Перше, що необхідно з’ясувати, щоб уникнути непорозумінь, що ж ми будемо розуміти під звичкою. Оскільки визначень існує велика кількість, для простоти використає наступне: звичка – це освоєна дія, що з часом стала потребою. Наприклад, дитина оволоділа певними гігієнічними навиками: вона вміє мити руки або чистити зуби. Проте цього мало. Необхідно щоб у дитини утворилася стійка звичка завжди мити руки перед тим як сісти за стола або чистити зуби зранку. Звичка примушує людину чинити певним чином, частково формує її характер і спосіб життя. Не дарма ж кажуть, що звичка – це друга натура. 11114

Завдання педагога – це не тільки виховання правильного, розумного ставлення до питань поведінки, але також і виховання правильних звичок. Що ж під цим необхідно розуміти? Не тільки і не стільки навмисне, обдумане застосування певного зразка поведінки в конкретній ситуації, але й несвідомі вчинки, що поступово стають невід’ємною частиною особистості людини. Навик, як правило, формується шляхом свідомих зусиль при виконанні вправ. Звичка може виникати без певних зусиль зі сторони людини. Наприклад, розклад дня, приклад оточуючих, повторення одних і тих самих дій призводить до того, що у людини (іноді навіть непомітно для самої себе) з’являються певні звички. У дітей такі звички часто виникають за рахунок сліпої імітації, “копіювання” поведінки дорослих.

22

Звички виникають у дитини в процесі оперування предметами, в результаті спілкування із дорослими чи своїми однолітками, а також під час розширення власного світогляду. Давньоіндійська приказка говорить: “Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю”. Так чи інакше, звички, закладені у найбільш ранньому віці, є найбільш довговічними, такими, що визначають подальшу поведінку людини. В процесі навчання репетитор може лише дуже незначно впливати на формування звичок своїх вихованців. Тому важливо щоб звички формувалися за рахунок яскравих прикладів, що подаються педагогом. Сьогодні спостерігається достатньо цікава тенденція, пов’язана з процесом виховання. Нерідко батьки, які були вирощені і виховані у часи Радянського Союзу, стараються процес навчання зробити органічною частиною процесу виховання. Це зовсім не дивно, оскільки раніше успіхи дитини у школі часто напряму пов’язували з його моральністю і рисами характеру. Репетитор зобов’язаний у своїй роботі розмежувати ці процеси. Таким чином, звички представляють собою фундамент поведінки особистості. З точки зору процесу навчання, їх можна назвати каталізатором засвоєння знань.

Опубліковано: 04.09.2015