Існує ряд вправ, направлених на розвиток безпосередньо писемного мовлення на початковому етапі, а саме на розвиток графічних та каліграфічних навичок:
- виведення букв, буквосполучень і слів за зразком;
- списування з виконанням певних завдань: пошук пропущених літер та ін;
Пропоную розглянути деякі вправи на розвиток навичок каліграфії та графіки:
1. На початковому етапі часто застосовуються зошити з прописами, які місять пунктирне зображення. Спочатку учні вчаться обводити за зразком, а потім вже виводити літери самостійно. Подаю фрагмент із застосуванням вправ на літеру С:
Мета: Навчити учнів писати велику і маленьку літеру C.
Обладнання: робочий зошит, картки.
Етап. Мета. Прийом. |
Зміст роботи |
Етап 1. Формування графічних/каліграфічних навичок (на рівні літери). |
T: Діти, сьогодні ви навчитесь писати велику і маленьку літеру С, що читається за алфавітом як /ci:/. Вона потрібна для правильного написання імен дівчаток Clara, Carol, Catherine, Christine, Courtney і хлопчиків Cole, Cody, Conner, Clifford, Crane, назв тварин cat (кіт), cow (корова), camel (верблюд), назв транспорту car(автомобіль). T: Спочатку за стрілками, а потім за пунктиром потренуйтесь в написанні великої і маленької літери C. [Додаток А] |
Етап 2. Формування графічних/каліграфіч-них навичок (на рівні слова). |
T: За пунктиром, а потім самостійно потренуйтесь в написанні слів, що починаються на літеру C. [Додаток Б] T: Діти, погляньте ще раз на малюнок. На ньому слова написані маленькими літерами. Напишіть ці слова великими літерами. T: Допишіть початкові літери до кожного слова. Потім випишіть у дві колонки: 1) слова, які починаються з літери c, 2) слова, які починаються з літери b. [Додаток В] |
Етап 3. Формування орфографічних нави-чок. |
T: Діти, спочатку за пунктиром, а потім самостійно спишіть кожне речення. [Додаток Г] T: У попередніх реченнях підкресліть маленьку літеру с. T: Заповніть кросворд. Слова, які вам потрібно вставити, знаходяться внизу. [Додаток Д] |
2. Принцип ігрового навчання:
a) Гра «Бінго»
Мета гри: повторення вивчених літер алфавіту, розвиток навичок читання та письма.
Час: 9-10 хв.
Учасники: всі учні.
Обладнання: магніти з вивченими літерами (за відсутності магнітів можна написати літери на дошці).
На дошці пишуться або прикріплюються всі літери, які діти вивчили. На папірцях або в зошитах усі учні пишуть по 5 будь-яких літер у стовпчик. Після цього вчитель називає літери в довільному порядку. Кожен учень має закреслювати у своєму стовпчику літери, які він почув. Той, хто перший закреслить усі літери, говорить: «Бінго!». Після цього учні знову пишуть нові стовпчики з літер. Ведучим стає учень, який виграв у попередній грі. Він йде до дошки й називає літери в довільному рядку.
За допомогою цієї вправи діти розвивають не тільки навички слухового сприйняття, а також і повторюють написання літер.
b) Гра «Відгадай слово!»
Мета гри: повторення вивчених літер алфавіту, вивчених лексичних одиниць.
Час: 6-7 хвилин.
Учасники: всі учні.
Обладнання: магніти з вивченими літерами (за відсутності магнітів можна написати літери на дошці).
На дошці написано або викладено з магнітів слово, в якому переставлені літери. Учні повинні відгадати слово та поставити літери у правильному порядку.
Сформувавши навички, учні на наступному етапі переходять до складнішого виду письмових робіт, як от скорочення тексту кількома реченнями, виписування окремих речень. На початковому етапі опис – найпростіша форма писемної мовленнєвої діяльності.