Blending Learning, або змішане навчання – це освітня концепція в рамках якої відбувається фьюжин освіти: школяр/студент здобуває знання і самостійно, в режимі он-лайн, і віч-на-віч, спілкуючись з викладачем. Наразі в освітніх програмах України такі методи не використовуються, проте, здається, про це варто призадуматись. Адже аж дуже багато позитивних моментів ми здобудемо від такого виду навчання:
-можливість контролювати час, 

-налагоджувати ефективний тайм-менеджмент, 
-відслідковувати темп і шлях вивчення матеріалу.
І навіть більше!
Blending Learning дослівно перекладається як «навчання у блендері». Насправді, якщо мати гарну уяву можна зрозуміти чому саме таку назву здобула ця концепція. Це студенто-центрована освіта, яка «змішує» в собі Brick and Mortal та e-Learning (електорнну освіту)




Змішана освіта дозволяє використовувати традиційні та інноваційні методи навчання. Школяр/студент відвідує «живі» заняття у класах , але при цьому широко використовує в своєму навчанні так звані Computer - Mediated Activities. Тобто медіатором освітньої активності виступають комп'ютер, онлайн - режим, мобільні девайси і спеціальні навчальні програми/платформи/ресурси. Що є більш ніж просто актуально у цифровому світі, коли діти та підлітки не можуть відірвати погляди від екранів, то чому ж не використовувати це з користю? 

Ба більше, Blending Learning застосовують не тільки у навчанні школярів та студентів, а й під час тренінгів та корпоративних освітніх проектів для співробітників.

Коротка історія про те, як з’явилась «блендерна освіта».
Фактично, такий метод освіти почали використовувати ще в ХХ столітті 60-их років. Відомо, що перш за все цей підхід використовували в авіаційній індустрії для контролю знань та витраченого часу. Корпорація Boeing використовувала Blended Learning за допомогою компакт-дисків, що в наш час реалізується через мережу, синхронні і асинхронні вебкасти, трансляції і записане відео.

 

Хоча таку заморську назву, як Blended Learning, метод здобув лише у 1999 році. Один журналіст у своєму прес-релізі в Interactive Learning Center вирішив змінити назву з EPIC Learning на Blending Learning. У повідомленні йшлося: «...Ми починаємо надавати програмне забезпечення для навчання через Інтернет , використовуючи власну методологію Blended Learning».

Але ще довгий час трактування цього терміну дуже різнилась від того, що ми маємо на увазі зараз. У 2006 році вийшла книга авторів Бонка та Грема, які нарешті уточнили, що змішана освіта - це мікс навчання «тет-а-тет» та через комп’ютер.



Умови реалізації змішаного навчання.
По-перше, безумовно, потрібно створити високотехнологічне електронне забезпечення у ВНЗ та школах. Потім – обов’язково завантажити динамічний освітній контет для учнів/студентів. Далі – створення відповідного професорсько-викладацького складу. І врешті-решт з боку освітнього закладу внести зміни в організацію освітнього процесу.


Види діяльності в Blended Learning.
-Он-лайн спілкування – соціальні мережі, чати, форуми, сервіси обміну повідомлення.

-Проектна діяльність з використанням ІТ-технологій та сервісів.
-Самотестування.


Моделі Blended Learning.
Face-to-face (Драйвер – очна освіта) – учитель особисто дає основний об’єм освітнього матеріалу час від часу, за потреби, добавляючи он-лайн освіту, як допоміжну. 

Rotation Model (Ротаційна модель) – відбувається ротація традиційної освіти в класі та самостійної он-лайн.

Flex Model (Гнучка модель) – навчання переважно відбувається в он-лайн форматі. Вчитель час від часу проводить групові або індивідуальні заняття за потребою. Контролює повністю весь освітній процес.

Online Lab (Он-лайн лабораторія) – Інтернет портал використовується для передачі всього курсу на заняттях в класі. Все це відбувається виключно під наглядом викладача.

Self-Blend Lab (Модель «Змішай сам») – учень/студент вирішує сам, які до Brick and Mortal-курсів йому потрібно додати он-лайн. 

Online Driver Model (Драйвер – он-лайн навчання) – в основному ця модель передбачає навчання в он-лайні за допомогою Інтернет платформи та віддаленого контакту з викладачем. Проте, коли виникає потреба в спілкуванні Face-to-face з викладачем – назначають окремі зустрічі.



Як це працює.
Учні час від часу відвідують заняття в класі, під час якого отримують домашнє завдання в певній програмі або на он-лайн платформі. Далі їх завдання - навчатись дистанційно. Обговорення теми навчання може проводитись в групах або індивідуально. Звісно, не обходиться без консультацій вчителя, який постійно контролює процес навчання. 

 

Найголовніше завдання викладача – це грамотно створити освітній курс і розприділити навантаження і навчальний матеріал. Обов’язково потрібно одразу вирішити, що учні вивчатимуть в класі, а що самостійно в режимі он-лайн. Також потрібно визначити, який матеріал потрібно вивчати на групових заняттях, а який на індивідуальних. Передбачається, що базовий курс викладається на очних заняттях , а розширений і поглиблений освоюють в процесі дистанційного і онлайн навчання.

Заняття в режимі Face-to-face обов’язково включає в себе певні освітні моменти:
- захист проектів,

- презентації,
- дискусії між студентами і викладачем.

Дистанційний блок повинен містити інформацію про проекти для роботи в групі, творчі, лабораторні та практичні завдання, довідкові матеріали і посилання на додаткові матеріали в мережі. А також проміжні та контрольні тести та завдання підвищеної складності для обдарованих учнів. Перевірка знань повинна проводитися не тільки он-лайн, але і в класі.

Переваги та недоліки Blended Learning.
Основні переваги програми: збір даних та кастомізація знань і оцінок.Також важливим плюсом є те, що один викладач може навчати безліч людей одночасно. Змішане навчання дозволяє викладачам перерозподілити ресурси і підвищити успішність. Це припущення було успішно перевірено в шкільній мережі Rocketship Education в американському місті Сан Хосе (відомо також, що Blended Learning практикують Nexus Academy і Clayton Christensen Institute).

 

Великою перевагою також є те, що вбудовуючи Інтернет-комунікацію в “живу” освіту, учень експлуатує одночасно спільний і самостійний метод навчання. Це впливає на майбутній розвиток, бажання і вміння навчатись поза стінами навчального закладу. А також використання інформаційних та комунікаційних технологій поліпшує ставлення до отримання знань. Більше того, це покращує співпрацю і комунікацію між учнями (студентами) та між учнем і викладачем. Крім того, дослідження Олександра МакКензі, проведене в 1998 році, показало, що учням легше оцінювати своє розуміння матеріалу за допомогою комп'ютерних модулів оцінки.
Blended Learning особливо ефективний у вивченні іноземних мов. Саме тому, що включає в себе і живе спілкування, і он-лайн читання, перегляд роликів, візуальне «заучування» слів. Можливість привнесення ігрового моменту і інтерактивності сприяють легшому запам’ятовуванню.


Без недоліків теж нікуди! І саме ці недоліки стають однією з причин, чому в Україні наразі не існує такого методу. (Звісно, про вплив Міністерства освіти і науки України ми промовчимо)
Blended Learning передбачає постійний зв’язок з Інтернетом.

Саме тому найчастіше перешкодою для впровадження цього підходу стає низький рівень володіння технологіями, тому для викладачів і учнів необхідний технологічний лікнеп, якому не навчаються, мабуть і не хочуть.. Ще один «гальмуючий» фактор - змішане навчання вимагає техпідтримки і певних витрат на створення відеоматеріалів, навчальних програм і тестуючих модулів.

Опубліковано: 05.09.2016