Шкільна тривожність, її причини, наслідки та способи подолання

Шкільна тривожність – найбільше лихо сучасної освіти. В гонитві за оцінками ми часто не помічаємо паралізуючого страху в очах дитини, який наче ланцюгами зв’язує її здатність сприймати інформацію, логічно мислити, усвідомлювати практичне використання шкільної науки. А розповісти про свої страхи і переживання більшість дітей не може, що там казати, навіть дорослі й ті про свої страхи не вміють говорити… Дитина ж просто не в змозі свої емоції і переживання зодягнути в слова.

Чого бояться молодші школярі?

До звичайних острахів від зміни режиму, незнайомого оточення, надвисокого навантаження дуже швидко додається страх зробити будь-яку помилку, страх невдачі, страх не виправдати очікування батьків.

Хвилювання, помножене на невдачі, формує тривожність. Фіксація вчителя і батьків на помилках живить і підсилює негативні емоції, знижує самооцінку дитини, цементує її тривожний стан. Чим більше вчитель, батьки, сама дитина фіксуються на помилках,тим більшим стає страх припуститись нової помилки. В такі моменти відключається частина мозку дитини, що відповідає за сприймання нової інформації, логічне мислення, пам'ять, протепочинають вироблятися гормони стресу (адреналін, кортизол), активується та частина мозку, яка відповідає за виживання у загрозливій ситуації, у стресі.

Існує три вида реакції на стрес: «бийся», «біжи» або «завмри». Ця реакція відбувається в момент загрози, поза контролем свідомості. Реакція «бийся» - це не лише фізичний напад, а й плач, крик. Реакція «біжи» - втеча, намагання сховатися під партою, столом, намагання закрити обличчя, вуха. Реакція «завмри» проявляється у формі зависання, часто з дурнуватою посмішкою, яка так дратує дорослих, бо сприймається як виклик.

Якщо ви помічаєте у своєї дитини одну з таких реакцій, знайте, ваша дитина переживає стрес. І навіть незначні невдачі у навчанні спровокують тривожний стан, який в свою чергу може перерости у стійку тривожність, що часто призводить до появи психосоматичних захворювань: мигрені, гастритів та виразок, автоімунних захворювань тощо.

Тепер про те, що нам, батькам і вчителям, з цим робити. Ось декілька основних тез, на які нам потрібно спиратися, щоб здолати тривожність:

1. Будь-який розвиток відбувається лише за умови відчуття безпеки і спокою.

Доброзичлива, безпечна атмосфера у класі походить від учителя. Доброзичливий педагог не лише сам буде з повагою ставитись до учнів (не підвищуватиме голос, цінуватиме особистість дитини більше за її досягнення, помічатиме найдрібніші успіхи й не поскупиться на слова підтримки), але й не допустить глузувань з того, хто чогось не знає чи припустився помилки.

2.  Помилятися – МОЖНА!

Помилки під час навчання – звичайна справа. Не варто фіксуватися на них, за краще – їх ігнорувати. Зверніть увагу (свою і дитини) на те, що вдалося, вийшло добре, або хоча б наблизилось до правильного. Скажіть щось на кшталт: «Цей рядок в тебе найгарніший!», але не коментуйте помилки. На виправлення реагуйте спокійно: «Помилки – це нормально».

3. Успіх здолає тривожність

Тривожній дитині успіх потрібен як повітря. Найменший успіх знижує стрес, череда успіхів – розблокує мозок для навчання. Але варто пам’ятати, що здолати тривалий досвід стресу та невдач – надскладна справа, яка, швидше за все, потребуватиме професійної допомоги.

Також хочу зазначити, що не всі діти реагують тривожністю на хронічний стрес. Деякі діти, щоб уникнути надмірної напруги, просто припиняють звертати увагу на помилки. З часом такі учні або стають інертними, відстороненими, байдужими та безініціативними, або починають активно порушувати дисципліну, відплачуючи за всі пережиті образи і переживання. В будь-якому випадку, жодна з цих стратегій не є успішною та не посприяє розвитку найкращих здібностей дитини.

Бажаю всім читачам: вчителям, батькам і дітям безпечного, доброзичливого середовища, плідного та гармонійного навчання!

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Ірина К.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;