Написання власного висловлювання – поради випускникам

Написання власного висловлювання – одна із найважливіших складових зовнішнього незалежного оцінювання. І це цілком обґрунтовано, адже, по-перше, це завдання оцінюються аж у 20 балів (це найвищий показник з усіх можливих!), по-друге — воно вимагає найбільше затрат часу. В Інтернеті є безліч порад, як правильно написати власне висловлювання, щоб воно було оцінене в максимальні 20 балів. Проте є ряд важливих нюансів, на які випускник може просто не звернути увагу, а наслідки цього будуть сумні.

1. Найперший критерій – об’єм

Однією з основних вимог щодо твору є його обсяг. Якщо кількість слів буде меншою за 100, то навіть гарно написану роботу екзаменатори перевіряти не мають права. Інша крайність — перевищити допустиму верхню планку обсягу в 300 слів – така робота теж не буде перевірятися. Оптимальний варіант — 150-200 слів: цього цілком достатньо, щоб розкрити тему, а шансів допустити помилки менші, ніж в більшому за розміром творі.

Як оцінити обсяг своєї роботи? Звичайно, на ЗНО не буде часу рахувати кожне слово, та й не варто цього робити. Оскільки кожен випускник в процесі підготовки тренується в написані власного висловлювання, він має можливість порахувати, яку частину листка займає твір розміром 100 слів. Написавши роботу хоча б 2-4 рази, можна цілком впевнено зорієнтуватися в особливостях свого почерку та зрозуміти, якої планки об’єму варто досягати, а яку перетинати буде небезпечно.

2. Власна думка — цінна

Тема власного висловлювання містить цілком конкретне запитання, відповідь на яке має дати випускник. Висловлюючи свою тезу, не варто переписувати мікротему. Щоб довести, що людина має власну позицію, не потрібно заходити здалеку, достатньо одного впевненого, переконливого та логічного речення. Наприклад, на запитання: «Чи варто коритися долі?», можна відповісти наступним чином: «Я вважаю, що люди, які приймають в житті все так, як воно є, не намагаючись щось змінити — це невпевнені в собі фаталісти». Якщо наведений аргумент не вдається підкріпити прикладами з літератури чи іншого жанру мистецтва, краще змінити свою тезу, навіть якщо це суперечить поглядам випускника. Звичайно, можна цього й не робити, але твір без підкріплення аргументами не буде оцінений високо.

3. Аргументи дають лише два бали

Коли теза сформована, слід переходити до аргументів. Їх має бути два – наступні враховуватись не будуть, тож не варто намагатись описати все, що лишень спадає на думку. Третій та четвертий аргументи можуть бути оцінені лише в тому випадку, якщо два перших виявились не доречними або не переконливими. Стосовно аргументів, можна вживати слова «по-перше», та «по-друге». А ось фраза: «По-перше, можна навести приклад…» буде вважатися помилкою.

4. Не вигадуйте!

Типова помилка більшості випускників — звернення по допомогу до фантазії в випадку, коли не вдається підібрати вдалий аргумент. Погана новина: екзаменатор, не знаючи твір, книгу, фільм, на який посилається випускник, змушений ретельно перевіряти їх існування та зміст. Якщо Google вирішить, що у творі згадується не реальний твір, бал за такий аргумент зарахований не буде. Хороша новина: посилатись можна не лише на художні твори, а й фільми, мультфільми, аніме, комп’ютерні ігри, казки, легенди, Біблію, тощо. При згадці літературного твору вказувати автора та назву твору потрібно обов’язково, а жанр можна опустити. Також слід пам’ятати, що самої лише згадки про художній твір недостатньо — варто розповісти про персонажа та той епізод його життя, який наводиться як приклад для підтвердження тези.

5. Конкретика і лише конкретика

Другий аргумент — це приклад з власного чи суспільного життя, історії. І тут потрібно бути особливо обережним, адже багато випускників втрачають бал через відсутність конкретики. Аргумент в якому згадується «багато людей» не буде зарахований. А якщо вказати особу, наприклад друга з певним іменем, а також навести конкретний епізод з його життя — можна сподіватись, що екзаменатор його зарахує. Не варто говорити про те, що Ліна Костенко закликає бути ввічливими — це аналіз твору, а не конкретний життєвий приклад з її життя. При згадці митців, відомих діячів та публічних осіб доречно наводити приклади з їхнього життя, які можна підвередити книгами чи знайти згадку про них в мережі Інтернет. В іншому випадку бал не буде зарахований, адже аргумент буде сприйматися екзаменатором як вигадка. Отож, загальне побажання — описувати реальні ситуації та конкретні факти.

6. Висновок має бути висновком

На жаль, нерідко трапляється ситуація, коли у своєму висловлюванні випускники приходять до висновку, який суперечить початковій думці. Висновок має бути логічним і витікати з початкової тези — перед його написанням слід пригадати, з чого ж починався твір. Але не треба переписувати тезу слово в слово — екзаменатор цього не оцінить. Правильний висновок — це осмислення початкової тези на глибшому рівні. У висновку має відчуватися переконаність авторської позиції, адже людина міркувала на цю тему, наводила аргументи та розглядала поставлене запитання через призму власного досвіду і дійшла певного висновку. Чудово, якщо в висновку з’явиться елемент новизни, відкриття — це свідчить про глибоке усвідомлення та проживання поставленого питання, що однозначно сподобається екзаменатору.

Це лише частинка практичних порад щодо написання власного висловлювання, які я можу дати випускникам. Якщо є бажання отримати заповітних 20 балів за твір на ЗНО з української мови — звертайтесь, буду рада допомогти. Хай вам щастить!

Рейтинг:5 из 5

На основе отзывов 2 пользователей

Автор: Ніна К.

Редакция не несет ответственности за наполнение блогов, они есть персональным мнением автора

Нужен репетитор?

Выбирай лучших преподавателей на сервисе Буки!

Другие статьи преподавателя

Регистрируйся как репетитор на BUKI!

Бесплатная регистрация за 10 минут

Занятия персонально или по Skype

Оплата напрямую от ученика

Также читайте раздел «Блоги репетиторов»:

Ведення логопедичного YouTube каналу з завданнями українською мовою

Ведення YouTube каналу з розвиваючими завданнями українською мовою може принести значні переваги для логопеда, особливо у взаємодії з батьками. Запрошую до перегляду розвивальних відео.

Автор: Марина К.

Онлайн заняття з використанням інтерактивних завдань, ігор та без них

Інтерактивні презентації та завдання відіграють ключову роль у сучасних методиках логопедії, особливо під час онлайн занять.

Автор: Марина К.

Коли очікувати перших результатів від логопедичних занять?

Ця стаття описує, коли можна очікувати перших результатів від логопедичних занять, наголошуючи на унікальності кожної дитини та впливі різних факторів на швидкість прогресу.

Автор: Марина К.

Показникові рівняння

Де можна зустріти, практичне застосування

Автор: Сергій Б.

Множина, її елементи

Різноманітні приклади

Автор: Сергій Б.

Куля та сфера

В чому різниця, приклади, застосування в житті

Автор: Сергій Б.

Другие новости:

;