Виховання ввічливості у дітей

Вихованість – багатогранна моральна категорія. Будь-яка риса моральності тією чи іншою мірою пов'язана з нею. Правила ввічливості засвоюються одночасно з виробленням умінь за допомогою вправ у процесі навчання та в позаурочній роботі.

Правила мовного етикету засвоюються системою вправ. Спостерігаючи за життям, діти помічають факти коректних та безтактних взаємин між людьми, порівнюють їх зі своїми діями та вчинками. Вчитель організовує спеціальні вправи в ігровій формі, вправи-ситуації, вправи-інсценівки, у ході яких виробляються необхідні дітям якості та вміння ввічливої поведінки.

У вихованні ввічливості значне місце має профілактика випадків брутальності, лихослів’я, що іноді спостерігається в окремих учнів. Деякі діти швидко схоплюють уперше почуті ними від дорослих грубі, образливі, навіть вульгарні вислови, які нерідко вживають у своєму лексиконі. А мова, як відомо, – знаряддя культури ввічливого спілкування. Звичайно, профілактична робота тут має зводитися не стільки до боротьби з брутальністю та лихослів’ям, скільки до їхнього запобігання, усунення причин, що їх породжують. Важливо передусім вивчати те соціальне середовище, в якому перебувають діти в школі, вдома, на вулиці, у громадських місцях, знати ті джерела та чинники що впливають на формування їх моральної поведінки. Тільки на основі достовірної інформації про дитину та соціальні фактори, які впливають на неї, можна розробити ефективний психолого-педагогічний механізм профілактичної роботи.

В деяких школах бесіди про виховання починаються словами Сервантеса: «Ніщо не дається так дешево та ніщо не цінується так високо, як ввічливість». Далі профілактична робота доповнюється практичними вправами. Аналізуючи конкретні вправи-ситуації, спільно з дітьми розробляються шляхи запобігання випадків брутальності та лихослів’я, намічаються засоби виправлення негідних моральних вчинків однокласників. Аналіз вправ-ситуацій має зводитися до формування навичок продуктивного спілкування – навчити дітей відповідати на запитання ровесників, учителів та старших ввічливо та лаконічно, уникаючи слів, які принижують гідність і засмічують нашу мову. До змісту вправ варто включати інформацію або повідомлення того чи іншого учня на адресу своїх товаришів у наказовій чи розповідній формі, з проханням чи запитанням. Школярам пропонується проаналізувати її з точки зору вимог мовного етикету, висловити до неї своє ставлення, намітити варіанти відповідей, шляхи поліпшення культури мовлення учня в конкретному випадку. Аналізуючи зміст вправ-ситуацій, учитель акцентує увагу вихованців на необхідності неухильного дотримання встановлених правил, у яких закладені соціальні норми прийнятих у суспільстві зразків спілкування та поведінки, що регламентують взаємодії та взаємини людей. Свій короткий монолог-звертання до учнів класний керівник супроводжує конкретними фактами та прикладами однозначної реакції людей на ганебний вчинок або брутальне поводження того, хто припускається відхилень від прийнятих норм, і вказує, до яких небажаних наслідків вони призводять.

Проте спостереження та досвід показують, що у вихованні ввічливості єдність переконань і практичних дій досягаються не відразу. У процесі виховання тих чи інших якостей ввічливості по-різному доводиться підходити до хлопчиків і дівчаток, учнів 1 – 4 класів, зважаючи на різний рівень їхнього морального розвитку. Дівчаток, як правило, більше цікавить зовнішній бік поведінки. Знаючи, як треба коректно, тактовно діяти в тому чи іншому випадку, дівчатка, звичайно, прагнуть застосувати це правило і досить швидко досягають успіху. Проте в них значно повільніше та важче відбувається процес виховання культури почуттів, формування моральних переконань, що відповідно позначається на продуктивності формування моральних відносин з хлопчиками в колективі.

Дещо по-іншому проходить цей процес у хлопчиків. Більшість із них нехтують зовнішнім боком ввічливості, намагаються триматися як дорослі чоловіки, хоча нерідко не мають своїх поглядів, моральних переконань. Зовнішня «розпущеність», грубість у спілкуванні з дівчатками в їхньому уявленні асоціюються з сміливістю, незалежністю. Тому в процесі виховної роботи з хлопчиками важливо на передній план висувати переконання, поєднане з вимогою, аби вони зрозуміли: естетика поведінки – важливий та необхідний компонент загальної культури людини, що в моральній поведінці не слід нічим нехтувати, а її зовнішній бік відображає внутрішній стан духовного світу людини.

Важливо, щоб кожен учитель чи вихователь чітко уявляв конкретну мету, а відтак формував завдання, визначав оптимальні способи та прийоми їх реалізації по виробленню тих чи інших рис та якостей, орієнтуючись на загальноприйняту «норму», якої треба досягти. Лише тоді можна помітити успіхи чи недоліки у своїй роботі, мати змогу з чимось порівнювати, до чогось прагнути.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Олена Б.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;