Моральне виховання молодших школярів

Якщо говорити конкретніше про засвоєння якогось правила чи морально-етичної норми, формування конкретної моральної якості, дії педагога можна представити в такій послідовності:

  • постановка завдання;
  • пояснення важливості даного правила поведінки, формування свідомого ставлення до його виконання;
  • зразкового виконання правила;
  • тривале вправляння (привчання) дітей з метою вироблення в них навичок (звичок) моральної поведінки;
  • закріплення відповідного морального ставлення до правила.

Знання про взаємини між людьми у нашому суспільстві молодші школярі здобувають із різних джерел та з власного досвіду спілкування з дорослими і ровесниками.

Конкретні завдання кожного виховного заняття визначають таким чином, щоб моральне виховання здійснювалось у поєднанні з ідейно-політичним, трудовим, естетичним.

Відповідно і робота на занятті має розвиватися приблизно у такій послідовності:

  • розширення та поглиблення знань дітей з даної теми;
  • формування емоційно-оцінного ставлення до предмета чи явища, що розглядається;
  • показ кожному учневі можливості його особистої участі в суспільно корисних справах;
  • розвиток практичних умінь і навичок виявляти турботу про оточуючих людей, природу;
  • виховання пізнавальних інтересів і активного ставлення до громадського життя.

Готуватися до заняття треба заздалегідь:

  • діти розучують вірші та пісні,
  • читають книжки,
  • репетирують інсценівки,
  • виготовляють потрібний реквізит для рольових ігор,
  • спостерігають за поведінкою інших людей під час прогулянок, екскурсій, на перервах і т. д.

Краще, щоб вони робили це в творчих групах (ланках, бригадах, екіпажах, командах).

На заняттях бесіди, інсценівки чергуються з іграми, обговоренням окремих прикладів, вчинків; часто на них запрошують батьків.

На закінчення рекомендується всім класом підбити підсумки: сформулювати правила, над якими працювали, намітити нові справи, нові можливості вправляння в правильній поведінці.

Для формування у молодших школярів соціальної активності заняттям необхідно надавати яскраво вираженого цілеспрямованого ідейно-політичного характеру. Цього можна з більшим успіхом досягти, показавши дітям, що вони виконують або готуються виконувати закони колективного життя.

Глибше узнати вихованців можна при спостереженні та іншими методами.

Щоб спостереження пройшло успішно, треба чітко поставити його мету, продумати програму аналізу й узагальнення результатів, можливості обговорення цих результатів з іншими учасниками навчально-виховного процесу.

Бесіду можна використовувати для визначення рівня інформованості вихованців з певних питань, мотивів і причин дій та вчинків, з'ясування реакції дітей на різні виховні впливи, їх вражень від проведення виховних заходів тощо.

Готуючись до бесіди, треба визначити основні та допоміжні її цілі, продумати запитання, які не повинні бути занадто прямолінійними, а, по можливості, ненав’язливо виводити співрозмовників на обговорення потрібної теми, передбачити ознаки, які свідчитимуть про об’єктивність здобутої інформації (виходити не тільки із змісту відповідей на запитання, а й з поведінки, жестів, міміки, емоційних реакцій дітей).

Організувати невимушену бесіду непросто: треба ввійти у контакт з вихованцем, зацікавити його, дати можливість поставити зустрічні питання, весь час спрямовуючи розмову в бажаному напрямі.

Анкетне опитування школярів та їх батьків – одне з можливих джерел інформації, але через суб'єктивність результатів потребує перевірки.

Для поглибленого вивчення школярів і визначення основних напрямів виховної роботи з ними використовують педагогічний консиліум. Переваги цього методу полягають у тому, що він ґрунтується на вивчені вихованців у різноманітній діяльності, широкому спілкуванні; на його основі можна узагальнювати інформацію, здобуту різними методами й з різних джерел.

Педагогічний консиліум має на меті не тільки оцінку окремих сторін і якостей особистості, а й виявлення мотивів поведінки, умов життя, труднощів у навчанні, вихованні або розвитку школяра, їх причин.

Підходи до вивчення особистості школяра можуть бути різними за змістом, організацією, оформленням результатів і т. д. Програма дослідження має, по можливості, охоплювати всі аспекти моральної вихованості учня, особливості його інтелекту, волі, емоцій, інтересів і здібностей, виховні впливи з боку батьків, колективу тощо. Водночас слід пам'ятати, що надто широку програму важко реалізувати. Вивчення вихованців має створювати умови для розвитку в них інтересу до самих себе, для формування навичок самоаналізу і самоконтролю.

З цією метою можна запропонувати учням написати твір на тему «Кого б ти хотів наслідувати і чому?», «Кого ти називаєш культурною людиною?», «Яким би ти хотів бачити свого друга?» та інші.

Вихователеві, організатору особливо важливо мати конкретне уявлення про рівень сформованості колективу, взаємин в ньому. Від того, наскільки об’єктивно точно і комплексно вдається визначити особливості колективу й окремих вихованців, впливі найближчого оточення дітей, залежить ефективність роботи з класом. Важливо з'ясувати для себе причини відхилень, невдач, що треба зробити для виправлення становища.

Чітке бачення основного напряму у виховній роботі, знання особливості класу допоможе педагогові побудувати її найбільш оптимальну для даного колективу. При цьому важливо пам’ятати: немає і не може бути спеціально створюваної моральної діяльності. Всі сфери життя шкільного колективу обумовлені моральними нормами й сприяють формуванню особистості учнів. Треба тільки шукати цікаві й різноманітні форми роботи, всіляко викорінювати з життя класу одноманітність.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Олена Б.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;