Дана стаття написана з власного досвіду та спостережень , і надіюсь , стане в пригоді всім , від малого до великого.
Через мої «шахові руки» пройшли сотні дітей та дорослих ,від маленького 3-ох річного хлопчика , який грається пластиліном , до майже 50-ти літнього керівника компанії з сотнею підопічних , який чітко вказує ціль і терміни для її виконання.
В нижче наведеному тексті, хотів би з Вами поділитись своїм баченням того , як ефективно побудувати свою роботу з тренером , щоб дійсно стати вмілим шахістом , а не просто знати ,як рухати фішки )
1) Час проведення та тривалість занять.
Мій максимум ,який я працюю з учнем – 90 хвилин. Далі , вважаю , не ефективно використаний час.
Працювати о 7-ій ранку – без проблем . Ранок – найзручніший та сприятливіший час для роботи з дорослими , адже далі , у вас попереду важкий робочий день , тому такий бадьорий початок доби – те що треба . Кожен таксист , коли відвозив мене на урок о 06-15 , під час нашої розмови , ледь підбирав слова ,як це так і що відбувається)))
«Після школи» - ідеал для дітей , головне поїсти , а саме 16-17-18 год …
20-21-22-23:00 – чудовий час для занять з підопічними з інших країн , адже різниця в часі в 7-9 годин грає на користь обох… АЛЕ , будьте уважними та чесними з собою ,слідкуйте за продуктивністю та енергійністю під час уроку.
2) Користуйтесь тренером не тільки на протязі «відведених 60 хвилин».
Якщо нам потрібен результат , просто сухих 2-ох годин в тиждень буде замало .
Учень має і може писати тренеру , ділитися успіхом , поразкою , звертатися за порадою!!! , месенджери в 21 столітті доступні кожному.
Якщо дитина – тісний контакт з батьками.
Майже підліток чи трохи менше – все можна обговорювати «на пряму». Станьте другом , наставником для підопічного , і у вас все вийде.
3) Структура занять та відпочинок. Шахи – як звичай у вашій родині.
Найважливішим етапом становлення роботи тренера – є перші два місяці.
Чому ? Саме за цей період учень звикає до вас , всі оточуючі вже зможуть розгледіти вас , так сам як ви їх ….і далі , вже можна буде зосередитись на «шаховій» складовій Вашої роботи!
Обов’язковим є дотримання структури заняття, правильний розподіл теорії та практики, і звичайно – вихідний! Я дуже часто відмовляю бажаючим , які хочуть з 0 , працювати мінімум три рази на тиждень , адже вважаю оптимальним варіантом – два уроки в тиждень , рухаючись поступово до спільної мети .
Фіксований графік занять – стабілізує та спрощує ваш шлях до вершини.
4) Зарядженість на результат та оптимістичне налаштування !
Будь-який викладач має бути хоч трохи психологом!
Обов’язково вміти тримати баланс між «підбадьорити , відмітити» та « акцентовано підштовхнути» до дії учня , розуміючи , що саме Ваші взаємовідносини є запорукою плідної та вдалої співпраці.
Один з моїх улюблених висловів « Моя ціль – запалати шахову іскорку в очах учня» щільно перетинається з вмінням «зарядити» та «оптимістично налаштувати» підопічного.
5) Реалістична ЦІЛЬ або кінцева мета нашої співпраці!!!
Ну і закінчимо тим , з чого починали.
Обов’язковою запорукою успіху – є його планування на певний період часу , але з чітким «світлом в кінці тунелю»…
Критеріїв оцінки роботи та віддачі з обох сторін може бути багато ,але вони мають бути конкретними, наприклад ЦИФРИ.
- 1) Ваш рейтинг на будь-якій ігровій зоні ( особливо актуально під час карантину)
- 2) Відмітка ЕЛО , або взагалі його поява , в результаті виступу в турнірі з його обрахунком .
- 3) Можливість грати в живих змаганнях ( живі та онлайн-шахи – це зовсім різні дисципліни , з мого досвіду , «сісти» за шахівницю знано складніше , ніж «клацати» мишкою)
- Регулярність спілкування поза уроком , комфорт та довіра між вами в цій не легкій справі.
Отже , дорогі друзі !
Грайте в шахи, бо ви того варті)
Надіюсь , цей допис буде корисним для Вас!