15 березня 2015 на форумі Global Education and Skills в Дубаї відбудеться перша урочиста церемонія вручення Премії кращому вчителю світу, яку багато хто вже встиг охрестити «Нобелівською премією для вчителів». На головний приз у розмірі 1 мільйон доларів спочатку претендували тисячі кращих вчителів з різних країн, до півфіналу увійшли 50, а зараз у фіналі представлені десять найкращих. Давайте дізнаємося трохи більше про роботу цих талановитих педагогів.

 

    1. Ненсі Етвелл, США. Ненсі стала піонером серед вчителів Америки, запропонувавши викладати літературу у формі воркшопів з читання та письма. Її восьмикласники щорічно прочитують близько сорока книг, що набагато більше, ніж середній показник у країні, який становить менше десяти. Ненсі опублікувала книги зі своїми методиками викладання, які отримали визнання і широку популярність. У 1990 році Ненсі заснувала Центр навчання та викладання, який відрізняє прекрасна бібліотека в кожному класі, що у цілому налічує десятки тисяч книг.

 

    2. Кіран Бір Сетхі, Індія. Кіран прагне розвивати у своїх учнів творче мислення і почуття співпереживання, щоб вони могли серцем сприймати світ, а не тільки розумом. У 2001 році вона заснувала свою школу в Індії, а трохи пізніше запустила цілу національну програму, яка допомогла 50 тисячам школярів стати більш активними і впевненими в собі.

 

    3. Гі Етьєн, Гаїті. Гі керує одним з найсильніших коледжів Гаїті і популяризує академічну культуру. Основа його педагогіки - інновації та служіння суспільству. Крім того, Гі заснував телевізійну передачу, де розповідає вчителям, як можна змінити викладання науки, маючи при цьому обмежені ресурси.

 

    4. Жак Каура, Кенія. Жак - вчитель початкових класів в одному із сіл Кенії. Працюючи у країні, де навчальних ресурсів катастрофічно не вистачає, а головний акцент зроблено на стандартизоване тестування, Жак примудряється надихнути своїх учнів і вивести їх у люди. Жак керує багатьма ініціативами щодо підтримки розвитку та навчання сотень учнів та вчителів у створеному ним співтоваристві: від надання шкільних меблів, шкільної форми та санітарних засобів до занять на тему ВІЛ, коучингу, навчання по вихідних і святкових днях.

 

    5. Фалла Неанг, Камбоджа. З 1986 року Фалла почала працювати зі сліпими дітьми - в ті часи вона була директором школи в таборі для біженців. У Камбоджі було прийнято вважати, що сліпі люди не здатні вчитися, оскільки нагрішили в минулому житті і тому заслуговують на самотність. Фалла змусила країну по-іншому думати про освіту. У своїй роботі вона робить великий акцент на звуки і рухи: учні багато танцюють і слухають музику.

 

    6. Стівен Рітц, США. Стівен прославився своїм виступом на TED, присвяченому екологічним можливостям шкіл. Його учні створили більше ста садів, забезпечивши школи їжею. На думку викладача, така модель сталого розвитку школи може бути повторена де завгодно. Тепер школи, з якими працює Стівен, існують, спираючись тільки на свої ресурси, а їхні учні стають соціально відповідальними громадянами.

 

    7. Азізолла Ройеш, Афганістан. Коли в Афганістан вторглись радянські війська, десятирічний Азізолла покинув школу і втік до Пакистану. Спочатку він навчався сам, потім допомагав іншим біженцям з Афганістану. Тепер школа стала його життям: у навчальному закладі, заснованому ним у Пакистані, вчаться 4000 студентів, з яких 44%  - дівчата. Азізолла каже, що став учителем, оскільки хотів дати надію і натхнення молодим афганцям, які приречені щодня боротися за своє життя. Тепер, на жаль, ми на собі відчуваємо ті проблеми, біль і втрати, з якими стикаються люди у воєнні часи, коли сумнівною є не тільки реалія навчання та освіти, а й існування.

 

    8. Маденжіт Сінгх, Індонезія. Учитель і соціальний підприємець, Маденжіт заснував у себе вдома безкоштовну школу і випускає щомісячний журнал, де розповідає жителям бідних сіл про те, як можна вчитися і розвиватися. У 2000 році Маденжіт зі своїми синами заснував програму, орієнтовану на підлітків з обмеженими можливостями: діти не тільки разом навчаються, а й готують, прибирають, виконують інші хатні справи. Зараз таких шкіл вже 185, причому кожен хлопчик повинен привести з собою сестру або подругу, щоб усіх було порівну.

 

    9. Річард Спенсер, Великобританія. Річард викладає біологію в одному з англійських коледжів, намагаючись зробити свій предмет більш веселим.Учитель часто суміщає науку з різними заняттями: наприклад, на його уроках діти складають пісні і танцюють. Крім цього, Річард заснував програму «Сніданок з книгами», спрямовану на розвиток грамотності серед представників національних меншин.

 

    10. Наомі Волейн, США. Наомі викладає природничі науки в массачусетській школі, де навчаються учні з різних сімей. Під час занять вона загострює увагу на встановленні міцних зв'язків із навколишнім середовищем і розвитку екологічної відповідальності. Наомі постійно влаштовує походи околицями міст, допомагаючи по-новому побачити звичні місця: ферми, ботанічні сади, зоопарки, печери, очисні споруди, занедбані звалища, ліси, озера, історичні музеї і океанаріуми.

 

    Сподіваємось, що наступними лауреатами премії стануть українські вчителі, адже серед наших співвітчизників є справді гідні педагоги, для яких навчання є покликанням усього життя. До того ж, досвід показує, що для досягнення максимуму іноді треба мінімум ресурсів, але якнайбільше завзяття і любові до того, чим займаєшся. 

 

Читайте також: Освіта і громадськість: нова реформа

Опубліковано: 22.02.2015