Робота з оригінальними спеціальними текстами зі студентами технічних спеціальностей

На відміну від процесу читання художнього тексту, що відбувається, переважно у вигляді лінійного сприйняття графічної інформації, кваліфікована смислова обробка спеціальних текстів передбачає 2 стадії:

1. Загальнотекстова структурна смислова організація.

2. Власне процес читання тексту з метою виокремлення нової або основної (потрібної) інформації.

Важливість першої стадії – загальнотекстової орієнтації – важко переоцінити. Прикладом може стати той факт, що часто спеціалісти, що вміють працювати зі спеціальною літературою, але, а жаль, недосконало володіють іноземною мовою, успішніше справляються із задачею виокремлення необхідної інформації з іншомовної статті, ніж неспеціалісти, які, проте, добре володіють мовою, але недостатньо освічені у технічній сфері.

У практиці викладання ігнорування стадії загальнотекстової орієнтації сприяє рівномірно-уважному читанню, характерному для читача-початківця і, відповідно, допустимому лише на початковій стадії навчання.

На превеликий жаль, у технічних ВИШах тенденція читати «все однаково» розповсюджується зазвичай на всі етапи навчання і підкріплюється увагою до мовної форми, що, як раніше зазначено, прийнятно лише на початкових стадіях навчання. Це призводить до того, що у студентів формується вид читання без аналога у реальному робочому середовищі, і тому не здатний ефективно обслуговувати ситуації читання, що можуть виникнути у професійній діяльності спеціалістів. У подальшому спеціалісти, котрі пройшли курс за подібною програмою, уникають використовувати іноземну мову у своїй роботі.

Вищевказане дозволяє зробити висновки, що роботу з оригінальними спеціальними текстами необхідно починати з формування у студентів загальнотекстової структурно-смислової орієнтації.

Перш за все, необхідно окреслити понятійний апарат загальнотекстової структурно-смислової орієнтації. А.А. Леонтьєв відзначає [2], що «усіляке осмислене розуміння тексту виступає як орієнтування, адже людина ніколи не сприймає текст заради абстрактної потреби у читанні». Орієнтація у смисловій структурі тексту відбувається у вигляді смислового групування і виділення смислових опорних пунктів. Іншими словами, загальнотекстова структурно-смислова орієнтація – це процес перекодування тексту з його вихідного лінейного стану у об’ємний, багатомірний. При цьому, відтинки тексту розташовуються на різноманітних ієрархічних рівнях: відтинки, що містять основну інформацію, поміщаються на верхніх рівнях і призначаються для уважного прочитання з повним розумінням, а відтинки, що містять додаткову або другорядну інформацію, - на нижчих і, ймовірно, будуть зрозумілі приблизно або взагалі опущені. Таким чином, основними об’єктами розуміння у ході орієнтації у смисловій структурі тексту стають верхні рівні текстової ієрархії.

Виокремити такі основні об’єкти розуміння можливо на підставі запропонованих психолінгвістами моделей смислової структури тексту. Найбільш технологічною і доступною розумінню як студентів, так і викладачів-практиків, у яких, як правило, відсутні глибокі систематичні знання у царині психології і психолінгвістики, представляється модель Т.М. Дрідзе [1]. Сутність цієї моделі полягає у розміщенні усієї текстової моделі на трьох основних рівнях:

1. Мета повідомлення.

2. Основні елементи загального змісту.

3. Додаткові, уточнювальні елементи змісту.

У власній практиці я неодноразово звертаюся до роботи зі спеціальними текстами. І я дійшла до висновку, що формування загальнотекстової орієнтації вимагає систематичної, цілеспрямованої роботи під керівництвом викладача. Керівництво викладача може бути як у безпосередній формі так і опосередковано, за допомогою різних методичних засобів:

  • · Передекстові помітки до завдань.
  • · Методичні рекомендації.
  • · Орієнтовні схеми дій.
  • · Коментарі в усній і письмовій формі.
  • · Текстові ключі.

Варто зазначити, що на початковому етапі робота з формуванням загальнотекстової орієнтації повинна проводитися очно, на заняттях. Тільки в такому форматі надалі можна отримати позитивний результат. До тих пір, поки загальнотекстова орієнтація не буде сформована, подібна робота повинна проводитися під керівництвом викладача.

Використана література

1. Дридзе Т.М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Проблемы семиосоциопсихологии. Монография. — М.: Наука, 1984. — 232 с.

2. Леонтьев А. А. ОсновыПсихолингвистики. М. : СМЫСЛ, 1997. 287 с.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Світлана Ш.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;