Попередження росіянізмів у мовленні молодших школярів

Невід’ємною ознакою належної культури мовлення є уміння володіти лексичним запасом мови. Слово – це активна одиниця мови, з її допомогою і реалізуються різні можливості у спілкуванні.

В учнів молодших класів розуміння слова та правильне його використання формується під час словникової роботи. Тому дуже важливо проводити роботу над словами регулярно, продумано та системно. Важливим напрямком такої роботи є вилучення з мови дітей нелітературних слів, зокрема росіянізмів.

 На українську мову завжди, та й зараз зокрема, дуже впливала і продовжує це робити російська мова. Діти постійно чують її по телебаченню, дивляться фільми та слухають пісні. Часто російською розмовляє й близьке оточення дитини, адже багато українців говорять російською мовою. Тому дуже часто від дітей можна почути такі слова: бутилка, потолок, карман, кровать, мусор, канфети, пувички, зонтік, салфетки, полотенце тощо.

Вже з першого ж дня навчання української мови, вчителю необхідно планувати і регулярно проводити словникову роботу, метою якої буде викорінення російських слів з мовлення школярів. Цю роботу можна проводити в слідуючих напрямках:

1) ознайомити зі звертаннями та словами ввічливості;

2) якнайбільше охопити мовлення в побуті;

3) відтворювати ситуації, у яких діти можуть помилятися та вживати неправильні слова.

Досвід показує, що попередження росіянізмів краще всього планувати та проводити на основі заздалегідь дібраних груп слів по темах. Ось деякі форми роботи з такими лексичними групами.

Група слів «Сім’я»

Учитель завчасно пише слова на дошці:  тато, мама, сестра, братик, бабуся, дідусь,.

- Скажіть, будь ласка, до кого в сім’ї ви звертаєтеся по іншому? Пропоную з сьогоднішнього дня звертатися до них рідною мовою.

Давайте разом спробуємо до них звернутися: тату, дідусю,мамо, бабусю…

 

Група слів «Взуття»

- Прочитайте написані на дошці слова: черевики, босоніжки, сандалі, чоботи і розгляньте малюнки із зображенням цих предметів.

З’єднайте стрілочкою слово з відповідним малюнком. Як одним словом можна назвати ці предмети?

Група слів «Посуд»

- Прочитайте слова і скажіть, де я припустилася помилки: стакан, кухлик, вилка, ложка, тарелка, бутилка.

- Послухайте і подивіться, як треба правильно вимовляти й писати назви посуду: склянка, виделка, тарілка, пляшка. 

Група слів «На вулиці»

- Пропоную пограти в гру «Обираю українське».

Під ногами слизько чи скользко?

Світяться фонарі чи ліхтарі?

Автомобіля стережись чи бережись?

Прибирають сміття чи мусор? 

Група слів « У продуктовому магазині»

- Прочитайте записані на дошці слова: відчинено, черга, хто останній? Скільки коштує? Вершки, олія.

- Пригадайте, де ви чули ці слова?

- А тепер пропоную пограти в гру «Впіймай помилку».

Магазин уже відкритий? (Відчинений.)

Магазин закритий до другої години.. (Зачинений.)

Зараз буде перерив. (Перерва.)

Там є очередь. (Черга.)

Хто крайній? (Останній.)

Дайте, будь ласка, пірожне. (Тістечко.)

Скільки коштує слів очне масло? (Вершкове.)

Дайте бутилу соку. (Пляшку.)

Скільки стоять канфети? (Коштують цукерки.)

 

Такою ж може бути методика попередження росіянізмів у словах на теми:

«Транспорт» (квиток, обережно, наступна зупинка, о котрій годині?, зупиніть, будь ласка);

«Одяг» (сукня, шкарпетки, сорочка, краватка, хустинка, ґудзики, кишеня)

 «Їдальня» (овочевий суп, пшоняна каша, картопляне пюре, млинці з м’ясом, різні страви, таця, котлети, смачно, серветки, смачного);

«Моє помешкання» (люстра, стеля, килим, підлога, стілець, стіл, рушник, гачок, шафа).

Добираючи тематичні групи учитель орієнтується на рівень «засміченості» мовлення учнів помилками.

Результатом такої роботи має бути усвідомлення учнями того, що дві мови мають існувати окремо та не змішуватися. 

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Олена В.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;