1. У власному висловленні на ЗНО з української мови потрібно дотримуватися певної структури: теза, 2 аргументи, приклад з літератури чи іншого виду мистецтва, приклад з історії чи суспільно-політичного життя та висновок. На прикладах творів ЗНО-2021 року проаналізуємо, які помилки учні допускають найчастіше. Тема «Як стереотипи впливають на життя людини?»
2. Занадто багато загальної інформації написано в тезі та вказано причину такого впливу (а це вже аргумент). Достатньо одного загального речення.
(Стереотипи – це певні уявлення, думки людей, які склалися впродовж певного часу.) Не треба писати багато загальної інформації. Чому саме так, ми пишемо у 2 абзаці.
3. Неправильно розуміють тему і в першому абзаці (теза) замість того, щоб давати відповідь на запитання, яке є у темі, висловлювати власну позицію, пишуть просто загальну інформацію про щось, пов’язане з темою. На жаль, дехто писав про те, що таке стереотипи, як вони виникають. А потрібно було про те, як саме стереотипи впливають, в чому їх негативний чи позитивний вплив.
(Я вважаю, що одні стереотипи негативно впливають на життя людини, а інші – позитивно. Стереотип про те, що гроші потрібно постійно заощаджувати, забирає нашу сміливість у прийнятті рішень, не дає ризикувати, пробувати нові шляхи розв’язання проблем. Думка про те, що твої рідні – найкращі, є позитивним стереотипом, який допомагає нам будувати гарні стосунки з близькими.)
4. Аргументи неправильні або повторюють інформацію. Наприклад: по-перше, негативні стереотипи змушують людину боятися чогось, не вірити в себе. Коли ми постійно боїмося витрачати гроші, то відмовляємо собі в задоволенні купити щось гарне, що принесе нам позитивні емоції. По-друге, якщо ми віримо, що, допомагаючи бідним, станемо багатими, бо нам повернеться витрачене сторицею, то ризикуємо вірити в стереотипи й чекати чогось, а не посилено працювати і йти до мети.
Ці аргументи ніби правильні, але вони ілюструють лише одну позицію з наведеної вище тези. Перший аргумент правильний, а другий варто написати так:
(По-друге, якщо ми будемо впевнені, що наші рідні – найкращі, то меншу шукатимемо недоліків у їхній поведінці, охоче будемо підтримувати їх та любити, говоритимемо компліменти, а це буде приносити користь усім.)
5. Приклад може не ілюструвати аргумент. Інколи пишуть так: Цікавим є твір Карпенка-Карого «Сто тисяч», де головний герой Герасим Калитка не хоче витрачати гроші через стереотипи про бідність. Цей приклад не є правильний, бо Калитка не витрачав гроші через свою скупість, а не стереотипи. Правильно написати так:
(Цікавий приклад впливу стереотипів на людину описаний у романі Панаса Мирного « Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Грицько Чупруненко, друг Чіпки, жив заможно, але він старався купити щось дешевше, вигідніше, не витратити зайвих грошей, щоб мати впевненість у завтрашньому дні. Грицько навіть у Чіпки купив за меншу ціну солому, яка йому була не дуже й потрібна, проте це було вигідно. Він настільки зважав на стереотип, що треба завжди гроші мати, приберегти, зекономити, що й свого друга Чіпку не переконав не продавати своє добро, хоч знав, що Варениченко ці гроші проп’є.)
6. Приклад може мати фактичні помилки. Потрібно правильно вказувати жанр твору (повість, роман), героїв, автора, а якщо не впевнені, то писати «твір» і не вказувати чи це повість, чи комедія. Якщо не впевнені в правильному імені автора, використайте псевдонім. Його не варто скорочувати. У прикладі не треба переказувати уривок з твору.
7. Другий приклад найкраще наводити з історії або суспільно-політичного життя, тобто про успішних людей, тому що він буде цікавішим, аніж розповідь про Вашого друга чи тітку. Варто читати якісь цікаві факти про відомих людей, занотовувати їх і використовувати у своїх творах, як-от:
Прикладом позитивного впливу стереотипів на наше життя є розповідь про Ніка Вуйчича та його сім’ю. У суспільстві вважається, що саме чоловік повинен утримувати родину, бути сильним, мудрим. Інколи люди через обставини, незалежні від їх дій, не можуть бути тими, ким хочуть. Незважаючи на фізичні вади Ніка, його дружина та діти знають, що він для них найкращий: найкращий батько, найкращий чоловік. Чому так? Хіба їхня любов вічна, не минає, як в інших? Чи, може, Нік ідеальний? Саме стереотип, що рідні – це найкращі, допомагає в таких ситуаціях вірити в них, прощати, берегти їх.
8. Висновок є лише перефразованою тезою.
Наприклад: Отже, стереотипи впливають на наше життя негативно та позитивно, залежно від ситуації.
Висновок справді повинен випливати з тези, аргументів і прикладів. Починається він словом «отже» і є узагальненням тези. Доцільно, окрім ствердження тези, написати ще 1-2 речення, в яких ідеться про зв’язок із прикладами чи аргументами, як-от:
(Отже, стереотипи можуть мати й негативний, і позитивний вплив на наше життя. Це залежить від того, у який саме стереотип вірити. Думка про постійну економію коштів не дозволила Грицькові відмовити Чіпку від продажу свого добра й тим самим, можливо, врятувати його від злочинного життя. А віра в те, що рідні – найкращі, бо вони найближчі, найдорожчі люди, допомагає вірити й любити їх, як бачимо на прикладі сім’ї Ніка Вуйчича.)
9. Потрібні мовні конструкції, які варто не забувати використовувати в різних частинах твору. Вони є вставними словами, тому виділяються комами.
· Теза: Я вважаю, на мою думку;
· Аргументи: По-перше, По-друге;
· Приклади: Цікавим є приклад…;
· Висновок: Отже.
· Не можна писати у висновку «я думаю, я вважаю», «адже»
· Це перелік помилок, які учні роблять найчастіше. Успіхів Вам у написанні власного висловлення правильно.