Методика роботи з голосом відповідно до віку співака

Thu Jun 19 2025 02:26:39 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Ірина К.

Голос - це живий інструмент, з виразністю якого не може змагатися жоден музичний інструмент світу, з чого він не був би виготовлений. Тому дуже важливо вміти правильно нам володіти. 

З моменту народження людини у неї з’являється голос. На його основі, шляхом утворення мовно-зворотних реакцій, виникає розмовний і співацький різновид.

Розмовний різновид голосу з'являється на другому році життя людини, яким надалі вона починає оволодівати. В цьому процесі велику роль відіграє збагачення мови словниковим запасом, у збільшенні якого відіграють роль м’язові, слухові та зорові відчуття. 

У виникненні слів велику роль відіграє артикуляційний (мовленнєвий) апарат. Він складається з трьох відділів:

  1. Дихальна система: м’язи живота та спини.

  2. Голосові зв’язки.

  3. Органи мовлення: язик, губи, зуби, нижня щелепа, альвеоли, тверде піднебіння, м’яке піднебіння, маленький язичок, гортань та інші.

Функції гортані є підсвідомими, але все одно вокалістам слід вчитися керувати ними. Тому що від положення гортані та її звуження залежатиме якість звучання голосу.

За останніми дослідженнями розміри голосових зв’язок у дітей становлять від 1,3 мм до 7,8 мм, в залежності від віку, після перехідного віку до 25 років вони можуть збільшитись: у жінок до 16 мм, чоловіків - 18 мм.

Співочий розвиток дітей у школі поділяється на три періоди:

  1. Домутаційний - 6-12/13 років;

  2. Мутаційний - 13-15 років;

  3. Післямутаційний - 15-20 років.

Домутаційний період можна поділити на три етапи:

  1. Перший - 6-8 років;

  2. Другий - 8-10 років;

  3. Третій - 10-12/13 років.

З ростом дитини відбувається зміни в її голосовому апараті. Тому педагогам потрібно бути дуже уважними і звертати увагу на зміни, які відбуваються між етапами домутаційного періоду: більша втомлюваність голосу, слабкі верхи, тимчасова сиплість, зниження тонусу голосових зв’язок.

На другому та третьому етапах домутаційного періоду голос починає міцнішати. Також у домутаційному періоді дитячий розмовний та співацький голоси - однакові.

Мутаційний період співпадає з періодом статевого дозрівання.

Розрізняють дві форми мутації:

  1. Легка, може тривати від 2-3 місяців до півроку.

  2. Гостра триває від 6 місяців до року, а інколи й довше.

Підчас мутаційного періоду розмовний голос хлопчиків поступово знижуться. В такий період педагогам слід бути дуже обережними і знижати вокальне навантаження аби воно не зашкодило формуванню голосу.

Після мутації голоси хлопчиків звучать по-чоловічому, низько, але не яскраво.

Післямутаційний період ділиться на два етапи:

  1. Стабілізація юнацького голосу (15-17 років);

  2. Перехід юнацького голосу в дорослий (17-20 років).

За типом дитячи голоси поділяються на: у дівчат - сопрано та альт,у хлопчиків - альт або дискант.

Діапазон голосу змінюється від віку: у дітей від 5-7 років - близько однієї октави. 

При регулярних заняттях вокалом діапазон поступово розширюється, тому надалі не можливо точно вказати його межі. Однозначно можу сказати, що діти володіють всіма регістрами голосу: штробас, грудний, головний та свистковий. У них дуже легко виходить імітувати різні звуки, які вони чують. Деякі діти з легкістю достають ноти четвертої октави, не докладаючи до цього значних зусиль.

У дитячому садочку незалежно від групи мені часто доводиться спостерігати таку картину: діти, які раніше починають говорити співають краще і мають ширший діапазон голосу. Тому, вважаю, що потрібно застосовувати індивідуальний підхід. Також, в однієї моєї учениці у віці 6-7 років діапазон голосу виявився у розмірі однієї октави, а в учня такого ж віку - дві октави.

Вправи, які я найчастіше використовую - це спів по нотам імітуючи звуки тварин чи птахів. Дітям це дуже подобається, таким чином ми швидко розвиваємо вокальний апарт.

Не менш важливо займаючись вокалом з учнями до перехідного періоду вчити їх тій вокальній техніці, яку вони самі відтворюють. Спираючись на класифікацію режимів голосу за науковим методом CVT(Complete Vocal Technique), кожна людина може опанувати чотири режима: Нейтральний, Кьорбін, Овердрайв та Едж. Наприклад, якщо в учня виходить співати в одному або двох з перечислених режимів, то тільки і їх йому надалі потрібно розвивати. Інакше, будь які, втручання в його вокальну техніку можуть йому нашкодити. Торкаючись вокального дихання, дітям лише достатньо тримати руки на поясі або його контролювати, тому що вони всі дихають правильно.

Після перехідного періоду можна займатися повним розвитком вокальної техніки. Тому що, фізіологічно вона до цього буде готова.

Понравилась статья? Оцените

5

На основе отзывов 5 пользователей

Ірина К.

Автор и репетитор на BUKI: Ірина К.

Викладаю вокал за методом CVT (Complete Vocal Technique). CVT - це науковий підхід у вокальній педагогіці.

Цена

1000 грн/час

Рейтинг:

5(отзывов: 15)

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора