Впевненість в своїх силах, психологічна стійкість для дитини не менш важливі, ніж знання предмету під час складання ЗНО чи іспиту. Знання всіх аспектів проблем, які виникли в процесі навчання, дозволять репетитору у співпраці з батьками їх усунути. Саме це партнерство сильно допоможе дитині знизити страх перед можливим провалом, особливо при складанні ЗНО.
І тому в цій статті хочу зробити акцент на тому, що не можна роби під час підготовки дитини, особливо безпосередньо перед самими іспитами чи тестами. Існує цілий ряд помилок в спілкуванні зі своєю дитиною в процесі підготовки.
Найчастіше спостерігаються дорікання на адресу дитини. Не варто дорікати її за те, що огризалась, сперичалась на ваші, навчені досвідом, “рекомендаціі”. Фраза “Я попереджала, що цим все закінчиться” не допоможе вирішенню проблеми. До всіх попередніх дорікань добавиться ще загроза провалити тест, що може знівелювати навіть мінімальні досягнення та впевненість в позитивному результаті. Якщо образа на неслухняне чадо переповнює вас, то відкладіть цю мить “винагороди” за образи на потім, і запропонуйте дитині свою допомогу у вигляді підтримки чи поради. Особливо, якщо загроза не здати тести реальна.
Ви може, звичайно, хвилюватись більше, ніж ваша дитина, але це не значить, що треба лити сльози і шкодувати себе і ії. Для дитини в такі моменти важливо бачити батьківський спокій і впевненість в іі здатності справитись з труднощами. Батьки основна опора і від них залежить заспокійливий ефект, який приведе до рівноваги дитини. Не варто й “пресувати” дитину. Це може мати зворотній ефект, ефект певної заторможеності. Згадайте, як ви себе почуваєте в ситуації, коли хтось давить, примушує…
Також дуже обережно треба відноститись до обіцянок на зразок “Якщо здаш тести на таку-то оцінку, то я куплю тобі…”. Заохочення за певні досягнення є звичним і нормальним, але вони мають правильно діяти на дитину. Здати тести це важливо, але наслідки такої мотиваціі можуть відгукуватись в подальшому житті вашої дитини. Остерігайтесь ризику вам не довіряти (попердній досвід може змусити не повірити вам), а ще гірше підштовхнути дитину на обман заради отримання винагороди. Для дитини головною ціллю буде саме отримати цю винагороду, а не знання. При її отриманні мотивація зразу пропаде і, можливо, при підготовці до наступних випробувань (властиве іспитам в школі) доведеться починати все з початку.
Часто зустрічаються кардинально протилежні вимоги батьків (режим навчання) на час підготовки до іспитів чи тестів. Одні максимально загружають дитину, позбавляючи особистого часу, а інші навпаки старанно оберігають від “зайвих” навантажень. На ці крайності хочеться сказати, що навчання це нелегка праця і без праці важко отримати результат, але й не варто свої власні мрії реалізовувати за рахунок вашої дитини, позбавляти її дитинства… Час для відпочинку потрібен всім.
Для дитини важлива віра в себе і задоволення від визнання їхніх досягнень, навіть маленьких. І на цьому треба акцентувати свої дії і розмови з дитиною.