Як зацікавити п'ятникласника історією?

Із початкової школи учні приходять в середню, нерідко з реальним відчуттям спраги до знань. Оскільки дисципліни, які вивчали попередньо - вкрай загальні. Спершу все доволі приємно та логічно. Що таке наука. Джерела. Музеї, проте варто зайти далі, як гальма нашої вантажівки зникають. Натомість роздивитись окремі події детально, щоб зрозуміти їх, доводиться рухатись швидко, щоб встигнути до наступної зупинки. Саме тому, дослідження виходить поверхневим. Тобто - не цікавим. При чому, якщо це ще приправлене нейтральністю вчителя, то наслідки можуть стати фатальними. Принаймні для стосунків учня з історією. 

В теорії, такий екскурс в історичний контекст це річ благородна та правильна, проте де факто, це читання опису фільму, замість його перегляду. Сам зміст історії, як дисципліни при цьому губиться, оскільки натомість стимулюванню до аналізу та мислення, відбувається нав'язування важливості тих чи інших подій. Імітація. Тож, як із цим жити? Що робити, щоб остаточно не відбити інтерес? Найголовніше це пам'ятати про те, що для учня урок цікавий, якщо він себе в ньому відчуває. І проблема історії за 5-тий клас, що місця для рефлексії майже немає. Через це й набагато серйознішим виглядає питання співвідношення в роботі: танців довкола програми та боротьби з нафталіном. Які я бачу рецепти?

  1. Залучення учня, як повноцінної робочої одиниці в межах уроку. Це, наче як, очевидність, проте мається на увазі не просто перечитування підручника, а саме розслідування. Вчитель тут виступатиме не більше ніж шпигуном, що дає уривки інформації, а не пережовує її замість учня; 
  2. Схематичний та чіткий опис не тільки події, а причин та наслідків довкола неї. Все одно, розуміння, як таке, без усвідомлення контекту часового періоду, можливе з великими сумнівами. Зате можна показати, що призвело до обраної події та які наслідки вона породила. Найголовнішим мінусом даного методу є те, що готуватись необхідно набагато серйозніше ніж при інших варіантах, оскільки "водою" такий урок не заповниш; 
  3. Тема в темі. Обрати центральну ідею, яка буде досліджуватись тривалий час: глибоко та детально. Натомість на фіксацію подій, що передбачені в програмі, виділяти необхідний мінімум часу. Тут найголовніше знайти баланс, щоб і контрольна була написана добре і навчання не видавалось пустим. Крім того, важливо не перевантажити самого учня, бо у нього таких предметів багато; 
  4. Ставитись до учнів із повагою та вірити в їхні можливості. Не можу відповідати за учнів минулого, проте сучасні - здатні здивувати вмінням знаходити рішення та працювати, якщо завдання дає для цього простір. Тобто, важливо відійти від сприйняття учнів через призму їхнього віку, а зосередитись на тому, що це мисляча людина, яка поки що (!) не має тих чи інших знань. Важливо пам'ятати про індивідуальні особливості, проте не полегшувати навчальний процес більше міри, бо якщо не навчити працювати в 5-тому класі то коли;
  5. Бути чесним. Не потрібно боятись відвертості з учнями в плані власних оцінок програми або тих чи інших подій, проте залишати їм вдосталь простору для їхніх, особистих, вражень. І не завжди реакція мусить бути глибокою та доступною для пояснень, проте варто домагатися, щоб вона принаймні була. Якщо урок не викликає емоцій то він несамовито програє битву за увагу учня. 

Рекомендації вийшли абстрактними, проте й сама ситуація складна. Оскільки з одного боку, хочеться, щоб учні порались із контрольними від міністерства, з іншого боку, щоб не втрачали свій запал на цих водних просторах, які існують між цими відірваними, одна від одної, подіями (датами). Сподіваюсь, що читаючих це наштовхне на міркування, а якщо й ні то знайте, що ви не єдині мучитесь від програми для історії за 5-тий клас. Доводиться визнати, що пропедевтичний курс побудовано нелогічно. Натомість тому, щоб на прикладі окремих подій, показувати глибоке занурення в тему та вчити працювати, акцент зміщується на просто орієнтування в просторі. 

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 2 користувачів

Автор: Володимир П.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;