ЗНО з української мови та літератури 2015 ошелешило абітурієнтів і стало подією № 1 в освітніх колах. Таке відчуття, що ЗНО потроху переходить на сторону шоу бізнесу: скандали, інтриги, розслідування… Що це: а-ля комедія «Багато галасу з нічого» чи нечувана помилка з боку УЦОЯО і його величності Ігоря Лікарчука?

    Причиною трагікомедії під назвою «ЗНО-2015 з української мови» стали завдання, які стосуються аналізу тексту (29-33), але особливо дошкульними вважають перли № 30-32.

 

Завдання 30.

30. Метафоричний зміст речення «Він примушує нас вірити, що обов'язково треба розбиватися до крові, щоб подолати стіну й потрапити в сад» (рядки 41, 42) розкрито в рядку

А Тільки докладаючи зусиль, можна досягти задуманого, здійснити свою мрію.

Б Людське життя сповнене перешкод і труднощів

В Підкорена суспільним законом людина досягає своєї мети в боротьбі.

Г Кожен повинен досягати своєї мети за будь-яку ціну.

Відповідь: В Підкорена суспільним законом людина досягає своєї мети в боротьбі.

Завдання 31. Рядки 45-49

А ілюструють аргумент, наведений у рядках 40-44

Б обґрунтовують висловлене в рядках 40—44

В розширюють міркування з попереднього абзацу

Г підсумовують сказане в попередніх абзацах

Відповідь: Б обґрунтовують висловлене в рядках 40—44

Завдання 32. Текст НЕ суперечить твердженню

А Людина – володар планети.

Б Люди розумніші за комах.

В Людське життя підвладне часові.

Г Комахи – гидкі створіння.

Відповідь: В Люди розумніші за комах.

 

    Ви вже мали змогу ознайомитись із текстом та коментарями до кожного з питань, у тому числі і авторки твору. Основні проблеми – синонімічність відповідей, їх «абсурдність», що межує з ідіотизмом, невідповідність меті зовнішнього оцінювання з української мови.

 

    Абітурієнти навряд чи очікували зустріти у завданнях елементи філософії. Ви можете перечитувати відповіді без кінця, та не факт, що знайдете в них сенс. Абітурієнти та вчителі виливають на них літри багна критики. Діти втратили від 3 до 7 балів на ЗНО, що можуть стати для них вирішальними. Ігор Лікарчук говорить, що завдання складали найкращі експерти, тому сумніватися щодо їх правильності не слід. Тобто, експерти розумніші за комах за авторку тексту і всіх людей (а таких немало), хто не згоден з їхньою правотою?

    УЦОЯО вніс спірні питання до Банку тестових завдань. Доля питань буде нібито вирішена під час експрес-аналізу, але ніхто не збирається анулювати результати ЗНО. Якщо чесно, то це рішення правильне. Уявіть: усі абітурієнти України знову проходять тестування, на це витрачаються мільйони, і не факт, що нові завдання будуть ліпшими за попередні. А як чинити з тими, хто дав такі ж відповіді, що і комісія? Це було б несправедливо по відношенню до них. Замкнене коло.

 

    Ще однією жертвою професіоналізму експертів УЦОЯО є Галина Пагутяк, письменниця, автор твору «Маленький світ не для людей». Саме цей текст використали в ЗНО з української мови. Насправді, твір дуже щирий, написаний красивою українською мовою, але завдяки «дядям і тьотям», він став ненависним для більшості старшокласників. Галину Василівну ніяк не повідомили про використання її тексту для ЗНО. З письменницею ніхто не порадився і не спитав її думки. Звичайно, авторка гірше знає, що саме вона хотіла висловити своїм текстом. Комісії видніше. Керівників ЗНО, певно, не знайомили із законом «Про авторське право і суміжні права». Для них закон не писаний.

 

    Що робити? По-перше, вибачитись перед письменницею Галиною Пагутяк і сплатити компенсацію за плагіат. По-друге, вважати будь-які відповіді на завдання 29-33 правильними. Безглузда ідея? Я вас прошу. Не більш безглузда, ніж самі запитання.

 

    Тепер ми точно знаємо, що ЗНО не для слабаків. Звичайно, абітурієнту не слід давати тексти із зазначеними в них відповідями. Вони повинні аналізувати текст, розуміти, що хотів донести письменник. А якщо сам автор не згодний із такою інтерпретацією свого ж тексту, безсоромно вкраденого та перекрученого «фахівцями»? Знаєте, не комахи – гидкі створіння, ой не комахи… 

 

Читайте також: Поглиблений рівень ЗНО - для яких спеціальностей його треба здавати

 

Опубліковано: 01.05.2015