Л. Бетховен. Соната ор. 2 Nº 2, Largo appassionato: духовний концентрат «керівної ідеї». Частина 4.

Наведемо приклад із квартетного жанру, так само, як і ор. 2 Nº 2, що є, на наш погляд, повноправним етимоном майбутніх "надзоряних метафізичних висот" і "містичних одкровень" композитора. Це фінал ор. 18 Nº 6. Обидва твори створювались в одні роки, вперше виконувалися в присутності Гайдна, в них явно закладені і вже розвиваються зерна, які проявляють майбутні абсолютно нові вираження драматизму, що доходить до трагізму. Ми звертаємо увагу на спільність рис. Соната ор. 2 Nº 2 знаменита Largo повільної частини, що визначається композитором як passio (глибоке страждання) або pathos (сильне піднесене почуття). Квартет відомий по Adagio фіналу, до якого Бетховен додав напис "Цю п'єсу слід виконувати надзвичайно делікатно". Іохеліс у виконавських коментарях до ор. 31 Nº 2 (до грамзапису) пропонує дослідити стильову відмінність між застосуванням Бетховеном термінів Largo та Adagio. На наше переконання, саме у двох зазначених вище ранніх прикладах - сонати і квартету - вперше точно, словесно, визначено композитором стильові ознаки, які інтуїтивно зчитуються на внутрішніх планах композиції: Largo (appassionato) і Adagio (delicatezza). Лінія орієнтованого графа "власне завершення" циклу ор. 2 Nº 2 дзеркально віддзеркалює "простір" формопроцесу його I-ї частини у зазначених вище епіцентрах введення та виведення "впровадженого іншобуття" (відповідно тт. 171-174 та 46-58; у діапазонах ч. 5 через 4,5 октави та м. З через понад 3-и октави). Largo appassionato перебуває в зоні кульмінації "психологічного стресу", в ядрі трагедійного зриву в становленні образної драматургії циклу, і тут же знаходиться вихід із "психологізованого лабіринту". Він у появі нового пульсу Життя, світлішого, з благоговінням прийнятого. Тут чітка проекція психологічної розрядки всього мученицького і щасливого Життя композитора, інтуїтивне народження його майбутньої "Вдячної пісні" квартету ор. 132: "Цей прорив у "інше" не може не вражати, скільки разів не слухаєш '...' і не намагаєшся проникнути в її таємниці" .
Звернемо увагу на напрочуд тонке спостереження В. Задерацького: "Класицистське рондо нерідко називають п'ятичастинним. Це невірно '.> головне в тому, що брутальні схеми типу АВАСА <...> не відображають внутрішньої природи формотворення, не фіксують тонкощі синтаксичної основи форми і функцій '...'. Нагадаємо: головною особливістю форми рондо є спрямованість епізоду до рефрену. Ця особливість проявляється незалежно від рівня внутрішнього контрастування". Припустимо: зовсім незвичні для жанру рондо риси прискорюють перебіг музичного часу, закругляють простір, створюючи тороїдальну сферу. Деталі сферичної геометрії допомагають побачити векторні напрямки від "напівприхованих", "частково освітлених" епізодів аж до трагедійного (шокового) зриву в очікуваній появі теми рефрену. Перебіг часу епізодів від Nº 1 до Nº 2 прискорюється точно в межах "золотих пульсацій" (13:8 тактів). Зауваження В. Задерацького допомогло уточнити просторові символи та їхнє входження в духовний простір повільного рондо ор. 2 Nº 2, звернути увагу на взаємодії всередині рондо, всередині циклу і з деякими іншими творами композитора. Тема фіналу квартету ор. 18 Nº 6 написана в B-dur і має певні зв'язки з третім проведенням теми рефрену II-ї частини ор. 2 Nº 2 у "руслі" тонального та інтонаційного розвитку. Одразу після раптового "вторгнення" (d-moll) саме в B-dur звучить гамоподібна тема зміненого рефрену, що "повзе" вгору з глибини фактури, модифікована від основного матеріалу теми (від тт. 6 і 17). Мелодична основа (висота, регістр і октава), метод розвитку (4-кратне повторення основного тону), ритмічний малюнок (поєднання рівномірності та періодичності з виписаним прискоренням у поступовому зменшенні тривалостей (згодом стане типовим для стилю композитора, наприклад, в Andante con moto op. 57, "Appassionata"), первісний тип фактури (хорал). "La Melancolia" з Adagio квартету ор. 18 Nº 6 перебуває в єдиному духовному просторі найтонших переживань, а ланцюжок зменшених септакордів Adagio проведено в тій самій манері, що середина 3-го проведення рефрену Largo
appassionato.

Рейтинг:5 из 5

На основе отзывов 1 пользователей

Автор: Олександр Б.

Редакция не несет ответственности за наполнение блогов, они есть персональным мнением автора

Нужен репетитор?

Выбирай лучших преподавателей на сервисе Буки!

Другие статьи преподавателя

Регистрируйся как репетитор на BUKI!

Бесплатная регистрация за 10 минут

Занятия персонально или по Skype

Оплата напрямую от ученика

Также читайте раздел «Блоги репетиторов»:

Ведення логопедичного YouTube каналу з завданнями українською мовою

Ведення YouTube каналу з розвиваючими завданнями українською мовою може принести значні переваги для логопеда, особливо у взаємодії з батьками. Запрошую до перегляду розвивальних відео.

Автор: Марина К.

Онлайн заняття з використанням інтерактивних завдань, ігор та без них

Інтерактивні презентації та завдання відіграють ключову роль у сучасних методиках логопедії, особливо під час онлайн занять.

Автор: Марина К.

Коли очікувати перших результатів від логопедичних занять?

Ця стаття описує, коли можна очікувати перших результатів від логопедичних занять, наголошуючи на унікальності кожної дитини та впливі різних факторів на швидкість прогресу.

Автор: Марина К.

Показникові рівняння

Де можна зустріти, практичне застосування

Автор: Сергій Б.

Множина, її елементи

Різноманітні приклади

Автор: Сергій Б.

Куля та сфера

В чому різниця, приклади, застосування в житті

Автор: Сергій Б.

Другие новости:

;