Як проводити заняття методом постановки проблеми

Для активізації навчального процесу та кращого засвоєння матеріалу учнями застосовуються різноманітні способи, серед яких можна виділити проблемний метод викладання.

Звичайно, організація роботи з учнями за методом проблемного навчання - досить складна і трудомістка робота. Але практика доводить, що такі заняття ефективні для розвитку творчого та логічного мислення. Завдяки таким заняттям учні краще запам'ятовують матеріал, активніше включаються в процес, появляється більша мотивація до навчання.

Що таке проблемний метод викладання?

Суть проблемного викладання полягає в тому, що вчитель ставить завдання, але сам модерує процес вирішення або сам же вирішує, але при цьому показує шлях вирішення в доступних учням поняттях, висловлює хід думок на шляху до вирішення.

Учні стежать за логікою, таким чином засвоюючи етапи розв'язання цілісної проблеми.
Створення проблемної ситуації на заняттях базується на емоціях учнів. Знайомство учнів з проблемою має викликати інтерес, подив, новизну... Питання або завдання, при вирішенні якого виявляються суперечливі думки, приклади з помилками, інші методи вирішення і т.д. допомагають залучити дітей до активного засвоєння матеріалу.

Поставлене вчителем завдання може направляти зусилля учнів на застосування різних способів розумової діяльності: порівняння, конкретизації, класифікації тощо. Необхідною умовою запам’ятовування є розуміння матеріалу. Ця істина не завжди дотримується на практиці.

Використання опитування, яке часто використовують на практиці, при якому учні відтворюють одне за другим ряд означень і теорем, не супроводжуючи їх прикладами, не дає бажаного рузультату. Досить часто учні не розуміють того, що завчили. Таке опитування, яке проводиться з метою перевірки знань, приносить мало користі. Тому замість запитання : «Що називається ... ?» - варто запропонувати задачу. І вже в процесі розв’зування проясняти означення, без якого не можна випішити завдання. Практичне застосування теорем сприяє кращому розумінню та запам’ятовуванню.

 

Як будувати заняття відповідно до проблемного методу викладання?

Починати таке заняття потрібно з постановки проблемної ситуації чи питання. А далі варто допомогти учням усвідомити проблемну ситуацію й отримати зворотний зв'язок стосовно правильної інтерпретації проблеми. Для цього варто ставити навідні запитання, які допоможуть учням самостійно всебічно зрозуміти проблему. Перед учнями ставиться ряд логічно пов'язаних питань, під час відповідей на які учні повинні висловлювати свої припущення і намагатися довести правоту своїх слів, таким чином, проявляючи самостійність в освоєнні знань.

Уже після цього можна приступати до пошуку розв'язання проблеми. Роботу на цьому етапі можна організувати по-різному, в залежності від загальної підготовленості учнів.

У пригоді можуть стати наочні посібники. Вони вже використовуються не для полегшення запам'ятовування нового матеріалу, а для постановки та створення будь-яких проблемних ситуацій на занятті. Вони сприяють досить тривалим самостійним роздумам, аналізу і зіставленням.

Для найбільш успішного сприйняття матеріалу рекомендую використовувати вправи проблемно-пошукового характеру, але лише, коли учні можуть самостійно виконувати будь-які конкретні види розумової й практичної роботи в цих вправах.

Збирання різних гіпотез, дискусія, пошук інформації в інтернеті чи підручниках, синтез спостережень – все це інструменти для розв'язання поставленої проблеми.

Після того, як обговорено всі можливі варіанти розв'язання проблемної ситуації, учні спільно приймають оптимальне рішення про те, який варіант є найбільш правильним.

Переваги проблемного навчання:

  • супротивність змушують замислюватися шукати вихід з проблемної ситуації, що сприяє розвитку розумовим здібностям учнів;
  • пошук самостійного цікавого рішення сприяє розвитку творчого мислення ;
  • знання, які вибудовуються самостійно краще засвоюється і на довго запам'ятовується;
  • аргументація розвиває аналітичне та логічне мислення;
  • виховує здатність до узагальнень і висновку основних закономірностей з їх обґрунтуванням;
  • розвиває вміння і навички спостереження;
  • прищеплює смак до доступної дослідницькій роботі;
  • в учнів розвиваються пізнавальні потреби й інтерес до знань.

 

Є й недоліки навчання з постановкою проблеми. А саме:

  • не завжди легко сформулювати навчальну проблему;
  • таке проведення занять не сприяє відпрацюванню навичок;
  • не весь навчальний матеріал можна побудувати у вигляді проблем;
  • вимагає великих витрат часу для підготовки та реалізації.

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Володимир Р.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Секретні методи вивчення іноземної мови

У цій статті ми розглянемо три секретних методи, які можуть допомогти вам засвоїти нову мову швидше та ефективніше. Стаття вміщує посилання на платформи та вебсайти, які вам допоможуть в цьому.

Автор: Христина Я.

Як досягти тонкої талії?

Тонка талія: міфи та реальність

Автор: Анастасія Ш.

Цукрозамінники

Переваги та недоліки

Автор: Анастасія Ш.

Відпочинок від тренувань

Правильно організований відпочинок допомагає зберегти і покращити результати тренувань

Автор: Анастасія Ш.

Verben mit Präpositionen у німецькій мові у німецькій мові. Дружній путівник для початківців

Сьогодні ми поговоримо про один із важливих аспектів німецької мови - Verben mit Präpositionen (дієслова з прийменниками).

Автор: Ярослав Т.

Зв'язок між гормонами та тренуваннями

Важливість фізичної активності для підтримки гормонального балансу та загального здоров'я.

Автор: Анастасія Ш.

Інші новини:

;