Зрозуміло з чого: з перевірки обчислювальних вмінь та навичок, адже вони знадобляться не тільки на ЗНО з математики, але і при здачі фізики, хімії та можливо, правда у меншій мірі, й інших предметів. А от як це робити? Тут є нюанси...
Якщо проглянути прямі завдання на обчислення, що пропонують на ЗНО з математики, то складних серед них немає, і це може розслабити майбутнього абітурієнта (особливо того, який має непогану підготовку з математики). Але тут потрібно мати на увазі, що ці завдання прийдеться розв’язувати в особливих умовах: велика відповідальність за результат іспиту, незвичні умови його проведення і т.д. І при цьому дуже жорсткі вимоги до точності знайденого розв’язку. Тобто все не так як було у школі.
Перейдемо до конкретних завдань по даній темі, які вже пропонувались на попередніх ЗНО з математики. Спочатку проглянемо однобальні (тому, що тільки вони є обчилювальними в чистому вигляді):
(ЗНО - 2010_1)2. Обчисліть
(Пробне ЗНО – 2010)2. Обчисліть
(Пробне ЗНО -2015) 1. .
(Додаткова сеія ЗНО -2010) 6. Обчисліть .
… і т.д.
І тут може бути перша помилка при підготовці: взяти їх у такому вигляді і тренуватись у розв’язуванні (при цьому постійно звіряючись із варіантами відповідей, які подані у таблиці після завдання). Чому так робити не потрібно? Тут є кілька причин. Осноною з них є те, що ми маємо розвивати уважність (адже обчислювати нас у школі вчили, а от із розвитком уважності було гірше). Це можна зробити розв’язуючі ці завдання блоком. Наприклад, скомбінувавши їх так:
Проте і цього буде мало. Досвід показує, що при підготовці до ЗНО потрібно розв’язувати завдання похожі до тих які пропонувались раніше, але дещо складніші. При роботі із обчислювальними завданнями найкращим варіантом буде скористатися перевіреним збірником задач для вступників під редакцією Сканаві. Для цього достатньо взяти 2-3 завдання приблизно такої складності:
Розвязування таких завдань дозволить не тільки актуалізувати обчислювальні навички, а й буде розвивати уважність (яку на ЗНО контролюють досить жорстко).
Працюємо таким чином:
Якщо учень розв’язує такі завдання без помилок і з першої спроби, то з обчислювальними навичками в нього все в порядку, і з уважністю також.
Якщо учень здатний розв’язати такі завдання, але не з першої спроби, то для нього не буде проблемою розв’язати обчислювальні завдання на ЗНО, але над розвитком уважності треба працювати.
Якщо учень не здатний самостійно розв’язувати такі завдання, то тут проблеми із обчислювальними навичками, і потрібно працювати над їх усуненням.
Для не дуже підготовдених учнів підійде проміжний варіант: розв’язувати завдання на відповідність. Наприклад, таке як було на ЗНО 2011:
При цьому ми не робимо попередніх спрощень, адже наше завдання – навчитись обчислювати.
Так ми розпочинаємо роботу над актуалізацією обчислювальних вмінь та навичок при підготовці до ЗНО з математики. А далі буде закріплення вмінь обчислювати при розв’язуванні завдань на спрощення виразів (алгебраїчних, тригонометричних, показникових, логарифмічних), розв’язуванні рівнянь та нерівностей. В деяких геометричних задачах також зустрічаються доситьнепрості обчислення.
Після роботи за такою системою обчислювальні завдання ЗНО не тільки будуть виконані правильно, але їх виконання не забере багато часу та збереже сили для розв’язування складніших завдань. Крім того хороші обчислювальні навички допоможуть швидше розв'язувати й інші завдання та запобігатимуть появі небажаних помилок у відповідях до них.