Починаючи вивчати будь-яку іноземну мову в дорослому віці, ми знову немов поринаємо в студентські роки і зустрічаємось з такою їх складовою, як домашнє завдання. Але тільки тепер все зовсім по-іншому: ніхто не поставить вам двійку, не відправить на «перездачу», та і сильно сварити швидше за все не буде. Так з'являється спокуса відкласти виконання домашнього завдання, а потім і зовсім не знайти на нього час. Адже навколо стільки важливих справ, які необхідно зробити першочергово, і зовсім не вистачає часу на самостійні заняття мовою . У цій статті розглянемо, як домашня робота впливає на ефективність навчання і кожен вирішить для себе: бути їй у вашому житті чи ні.
Чи дійсно важливо робити домашні завдання?
Отже, давайте розглянемо, що взагалі воно нам дає:
- Повторення теми, що вивчалася на занятті. Виконуючи завдання вдома, ви ще раз опрацьовуєте той матеріал, який розібрали на уроці. Таке повторення сприяє кращому запам'ятовуванню, так як ви ще раз тренуєтесь застосовувати вивчене на практиці. А чим більше практики у використанні нових граматичний структур та лексики, тим легше буде згадати їх в необхідний момент і вживати у своїй мові.
- Дозволяє вчасно виявити незрозумілий матеріал та усунути можливі прогалини в знаннях. Коли ви працюєте з викладачем, все здається легким і зрозумілим. Але як тільки залишаєтеся один на один з темою, можуть виникнути труднощі. Як правило таке буває, коли між уроками досить великі перерви. Наприклад, заняття було в понеділок, а за домашнє завдання ви взялися в четвер чи п'ятницю і просто вже забули деякі моменти з того матеріалу, який викладач пояснював на занятті. Саме в такому випадку самостійна домашня робота дозволить відразу виявити незрозумілий або забутий вами матеріал. Також по помилкам, допушених в домашній роботі викладач робить висновки, який матеріал засвоївся добре, а яку тему слід з вами пропрацювати ще раз, що дозволить уникнути прогалин у знаннях.
- Сприяє безперервності практики іноземної мови. Якщо ви відвідуєте заняття двічі-тричі на тиждень, то виконуючи домашнє завдання, виходить, що англійською ви займаєтеся майже щодня. Вивчати англійську мову кожен день хоч по 20-30 хвилин в 10 разів ефективніше, ніж 2 рази на тиждень по 1 – 1,5 годині. Це підтвердить абсолютно будь-який фахівець.
- Тренує навички читання та письма. Звичайно, багатьох цікавить саме розмовна англійська, щоб вільно спілкуватися іноземною мовою. Однак вміти писати грамотно теж дуже важливо. До того ж, якщо не знаєш правильне написання слова, то і впізнати його при читанні текстів також важко. Але приділяти цьому багато часу на заняттях з викладачем недоречно. На заняттях треба знайомитися з новим матеріалом та якнайбільше використовувати його у спілкуванні. А ось вдома можна знайти час і на письмо.
Які наслідки, якщо не робити домашнє завдання?
Дорослі люди повинні розуміти, що самостійне виконання завдань вдома потрібно саме вам, а не викладачеві. І якщо ви цього не робите, то не дивуйтеся якщо:
- Матеріал буде гірше запам’ятовуватися. Студенти часто скаржаться, що спочатку на занятті нібито все легко і зрозуміло. Але проходить декілька днів, вони повертаються до цього ж матеріалу і усвідомлюють, що багато чого вже забулося. Саме так відбувається, якщо люди не знаходять час на домашню роботу. Англійська мова – це як спорт, хочеш досягти успіху – тренуйся щодня. Якщо тренування пропускати – це одразу відчувається, адже втрачається вже досягнутий раніше результат.
- Рух вперед в навчанні буде повільним. Це очевидно з попереднього пункту. Погано запам'ятовуючи матеріал, вам доведеться повторювати одне й те саме знову і знову, що, звичайно, позначиться на прогресі навчання.
- Не одразу отримаєте очікуваний результат. Виконання домашніх завдань - це 50% успішного навчання. Адже на занятті викладач дає знання і практику спілкування, а завдання учня - вдома ще раз самостійно попрацювати для закріплення і кращого запам'ятовування матеріалу. Учні, які починають виконувати домашню роботу, відразу відзначають, що ефективність занять зростає.
Яким домашнє завдання не повинно бути?
Однак не всі домашні завдання приносять 100% користь. Деякі види завдань абсолютно неефективні і просто забирають купу часу, не даючи бажаного результату. Давайте розглянемо, яке домашнє завдання НЕ є абсолютно корисним.
- Домашня робота містить багато невідомого матеріалу. Якщо учень сплачує кошти за заняття з викладачем, то саме він повинен презентувати новий матеріал. Адже професійний учитель зможе доступно пояснити на прикладах навіть найскладніші правила, витративши на це хвилин 10, в той час як самостійний розбір займе досить тривалий час. Саме тому, розбираючи, наприклад, незнайому граматичну тему вдома, ви марнуєте свій час не отримуючи очікуваної користі для себе.
- Завчити напам'ять текст. До таких завдань багато хто звик ще в школі. Але чи багато ми пам'ятаємо англійських текстів, вивчених напам'ять? Механічне зазубрювання (коли ви не усвідомлюєте, про що говорите) ніколи не приносить користі. Набагато краще скласти власну розповідь (нехай вона буде навіть з 10-15 речень) про себе, сім’ю, роботу, навчання, друзів і т.д.
- Велике однотипне завдання. Приклад такого завдання: перекласти 100 речень з української (російської) мови на англійську, використовуючи Present Simple. Така монотонна робота вимагає багато часу, швидко викликає втому і мотивація до навчання різко зменшується.
Підсумовуючи, можна сказати, що не всі домашні завдання приносять лише користь. В зв’язку з цимпостає питання: якою ж повинна бути домашня робота, щоб збільшити ефективність занять? Яке домашнє завдання приносить максимальну користь?
Домашня робота приносить величезну користь і збільшує ефективність занять в наступних випадках:
- Студенти складають власні речення, намагаються грамотно викладати свої думки (усно чи письмово). Наприклад, якщо на занятті вивчали PresentSimpleTense, то доречним буде написати невеличку розповідь про свої повсякденні справи, звички, про те, що подобається робити, а що ні. Якщо проходили майбутній час, опишіть те, що плануєте робити на найближчих вихідних, або наступного літа. Так само можна працювати і з новими словами: складіть по кілька речень в письмовій формі на кожне слово, що обговорювали на уроці. Таким чином, ви починаєте самі використовувати слова і правила, а, отже, краще запам'ятовуєте їх та отримуєте практичний навик в їх використанні. До речі, таку роботу можна робити не лише письмово, але і усно. Так ви звикнете до вимови слів і використання правил в повсякденному спілкуванні.
- Домашнє завдання пишеться від руки, а не друкується на комп'ютері. На це є декілька причин:
- Мозок людини влаштований так, що коли пишеш від руки, то інформація запам'ятовується краще. Це вже доведений факт.
- Комп'ютер сам виправляє помилки в написанні слів і ми часто це навіть не помічаємо. Таким чином зникає можливість проаналізувати власні помилки і запам'ятати правильний спелінг/
3. Коли домашнє завдання складається з різноманітних, зрозумілих завдань і ви виконуєте їх одне за одним, кожен день, насолоджуючись процесом. Якщо на домашню роботу доводиться витрачати занадто багато часу, то, швидше за все ви перестанете її робити. Домашнє завдання повинно містити тільки той матеріал, який відпрацювали з викладачем і бути спрямованим на його закріплення та повторення. Ідеально, щоб завдання були направлені на розвиток всіх необхідних навиків: читання, аудіювання, граматика, говоріння.
Отже, домашні завдання допомагають зробити навчання більш ефективним, краще запам'ятати граматичні правила і нову лексику, тренувати письмовий навик, легше та швидше рухатися вперед. Саме тому домашню роботу необхідно виконувати обов'язково, якщо дійсно хочеться просуватися у своєму навчанні та отримати 100% результат від занять.
В той же час, кожен має право на свій вибір:
- Робити домашні завдання та отримати максимум від занять;
- Обійтися без виконання домашньої роботи та розтягнути процес навчання вдвічі;
- Займатися з викладачем щодня, щоб досягнути максимального результату при мінімальній самостійній роботі.
А що обираєте Ви ?