Часто у своїх перевірених роботах з розвитку зв’язного мовлення (творах, переказах, есе) учні знаходять чимало підкреслених червоною ручкою конструкцій із позначкою на полях Г. І, на жаль, не завжди розуміють, що у творі не так, де помилка? Розберімо найтиповіші граматичні помилки практично.
Граматична помилка – це порушення будь-якої граматичної норми- словотвірної, морфологічної, синтаксичної.
Словотвірні – це неправильне вживання префіксів та суфіксів, неправильне поєднання основи та словотворчого засобу, підміна одних моделей творення слів іншими.
Робота крановщика важка та небезпечна. (крановщик – кранівник).
Кожен садовод впевнений у якості свого насіння. (садовод - садівник).
Люблю літом відпочивати на морі (літом - влітку).
Морфологічні помилки – невідповідність у вживанні роду, числа, відмінка, ступеня порівняння, особи, часу, способу, виду.
Одна пігулка цитрамону вгамує головну біль (головний біль).
«Щасливого путі!» - побажала матір синові. (щасливої путі)
Розумне шимпанзе спостерігало за левеням. (розумний шимпанзе).
На килимі ненароком розлили чорні чорнила (чорне чорнило).
Максим вищий свого брата. (вищий за брата).
Самою кращою людиною у світі є мама. (найкращою)
Вітаємо Вас із п’ятидесятиліттям (п’ятдесятиліттям).
До Одеси залишилось чотири кілометра (чотири кілометри).
Урок розпочнеться без п’ятнадцяти дев’ять (за п’ятнадцять дев’ята).
Купи, будь ласка, півтори літри сметани і два з половиною кілограма сира.
(Купи, будь ласка, півтора літра сметани і два з половиною кілограми сиру).
Іспит приймали двоє екзаменаторок. (дві екзаменаторки, двоє екзаменаторів).
Збірник видали у трьомстах екземплярах. (у трьохсот)
Синтаксичні помилки – це неправильне узгодження слів, неправильне використання стійких словосполучень, неправильний порядок слів у реченні
- Неправильна будова речень із дієприслівниковим зворотом
Ідучи до кінотеатру, почалася злива.
(Поки я йшов до кінотеатру, почалася злива).
Виправивши недоліки, ремонт був завершений.
(Майстри, виправивши недоліки, завершили ремонт).
( Дію у звороті має виконувати той же діяч, який виконує і дію присудка)
Неправильна будова речень з дієсловами на -но, -то і -ся.
Мною було виконано два завдання. (Я виконала два завдання).
Висновок готується експертом. (Експерти готують висновок)
- Недотримання смислового зв’язку між займенниками та словами, які вони замінюють.
Сашко сів на стілець і впав, у нього зламалась ніжка.
(Сашко сів на стілець, але впав, бо у стільця зламалась ніжка).
- Займенникове дублювання підмета
Усі знають , що наша мова вона милозвучна. (Усі знають, що наша мова милозвучна).
Твій друг - він хороша людина. Твій друг - хороша людина.
- Уживання дієслів у неправильних часових і видових формах.
Марина заходить до квартири та привіталась. (Марина зайшла до квартири і привіталася)
- Хибне узгодження підмета й присудка.
Тарас із другом говорив про економічну ситуацію в Україні.
(Тарас із другом обговорили економічну ситуацію в Україні).
Неправильна будова речення з однорідними членами.
На городі росли огірки, помідори, кабачки, баклажани, овочі.
(На городі росли різні овочі: огірки, помідори, кабачки та баклажани.
На городі росли огірки, помідори, кабачки, баклажани та інші овочі).
Хлопець любив жартувати, а також танці.(якщо жартувати то і танцювати, якщо танці то і жарти)
Він зацікавився й полюбив майбутню професію.
(Він зацікавився майбутньою професією і полюбив її).
Ми цінуємо і пишаємося своїми батьками.
(Ми цінуємо своїх батьків та пишаємось ними.)
У магазин завезли шкарпетки, спідниці, промислові товари.
(У магазин завезли шкарпетки, спідниці та інші промислові товари).
І письменники, і поети люблять звертатися до історичної минувшини України (письменники і поети ставити в однорідний ряд не можна)
- Неправильна будова конструкцій з парними сполучниками.
Наша бібліотека надає не лише різноманітну літературу і проводить зустрічі з письменниками.
(Наша бібліотека не лише надає різноманітну літературу, а й проводить зустрічі з письменниками).
- Помилки, викликані неповнотою речень.
Ризикуючи, Микола виніс дитину з вогню.
(Ризикуючи репутацією/життям, Микола виніс дитину з вогню).
- Неправильно вжиті прийменникові конструкції
- Оксана вже давно проживає по цьому адресу (за цією адресою)
Віктор звернувся по телефону 103 (за телефоном).
Давайте пришліть лист по адресу проспект Шевченка 16-А. (Надішліть, будь ласка, лист на адресу).
Сходи, будь ласка, в магазин за хлібом. (по хліб, по воду, по молоко)
Володимир Олексійович захворів грипом (захворів на грип, на кір).
Мені сподобалось, що мене називали по імені та прізвищу. (на ім’я та прізвище).
Я непогано розмовляю на англійській мові (розмовляю англійською).
«Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто виправляє свої помилки, - мудрець», - каже китайська мудрість. Тож працюймо кожен над граматичними нормами української мови та вдосконалюймо своє мову і мовлення!