще 10% - знання теорії літератури (художні засоби, літературні напрямки і стилі), інші 10% - знання творчості письменників, а решта 10% - вміння логічно мислити і узагальнювати (не завжди можливо прочитати все і стільки ж запам’ятати, а от якщо добре знати, наприклад, історію, можна відгадати, що твір про Другу світову війну написав Олександр Довженко, він же ж кінорежисер). 

Проте, навіть не це страшний сон нашого сумлінного Андрія.

Чи можливо написати власне висловлення на максимум балів?

Максимум не максимум, але постаратися можна. Уже написано безліч рекомендацій і роз’яснень про те, який це – ідеальний твір. Протягом усієї історії ЗНО були різні вимоги щодо жанру і змісту. Але деякі речі незмінні. По-перше, оригінальність манери письма (ну тут уже найбільше пощастить тому, хто має хист до писання). Текст не має бути критикою на художній твір, по-друге. Як-то кажуть, важлива власна думка (я вважаю, на мою думку, на моє глибоке переконання). По-третє, «водичка» у нашого Андрія може бути тільки у вступі і висновку, усе решта – приклади:

1) з художнього твору шкільної програми;

2) із власного життєвого досвіду, події з історії чи суспільного життя , біографій видатних людей;

3) інших творів мистецтва, із творів позашкільної програми. 

Окрім того, ці приклади потрібно обґрунтовувати і добре обдумувати доречність їх використання. Немає нічого гіршого за невдалий приклад, який спростовує чи суперечить тому, про що стверджували у тезах. І пам’ятаємо про необхідну кількість слів (близько 200-300) та структуру власного висловлення (теза - аргумент – приклад – аргумент – приклад - висновок).

Розглянувши пропоновані елементи моєї «матриці успіху», стає зрозуміло, що насправді вона набагато складніша, і величин, які треба окреслити, є досить багато. Я вважаю, що система оцінювання повної загальної середньої освіти сформована досить вдало. Принаймні, з української мови та літератури. Залишається сподіватись на три речі: що інспектори ЗНО виправдовуватимуть свою роль при проведенні тесту; що твір нашого Андрія оцінять справедливо і що ми, вчителі, будемо пишатися своїми учнями незалежно від оцінки в атестаті.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор та репетитор на BUKI: Олеся К.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Інші статті викладача

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора