Чому так іноді стається, що репетитори та учні не виправдовують очікування одне одного? Дуже часто справа в розбіжності уявлень або про сам предмет, або про його вивчення. Звичайно, іноді як учні не підходять репетиторам, так і репетитори учням. Саме тому треба узгодити все наперед.
Обговоріть ваші побажання по телефону заздалегідь. Якщо вам важливо почути вимову репетитора, попросіть його щось прочитати перед уроком або розказати про себе англійською. Пробний урок – це визначення рівня учня та окреслення плану подальших занять, а не співбесіда для репетитора. Якщо є потреба в такій співбесіді, то про це треба попередити. Також не забувайте, що враження від першого уроку може бути оманливим: як занадто блискучим, так і помилково невтішним. Потрібно позайматися хоча б кілька уроків, щоб зрозуміти методику та ефективність роботи. Репетитор також може відмовитися від учня після першого заняття, якщо зрозуміє, що вчити його марна справа або це не в його компетенції. В таких випадках існує влучна англійська приказка to cast pearls before swine, що перекладається як «розсипати перли(бісер) перед свиньми» або «стелити пуховик свині». І те, і інше – однаково марна справа.
Багато репетиторів відмовляються займатися з недисциплінованими учнями. Тому намагайтеся відповідально ставитися до проводження кожного уроку. Приміром, про затримку або відміну уроку треба попереджувати заздалегідь. Репетитор також планує свій час та фінанси. Про паузу в заняттях на час канікул чи на період від’їзду також бажано повідомити хоча б за два тижні. Винятком може бути тільки хвороба. Не допускайте ситуацій, коли репетитор їде до вас через усе місто або іде сніговими заметами у 20-градусний мороз, а ви забули про урок, і вас взагалі немає вдома. Не дивуйтеся, що учитель після такого відмовиться з вами займатися.
Також заздалегідь потрібно домовитися про мову викладання. Для когось це неважливо, комусь принципово потрібно пояснювати лише українською або російською. Хтось, зовсім не розуміючи та не знаючи іноземні мови, вимагає пояснення граматики англійською. В такому разі треба врахувати, що репетитору потрібно говорити спочатку англійською, а потім повторювати, перекладаючи для учня. Це навряд чи викличе труднощі в учителя, але забере додатковий час, а отже, ваші гроші. Можливий варіант уроку – більша частина пояснень іноземною мову, менша – українською чи російською.
Якщо ви шукаєте репетитора для своєї дитини з якогось предмету, то будьте готові до того, що репетитор – це не няня, не вихователь і не аніматор. Якщо ваша дитина хоче лише гратися і навідріз відмовляється щось учити, то жоден репетитор не допоможе. Спочатку треба навчити дитину поведінки та підготувати її до дорослого життя. В окремих випадках допомагає лише корекційний педагог. Це зовсім не означає, що ваша дитина не здібна чи не достатньо розумна. Можливо, вона просто психологічно не готова до уроків. Спробуйте самостійно зайнятися навчанням дитини, а репетитора знайти через рік.
Не обирайте репетитора за красиві очі та не судіть книгу по обкладинці. Якщо для вас важливий вік, стать, освіта, національність, якісь фізичні параметри репетитора, то обов'язково потрібно це вказати в заявці або запитати в репетитора про ці деталі перед уроком. Не потрібно чекати до першого заняття, щоб потім зрозуміти, що ця людина якось непереконливо виглядає і сходу вигадувати, чому вона вам не підходить. Можливо, не вистачає окулярів, сивого волосся, орлиного носу чи суворого погляду з-під брів.
Таким чином, потрібно бути уважним та об'єктиивним при виборі репетитора. На що ще варто звертати увагу дізнаєтеся у наступній статті. Вдалих Вам уроків!