Як навчити мислити критично учнів початкової школи?

2020-06-02

Марія М.

Розвиток критичного мислення є одним із пріоритетних завдань навчально-виховного процесу нової української школи. І, тому, ні для кого не секрет, що кожна школа ставить перед собою мету навчити або розвинути цей навик у кожного учня, починаючи з початкової школи. 

Перед тим як поговорити про можливості розвитку критичного мислення у дітей, розберемо поняття «критичне мислення».

Що таке критичне мислення?

Критичне мислення виходить за межі звичайного запам'ятовування інформації. Воно спонукає учнів встановлювати зв'язки між поняттями, вирішувати проблеми, вчить творчо мислити та застосовувати знання по-новому. Дуже довго вважалося, що критичне мислення важливе лише для таких предметів, як математика,хімія,фізика чи інші точні науки. Однак, розвиток критичного мислення у школярів сприяє тому, що одержані при цьому навички , стають не тільки важливими для успішного навчання у школі, але і необхідністю в повсякденному житті.

У пріоритеті завдань нової української школи - навчити учнів різного віку навичкам критичного мислення. А для нас, вчителів початкової школи,навчити маленьких учнів аналізувати, оцінювати, бачити проблему, робити вибір і приймати рішення стало справжнім викликом. Говорячи про початкову школу нам,вчителям початкової школи, необхідно навчатися знаходити і правильно застосувати способи розвитку критичного мислення під час уроків у початковій школі.

Нижче пропонується 7 основних способів для розвитку критичного мислення в учнів молодших класів.

1. Можливість давати “відкриті” запитання.

Такі запитання дають змогу учням спиратися на одержані знання та застосовувати те, що вони дізналися раніше. Також це дозволяє їм вирішувати завдання швидше і підвищує їхню самооцінку перед однолітками. Учням необхідно ставити такі питання, які пробуджують «дослідницький рефлекс». До таких запитань відносяться : «Чому...?»,« «Як...?»,«А як би...?», «А якщо…?”. Ці та інші питання такого типу пробуджують і розвивають в учнів цікавість, захоплення, а також нестримне бажання досліджувати цей світ.

2. Можливість приймати рішення.

Оскільки значна частина навичок критичного мислення -це застосування знань та прийнятття рішень, то вчителі початкових класів повинні максимально заохочувати  учнів приймати рішення. Так учні зможуть застосувати те,що знали раніше, зважити плюси та мінуси прийнятих рішень, а потім вирішити, які з них найкраще працюють.На уроці читання можна використати стратегію ”Кероване читання з передбаченнями”:

Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Алгоритм

  • Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
  • Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.
  • Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується і приймається певне рішення.

3. Можливість учнів навчатися у групах.

Групові проекти та дискусії - ще один чудовий спосіб для учнів початкових класів розвивати навички критичного мислення. Таке групове навчання розширює їхній світогляд , а також демонструє їм, що немає єдиного правильного способу вирішення проблеми.

4. Можливість вислухати різні точки зору.

Вислуховування різних точок зору під час дискусії дасть можливість сформувати єдину правильну думку і водночас дозволить ділитися власними поглядами з іншими учасниками навчального процесу.

Стратегія «Метод прес»

(На будь якому етапі уроку)

Етапи методу прес:
- «Я вважаю…»
- «Тому що…»
- « Наприклад…»
- «Отже…», «Таким чином…»

Читання з позначками
Різновид роботи з підручником. Має на меті привчити учнів до осмисленого читання тексту з аналізом. Перед почат­ком роботи учням пропонується виділяти в тексті інформацію чотирьох видів і позначати відповідними символами:

  • знайома інформація, це я знав раніше (+);
  • нова інформація (-);
  • суперечлива інформація, я так не думав (✓);
  • недостатня інформація, про це хотілося б довідатися більше від однокласників (?).

5. Можливість використання різних ідей.

Використання життєвих ситуацій для навчання критичного мислення.

Наприклад, вчитель може запитати учнів, чи знають вони, чому на шкільній клумбі не виросли квіти. Такі життєві запитання допомагають школярам розглядати різні можливі ситуації (наприклад, їх невчасно посадили) та інші рішення (погано доглядали рослини). Це допоможе їм застосовувати набуті знання при виникненні непередбачуваних ситуацій в житті.

6. Можливість створювати щось нове.

Учні початкових класів мають дуже розвинуту уяву. А це в свою чергу сприяє успішному створенню ними навчальних проектів. Вони можуть створювати власні винаходи, писати історію чи вірш, придумувати гру, співати пісню.

7. Можливість” мозкового штурму”

Мозковий штурм - відмінний інструмент навчання критичного мислення, який дозволяє активізувати одержані раніше навички і краще запам'ятати наступні знання на уроці. Це дуже хороша вправа для розвитку критичного мислення, особливо в поєднанні з відео або мультфільмом, які активізують бесіду та дискусію в класі.Кожен висловлює власні ідеї. Метою є залучення до роботи всіх учасників.

Наприклад, стратегія «Асоціативний кущ».
Правила складання асоціативного куща:

  • Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
  • Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
  • Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
  • Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.

Таким чином, запропоновані способи для розвитку критичного мислення на уроках в початкових класах допоможуть учням навчитися сприймати явища, предмети чи події з різних точок зору. А також вони зацікавлять більше вивчати і досліджувати цей світ ,розвивати свій кругозір. У майбутньому ці навички допоможуть учням у повсякденному житті.Завдання учителя - уміти успішно керувати навчальною діяльністю на уроці ,вміло розраховувати різнорівневі можливості учнів,навчитися бачити і показати кожному учню його унікальність. У майбутньому це все разом взяте зможе сформувати успішні особистості з учнів.



Сподобалась стаття? Оцініть

5

На основі відгуків 1 користувачів

Марія М.

Автор та репетитор на BUKI: Марія М.

Працюю зі школярами молодших класів. Я є вчителем початкових класів та маю більше 30 років досвіду роботу в одній з кращих шкіл міста.

Інші блоги автора

Чи змогли б ми жити без математики?Чи змогли б ми жити без математики?11.03.2025Як розвивати в дитині любов та допитливість до математикиЯк розвивати в дитині любов та допитливість до математики20.02.2025Як організувати дитячий простір, щоб заняття були ефективними? Поради від репетитора. Частина 2Як організувати дитячий простір, щоб заняття були ефективними? Поради від репетитора. Частина 209.04.2020Чи варто закидати навчання в університеті, як це зробив Стів Джобс?Чи варто закидати навчання в університеті, як це зробив Стів Джобс?01.07.2021Вікові особливості уваги підлітків та їх врахування у навчально-виховному процесіВікові особливості уваги підлітків та їх врахування у навчально-виховному процесі13.01.2020Тема «Найбільш вдалі практичні методи викладання дітям із власного досвіду».      Тема «Найбільш вдалі практичні методи викладання дітям із власного досвіду».      20.03.2019

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора