ТОП-10 книг про освіту

Джон Мейнард Кейнс якось сказав: «Практичні люди, які вважають себе вільними від будь-якого інтелектуального впливу, зазвичай знаходяться в полоні у якого-небудь покійного економіста». Про теоретиків освіти можна сказати майже те ж саме: те, що ви їх не читаєте, зовсім не обов'язково означає, що ви не дотримуєтесь їхніх ідей.
 

Саме тому сьогодні ми презентуємо вам ТОП-10 книг про освіту! Гріх бути педагогом і викладачем, проте не знати і не читати тих, хто буквально створив ці поняття у тому вигляді, в якому вони є зараз.


1. Жан Жак Руссо - Еміль, або Про виховання


Рік: 1762
Головні ідеї: дитина - це “чистий лист” , природнє виховання, особливий характер дитинства та міцність цівілізації.

Книга про дорослішання, педагогіку виховання та вплив. Автор розповідає про вигаданий педагогічний експеримент. Головний герой роману мусить пройти навчання, залишаючись здоровим, незалежним і вільним. Так як усі загальноосвітні заклади та університети - це розпуста і спорченність,  вчитель та учень мусять триматися якомога далі від них.

“Любіть дитинство, будьте уважні до його ігор і забав, до його милому інстинкту! .. Навіщо хочете ви забрати у цих безневинних крихіток можливість користуватися часом, таким коротким і настільки швидко від них грошам, які тікають, цим дорогоцінним благом, зловживати яким вони ще не вміють?”

Книга вплинула не тільки на методи виховання вчителів, а й на батьків. Після виходу у друк, матері почали годувати дітей грудьми, а не віддавати годувальницям. Дозвовлили їм бігати босяком надворі, і навіть заохочувати до праці.

З'явилися спеціальні освітні установи, натхненні Руссо, а його книга заклала основи для педагогічної теорії на роки вперед, хоча і постійно піддавалася критиці.

2. Йоганн Песталоцці - Як Гертруда вчить своїх дітей

Рік:  1801
Головні ідеї: розвиваюче навчання, освіту в гармонії з природою, мати як основний провідник освітніх цінностей

Йоганна Песталоцці заслужено вважають одним із батьків сучасної педагогіки. Направлення на “формування людини” - це віра у те, що знання невід’ємна частина індивіда, так само як моральні стандарти та принципи. Цю концепцію автор “Як Гертруда вчить своїх дітей” сформував задовго до нашого часу, проте багато свідомих освітян використовують її у своїй роботі.

“Людині дано надзвичайно великий час для зростання, і цей час не можна вживати на інше.”

Основна ідея, яку зараз всі сприймають як “так і має бути” - розвиваючої освіти - заснував також Йоганн Песталоцці. Учень не просто засвоює деякі істини, а пізнає світ через дії та роздуми. Саме тому швейцарський мислитель яро критикує абстрактне книжкове виховання, яке не дає поживу для розуму, а лише створює видимість розуміння!

Підзаголовком книги “Як Гертруда виховує своїх дітей” стала фраза самого автора: “Спроба дати матерям повчання, як самим навчати своїх дітей”. У праці детально описані методи виховання? які незабаром почали використовувати у школах Європи та США. Вплив Песталоцці на становлення педагогіки є й досі.


3. Герберт Спенсер - Виховання розумове, моральне і фізичне

Рік: 1861
Головні ідеї: освіта як підготовка до суспільного життя, важливість науки, раціоналізм як головна цінність

Англійський філософ і просвітитель Герберт Спенсер нині відомий перш за все як один із засновників соціології і теоретик еволюціонізму. Але свого часу його педагогічні ідеї користувалися значним впливом.

 

Спенсер буквально жахався від того, як слабо освіта пов'язана з життєвими труднощами і проблемами. Від піднесених класичних зразків потрібно було спуститися на землю: навчити дітей заробляти собі на прожиток, стежити за власним здоров'ям, служити своїй родині, виконувати громадські та політичні обов'язки. Саме Спенсер сформулював твердження, яке потім стало аксіомою для педагогіки:

 

“Підготувати нас до повноцінного життя - це завдання, яке має виконати освіту.”

Іншими словами, освіта повинна бути спрямована на практичні потреби «людини і громадянина», що живе в сучасному суспільстві. Шлях виховання - від простого до складного і від конкретного до абстрактного. Ідеалом для Спенсера є наукове освіта, заснована на логіці й раціональності. Ці погляди і знайшли своє вираження в книзі «Виховання ...», яка витримала безліч перевидань, була перекладена багатьма мовами і широко використовувалася при підготовці вчителів.



4. Луїза Олкотт - Маленькі жінки

Рік: 1869
Головні ідеї: моральність, спільне навчання та взаємодопомога як основа виховання

Книги Луїзи Олкотт продавались по всьому світу мільйонними тиражами по всьому світу. Більше того, неодноразово її творіння виходили на “голубий екран”. І навіть зараз книги дуже популярні.

Роман “Маленькі жінки” (улюблена книга Рейчел Грін) - це книга про моряль виховання дітей в сім’ї Марч. До речі, прототипом цієї родини стала власна сім’я Олкотт. Все відбувається в домашній школі Пламфілд, в якій навчаються чотири дівчинки підліткового віку. Їх навчання будується не на знаннях, а на особистій відповідальності, умінні допомагати один одному, здатності любити, справлятися з труднощами і життєвими перешкодами. Книги Олкотт пройняті християнськими цінностями. Але популярними вони стали в першу чергу завдяки живій мові і добрій іронії автора:

 

“Хай благословить Бог дівчаток і хлопчиків! Знаєте, - задумливо додав він, легенько поплескавши Джо по щоці, - іноді мені здається, що все ви тільки для того і існуєте на світлі, щоб тріпати нам нерви. І все-таки без вас життя втратила б будь-якого сенсу.”

5. Марія Монтессорі - Будинок дитини. Метод наукової педагогіки

Рік:
1909

Головні ідеї: навчання через відкриття, підготовлене середовище, школа як другий дім

Ім’я Марія Монтессорі відоме кожному, хто бодай якось пов’язаний з освітою, ба більше з викладанням.

У книзі «Мій метод» Монтессорі викладає основи своєї педагогічної системи, до того моменту минулої дворічну перевірку на практиці. Її методи в першу чергу стосуються початкової школи і виховання дітей від 6 до 10 років. Монтессорі акцентує увагу на тому, кожна дитина - це унікальна особистість, виховання - це процес саморозвитку, який повинен проходити в спеціальним чином підготовленої середовищі. Звідси її модель «навчання через відкриття»:

6. Джон Дьюї - Демократія і освіта

Рік:
1916

Головні ідеї: освіта як основа демократії, інструментальна педагогіка, школа як суспільство в мініатюрі

Один з найвпливовіших мислителів ХХ століття Джон Дьюї в свій час зробив проив і в осіті та педагогіці. Його погляди ґрунтуються на прагматизмі - уявлення про те, що будь-яка ідея, цінність або соціальний інститут вкорінені в практичних обставин людського життя. Істина - це те, що знаходить в цьому житті практичне застосування.

7. Олександр Нілл - Саммерхілл

Рік:
1960

Головні ідеї: естетичне виховання, відсутність примусу і самоврядування як основа навчання

Олександр Нілл почав свій експеримент по вихованню щасливих дітей майже сто років тому, створивши легендарну школу, в якій головним було не навчання, а свобода особистості.

У цій книзі Нілл призводить безцінні судження, що стали основою цілої філософії "виховання свободою". Нілл відкриває нам очі. Він точно знає, що діти - істоти спочатку добрі. І вірить, що, якщо дозволити дитині бути собою, той поступово зживе свої проблеми і стане особистістю - не просто вільною, але і щасливою.


8. Джером Брунер - Процес навчання

Рік
: 1960

Головні ідеї: увага до структури, а не до змісту знань, когнітивні процеси як основа педагогіки, спиралевидне навчання


У цій книзі Брунер закликає перейти від викладання конкретних фактів до визнання важливості структури самого знання, адже розуміння того, «як щось складено, набагато цінніше тисячі фактів про цю річ». Саме тут була запропонована знаменита концепція спіралеподібного навчального плану: основні теми вперше з'являються в молодшій школі, а потім повторюються в старших класах на більш складному рівні.



9.Пауло Фрейре - Педагогіка пригноблених

Рік:
1968

Головні ідеї: освіта як практика звільнення, метод усвідомлення і критичного діалогу

З точки зору філософії Фрейре, освіта - це спосіб формування незалежного, вільного людини, здатного самостійно творити свою історію.

Педагогічний процес - це процес усвідомлення базових передумов культури і мислення, який дає можливість їх критичного перегляду і зміни. Чи зміниться спосіб мислення - зміниться і реальність.



10. Іван Ілліч - Звільнення від шкіл

Рік:
1971

Головні ідеї: критика формальної системи навчання, критика прогресу як взаємного відчуження, освіту через особисті зв'язки

 

Іван Ілліч - один з найрадикальніших критиків сучасної освітньої системи. У 1970-ті роки навколо його книг розгорялися неабиякі пристрасті. Багатьом вони допомогли інакше подивитися на школу - як на державний інститут, який неправомірно привласнює собі право на передачу знання і «виготовлення» нових членів суспільства.

 

Вам може бути цікаво:
Інтерв'ю з репетитором: мотивую своїх учнів досягати поставлених цілей, незважаючи ні на що

Опубліковано:

Розділ: Наука і техніка

Автор: Компанія Букі