Вироблення навички ефективного аудіювання у підготовці до ЗНО з англійської мови

Традиційний метод викладання навчає і писати, і говорити правильно, що вкрай важливо для успішного проходження тестування. Випускник школи з хорошою мовною підготовкою за традиційною методикою викладання має реальний часовий простір навчитися говорити правильно. Кількість поглядів на те, як вивчати іноземні мови за останній час суттєво збільшилася. У зв’язку з цим, дещо трансформувався і класичний підхід до вивчення іноземної мови, проте принципи класичної мовної методики збереглися. Основні принципи класичної мовної методики активно вживаються і в інших школах інших методичних напрямів.

Для всебічної мовної підготовки до тесту ЗНО одним з найбільш важливих і разом з тим складних, як показує практика, аспектів у вивченні мови є той, що пов’язаний з розвитком навичок аудіювання або сприйняття мови на слух.

Проблеми аудіювання пов’язані як з розумінням процесів мовної артикуляції, так і вмінням правильно реагувати на акустичні коливання, які утворюються у процесі мовлення. Навчитися сприймати іншу мову на слух, здобути і розвинути навики аудіювання можна лише практикою і розумінням процесів, які відбуваються в мовному обміні: 

 

 

Рисунок. Процес мовного обміну

У процесі аудіювання особливої уваги потребують «стаціонарні» і «перехідні» ділянки. «Перехідні» ділянки характеризуються взаємодією двох артикуляційних укладів. Вони є джерелом додаткової інформації щодо фонем, що взаємодіють у мовному потоці. У низці випадків, у мовному потоці «стаціонарна» ділянка, яка є характерною для ізольованої вимови звуку, може вироджуватися, деградувати аж до повного зникнення.

Мовний потік в цілому характеризується структурою, яка акустично проявляється у певному вигляді.

 

Рисунок. Акустичні прояви структури мовного потоку

Сегменти охоплюють як мінімальні лінійні одиниці – фонеми, так і склади, слова, синтагми, фрази.

Важливу роль у розвитку аудіювання відіграють технічні засоби. Розвинути здатність і навики сприймати мову на слух можна лише практикою із залученням спеціально розроблених вправ.

Протягом тестування часто потрібно як сприйняти інформацію, так і запам’ятати, зберегти її з метою адекватної передачі у письмо чи у виборі правильного варіанту відповіді. Для цього необхідні опори у пам’яті. Одним з найбільш ефективних засобів для максимального запам’ятовування з метою подальшого відтворення інформації є методика універсального скоропису. Універсальний скоропис стимулює запам’ятовування, зберігає опорні пункти для пам’яті.

Ефективність універсального скоропису полягає у техніці зосередження на основних ідеях, ключових словах, які допомагають зафіксувати всю інформацію за рахунок створення економних опорних пунктів пам’яті. Ідея універсального скоропису побудована на залученні рецепторів асоціативного мислення, при цьому, увага зосереджена не на окремих словах, а на думці, яку легко можливо відтворити за допомогою оптимізації інформації шляхом вживання умовних символів, словоскорочень, підкреслень записаного, використовуючи при цьому різні види підкреслювань. Автори методики стверджують, що навіть роблячи запис рідною мовою, відмова від голосних скорочує запис на 40%. Більш економним засобом є запис сенсових опор за допомогою символів, які мають бути економічними, універсальними, і унаочнювати запис. Символи не залежать від мови – джерела і не пов’язані ані зі словами будь-якої мови, ані з самим значенням слів. Універсальний скоропис створює опору для пам’яті завдяки знакам, що легко запам’ятовуються, піддаються швидкому розшифруванню і є зручними для запису. В універсальному скорописі відбиваються не окремі слова, а думки.

Мова – одна зі сторін формування особистості. Навчання мові є частиною формування особи. Мова є засобом для вирішення важливих життєвих завдань. Діалектика розвитку особи і мови охоплює обсяг від вирішення повсякденних до професійних завдань. Від якісної мовної підготовки і професійності українських випускників залежить майбутнє наступного покоління українців і нашої держави. Недоліком цього методу є своєрідне його перевантаження символами. Проте, їх вживання не ціль, а засіб, тому їх вжиток можна обмежити фіксацією прецизійної лексики, як-то назви, дати, цифри, власні назви, а самому намагатися вживати максимальну кількість власних абревіатур, які легко ним розуміються.

Основним в універсальному скорописі є ступінчасто-діагональне розташування запису, яке дозволяє відтворити зміст речення через його структуру мови, наприклад, романо-германських мов: SPO – subject, predicate, object(підмет, присудок, доповнення), фіксуючи за допомогою скорочення, або залучення символів їх позицію у реченні. Для ефективної роботи над аудіюванням необхідно знати граматику, мати хороший словниковий запас, знати кліше, користуватися мовною здогадкою. 

Специфіка підготовки до Зовнішнього незалежного оцінювання, і особливо, до частини письмової повертає до класичної методики з максимальною увагою до глибокого знання граматики. Для якісної мовної підготовки до ЗНО необхідні додаткові години для вивчення граматики та основ перекладу.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Світлана Ш.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;