Якщо дитина тільки починає освоювати навичку вирішування задач, то потрібно привчити її до певного алгоритму.
Уважно прочитати умову задачі
Краще буде якщо дитина прочитає задачу в голос і декілька разів. Потім задайте питання по тексту, щоб зрозуміти чи взагалі дитина зрозуміла про що ця задача(буває що дитина не розуміє сенс якогось слова і намагається уявити що це може бути, і їй вже не цікаво що там далі в задачі, бо на даний момент її голова зайнята іншим). Коли розібрали всі не зрозумілі слова:) запитуйте навідні питання, такі як : «А що треба знайти?», «А як ми це будемо знаходити?» і т.д.
Якщо дитя не може дати відповідь на ваше питання, не нервуйте, дайте певний час на роздуми. Краще якщо дитина дійде до рішення сама, а не ви їй по дасте відповідь на блюдці.
Робимо опис задачі
Зробіть візуалізацію задачі. Хай це будуть малюнки, схеми, таблиці, що завгодно, головне щоб дитина уявила це в голові. Чим яскравіше складеться образ, тим простіше буде його осмислити.
Цей етап важливий, якщо дитина буде розуміти і уявляти що відбувається вона уже з 80% ймовірністю зробить цю задачу.
Обираємо спосіб розв’язку задачі
Наочно записана умова задачі має підштовхнути дитину до знаходження розв’язку. Якщо це не відбулося, то спробуйте задати додаткові питання, також можна проілюструвати задачу за допомогою підручних предметів. Якщо одне пояснення не спрацювало спробуйте інше. Будете задавати одне і те саме питання – результату це не дасть, а от підійти до задачі з іншого боку – може допомогти.
Також пам’ятайте, що будь яка складна задача, зводиться до простого принципу «з двох відомих величин отримуємо невідому, яка нас цікавила».
Отож, дитина має знати основні способи отримання з двох відомих величин – невідому:
- Доданок= Сума – доданок
- Від’ємник= Зменшуване – різниця
- Зменшуване= Від’ємник + різниця
- Множник= Добуток : множник
- Дільник= Ділене : частку
- Ділене = Дільник × частку
Після того як план дій знайдений, детально запишіть рішення. Воно повинно відображати всю послідовність дій - так дитина зможе запам'ятати принцип і користуватися ним в подальшому.
Формулювання відповіді
Відповідь має бути повною та чіткою. Записувати відповідь придумували не просто так: записуючи відповідь, дитина звикає серйозно ставитися до результатів своєї праці. А головне - з опису повинна бути зрозуміла логіка рішення.
Закріплення результату
Не думайте, що якщо дитина зробила завдання один раз, то вона вже вміє розв’язувати задачі. Результат завжди треба закріплювати. Чому б іще не подумати над цією задачкою? Можливо ваша дитина зможе знайти інший спосіб вирішення цього завдання або запитайте як зміниться відповідь в задачі, якщо змінити один із початкових параметрів або запитайте щоб іще можна було б знайти в цій задачі за заданою умовою.
- Важливо, щоб у дитини склався чіткий алгоритм міркувань і дій в кожному з варіантів.
- Щоб рішення задач не перетворилося для дитини в рутину, проявіть фантазію.
- Міняйте текст завдання відповідно до інтересів дитини. Наприклад, вирішувати завдання на рух буде куди цікавіше, якщо замінити банальні поїзда трансформерами, що летять назустріч один одному в епічній сутичці.
- Також завдання «з пасткою» позбавлять дитину від шаблонного мислення, азавдання з великою кількістю зайвих даних навчать виділяти головне звеликої кількості умов.
- Після того як дитина вирішить досить завдань одного типу, запропонуйте йому самому придумати задачу. Це дозволить йому не тільки закріпити матеріал, а й виявити творчі здібності.