Як створити англомовне середовище в неангломовному суспільстві?

Як показує статистика станом на 2016 р., лише 18% українців володіє англійською мовою на середньому і вище рівнях. При цьому, згідно з результатами соціологічного дослідження Аналітичного центру RATING Prо, 66% українського населення хотіло б вивчити англійську мову з метою самовдосконалення та розвитку. Для порівняння на другому місці опинилась німецька (17%), на третьому – російська (14%), потім польська (10%) та французька (7%) мови. Таким чином, англійська мова очолює рейтинг пріоритетів українців щодо вивчення іноземних мов. Окрім того 40% населення України вважає, що починати вивчати англійську мову потрібно у дошкільному віці, а фактично 85% респондентів зазначає, що для успішного майбутнього дітей потрібно подбати про знання англійської мови.

Результати вражають розривом між бажаним та реальним. Для більшості українців англійська мова залишається мрією, яку варто реалізувати у майбутніх поколіннях. Якщо подивитися на мотиви, якими керується українське населення щодо вивчення іноземних мов в цілому, то можна виділити, перш за все, матеріальні чинники (можливість працювати закордоном (57%), можливість знайти кращу роботу в Україні (49%). Але якщо подивитися на статистику використання англійської мови, то 60% респондентів, які мають початковий рівень, не користуються нею взагалі. Решта опитаних з середнім та вище середнього рівнем користуються, здебільшого, для власних, не пов’язаних з роботою потреб. Це може бути перегляд фільмів або пошук інформації в Інтернеті.Отож маємо доволі неангломовне суспільство, яке має бажання бути англомовним.

Як створити англомовне середовище в неангломовному суспільстві?

 

До цього результату призводить низка причин. Зокрема, для того, щоб якісно вчити мову дуже важливо знання використовувати на практиці. Тобто, недостатньо вчити окремо граматику, окремо лексику, читати або слухати незалежно від обговорення отриманої інформації. Важливо – навчитися ефективно поєднувати всі ці компоненти аби досягти бажаної мети.

Іншими словами, аби процес вивчення мови зрушився з мертвої точки, недостатньо роками відвідувати уроки та сумлінно робити домашні завдання з підручника з думками, що вчити мову дуже складно і це тривалий процес. Потрібно поставити конкретну мету (що я хочу досягти за 1 місяць / 6 місяців / 1 рік тощо), правильно підібрати програму (це вже задача для викладача) і максимально окутати себе англомовним середовищем. Потрібно жити тією мовою, яку вивчаєш, прийняти її, не намагатися зрозуміти до найбільших деталей граматики, тут важливе більше культурно-історичне, аніж граматичне підгрунтя. Адже мова – це культура. І вивчення цієї культури потребує неабияких зусиль та мотивації.

Дуже важливим є питання створення англомовного середовища навколо себе. Наприклад, учні, з якими я працюю, окремо від запланованих занять, практикують самостійне ведення власного органайзера – щотижневого плану на кожен день. Виконання різного виду завдань тривалістю максимум до 30 хв. на день. Завдання кожного дня різні та спрямовані на розуміння культурно-історичного контексту і живої повсякденної мови. Таким чином, почергово тренуються різні навички (читання, слухання, говоріння, письмо, граматика та лексика). Всі завдання підбираються викладачем відповідно до вмінь та знань студента.

Звісно вміст і наповнення органайзера можна змінювати залежно від пріоритетів. Наприклад, понеділок (день читання та нових слів): читаємо текст (з книги, журналу, інтернету), перекладаємо та виписуємо в словник нові слова, переказуємо текст 2 рази, вживаючи нові слова. Вівторок (день граматики): повторюємо одну тему, робимо вправи на цю тему, повторюємо вивчені в понеділок слова. Середа (день аудіювання): слухаємо короткий аудіозапис із книги, подкаст, або інтернету, виконуємо вправи до аудіювання (якщо є), перекладаємо незнайомі слова. Четвер (день письма): повторюємо всі вивчені цього тижня слова, пишено твір із цими словами / онлайн диктант. П'ятниця (день відео): дивимося відеоролик із фільму, підручника і т.д. Перекладаємо і виписуємо всі незнайомі слова, виписуємо всі питання та відповіді до них. Субота (день розмовної практики): спілкуємося онлайн/офлайн з друзями, іншими учнями і т.д. Звичайно виконання подібного плану потребує певного рівня мотивації, але ж згадаймо результати соцопитувань, здається, з цим проблем немає.

Тому стати ближче до своєї мрії можна вже сьогодні. Важливо заглибитися у атмосферу англійської мови, пізнавати її та усвідомити, що мова, як і смачний торт, накраще вдається тоді, коли всі інгредієнти змішані між собою у правильній пропорції та ефектному оздобленні. Тож запропонований варіант органайзера на тиждень дозводить скомбінувати основні навички, потрібні для вивчення мови та тренувати їх щодня, використовуючи свої знання на практиці.

Автор: Тетяна С.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора