Авторська колонка Тетяни Козицької, кандидата біологічних наук, вчителя біології вищої категорії, автора понад 60 наукових праць та навчальних посібників. 

 

    Трішечки передісторії. Тривалий час я працювала індивідуально… Проте кількість клієнтів невпинно зростала, хотілося все більшій кількості дітей надати якісні знання. Також маю правило – щороку щось змінювати, експериментувати, порівнювати з результатами попередніх років. І ось десь років 5 тому я з кількох дітей утворила пару, а наступного року – групу з 4 чоловік. Висновок був очевидним – результати нічим не гірші за ті, що спостерігалися в учнів, які займалися індивідуально. Більш того, у більшості учнів з груп бали ЗНО були кращими.

 

    Скажу наступне. Одного разу спробувавши працювати з групами, Ви вже не зможете від цього відмовитися. Ні інтелектуально, ні душевно, ні матеріально. Що цікаво, це ж стосується і дітей. Більшості настільки подобається такий формат роботи, що вони навіть не уявляють себе поза групою. Окрім того, наразі спостерігається тенденція того, що батьки хочуть групової підготовки для своїх дітей. Щоб соціалізувалися і звикали до вузівської системи. Індивідуальні заняття доцільні за певних умов (молодші школярі, специфічні потреби клієнта тощо). Проте, якщо на меті підготовка до ЗНО, найкращим вибором є групова форма навчання. Чому? Зараз з’ясуємо.

 

    Перш за все, слід розрізняти поняття групового навчання у школі та групового навчання на курсах, з репетитором тощо. У школі класи по 25-30 учнів і вчителі із низькими заробітними платнями. Курси бувають різні. Курси при ВНЗ, як правило, комплектуються мінімум 15-20 слухачами, викладачам за них часто платять мало, тай не завжди викладач ВНЗ знає специфіку ЗНО чи іншого потрібного іспиту. Репетитори та курси, що дійсно переймаються якістю навчання своїх учнів, займаються у міні-групах по 2-6 чоловік. Більше просто неефективно, брати більше дітей у групи означає втрачати індивідуальний підхід до учня.

    Тепер давайте зануримося в питання, що таке групове навчання. Видатний педагог Г.К. Селевко, автор педагогічного бестселера «Сучасні педагогічні технології», зазначає, що «групова організація навчального процесу дозволяє підібрати динамічну групу з приблизно рівним індивідуальним часом навчання. Крім того, встановлено, що спільна діяльність опосередковує міжособистісні стосунки. При цьому ефективність навчальної діяльності прямо пропорційна числу учнів в межах розміру групи, оптимальної для даного типу навчального завдання. У спільній діяльності народжується груповий ефект… Груповий ефект виникає і як результат кооперації і конкуренції – суперництва за вродженими програмами самоствердження особистості».

 

    Отже, давайте перерахуємо основні переваги групової форми навчання для учнів:

  • створення конкурентного середовища, що є значним мотиватором для особистості;
  • економія коштів, адже групові заняття, як правило, дешевші за індивідуальні;
  • соціалізація та покращення комунікативних навичок;
  • розширення кола знайомих і друзів (так, більшість моїх учнів спілкуються після вступу, що, як мінімум, полегшує їх життя в університеті);
  • краща адаптація до вузівської системи навчання, оскільки кількість студентів у групах, як правило, складає 8-15 чоловік;
  • полегшення підготовки до важливих іспитів – учень розуміє, що не він один такий, не одному йому важко, йому є з ким поспілкуватися, є до кого звернутися за порадою;
  • зрештою, разом – веселіше. Адже навчання без посмішок, піднесеного настрою і живого спілкування – це неефективне навчання.

 

    Для репетитора перехід до групової форми спряжений з певними труднощами. Багато хто на початку боїться. І дійсно, навчати групу – не те саме, що одного учня. Насправді, уміння у групі навчити кожного на високому рівні – це і є педагогічна майстерність.

 

    То ж сформулюю поради репетитору, який бажає перейти до групової форми навчання.

  •      Визначте мету переходу на групову форму навчання. Це повинно Вас мотивувати. Так Ви зможе навчити більше учнів, а отже більше дітей отримає гарні знання саме у Вас. Це також розширює клієнтську базу, а відомо, що для репетитора найкращою рекламою є рекомендації тих, кого він навчив. Зрештою, Ви будете заробляти більше за одиницю часу.

 

  •      Проекспериментуйте. Об’єднайте кількох дітей на кілька занять, наприклад, перед іспитом, де потрібно багато повторювати.

 

  •      Переосмисліть тривалість та організацію занять. Так, на усне опитування у Вас буде йти більше часу, тому, можливо, не варто придумувати питання по ходу спілкування, а написати.

 

  •      Подумайте над комфортними умовами приміщення, де Ви плануєте проводити заняття. Адже у маленькій кімнатці ви з чотирма учнями не розміститеся, а якщо у вас це вийде, то не буде, чим дихати.

 

  •      Можливо доведеться подумати і про спеціальне обладнання, наприклад, дошку, проектор тощо.

 

  •      Продумайте стратегію поведінки з батьками та/або власне учнями. Іноді доводиться пояснювати переваги групової роботи.

 

  •      Мисліть позитивно, любіть своїх учнів та свою роботу. І у Вас все вийде!

 

Читайте також: Основні правила успішного репетитора

 

 

Опубліковано: 10.04.2016