Низький рівень мотивації у вивченні фізики і як його підвищити

Обновлено 12.12.2023

Владислав Б.

За роки викладання фізики я зіштовхувався з найрізноманітнішими типами учнів. Хтось хотів підтягнути предмет для складання ЗНО за рік чи півтора, дехто мав за мету протриматися на гарному рівні в 11 класі, задля бажаної оцінки в атестаті, декому просто необхідно було виконати одну або декілька контрольних (самостійних) робіт в найближчі дні, а бували випадки, коли заняття були потрібні більше батькам, аніж дітям. Саме про останній випадок буде йти мова, а саме коли учню з деяких причин нецікаво вивчати фізику і дитина просто починає ігнорувати цей предмет.

Поміркуймо над низкою причин, чому предмет «фізика» може бути не цікава для дитини.

Розглянемо спочатку навчальний заклад, як середовище, де предмет може викладатися всупереч методиці викладання природничого предмету. З навчальною дисципліною «фізика» учні починають ознайомлення з 7 класу. Слід звернути увагу на те, що в перші місяці вивчення фізики складається враження, що ми маємо справу з абсолютно елементарною стандартною наукою, де розглядаються об’єкти неживої природи, природні явища та фізичні поняття, які ми спостерігаємо кожен день. Але вже приблизно у другій половині першого семестру дисципліна починає ускладнюватися.

Семикласник вивчає значущі теоретичні поняття та задачі, які вирішуються за допомогою математичного апарату. На цьому етапі вчитель має застосувати усі свої вміння, щоб забезпечити максимально м’який та рівномірний перехід від об’єктивно елементарних розділів фізики до більш складних. Треба вміло пояснювати, що числа, які присутні в задачах, не просто цифри як у математичному прикладі, а точні фізичні дані, якими треба навчитися правильно оперувати та застосовувати, а теоретичну частину, яка монотонно подається у підручниках, по можливості демонструвати через різні форми складників уроку, зокрема, фізичний експеримент, влучні приклади з життя, застосування різних новітніх методів і т.д.

Коли вчитель безвідповідально ставиться до викладання предмету, не може забезпечити правильну атмосферу засвоєння знань в учнів, то такі дії призводять до того, що в учнів виникають запитання, на які вчитель інколи не може дати аргументованої відповіді, а надалі це призводить до меншої зацікавленості в дисципліні. Але ми також маємо розуміти, що не завжди проблема саме у вчителі, адже на це впливає погане матеріальне забезпечення навчальним закладом кабінету, де немає потрібного обладнання; нестабільно організоване онлайн-навчання та інші освітянські проблеми, які заважають вчителю продемонструвати свій педагогічний потенціал та надати учням якісні знання.

Тепер уявімо ситуацію, що у вашої дитини гарний вчитель з вагомим педагогічним досвідом у престижному навчальному закладі, де є необхідний інструментарій для викладання природничих наук, а результатів і бажання вивчати предмет все одно немає. Проблема досить розповсюджена і полягає вона у відсутності мотивації у вивченні предмету. Так, безперечно, у кожної дитини свій потенціал, рівень мислення, адже хтось більше полюбляє працювати з числами та розрахунками, а комусь цікаво писати власне висловлення на актуальні теми або ж вивчати історичні факти. Але навіть ті учні, які мають об’єктивно нижчу мотивацію до точних наук, можуть мати хороші результати під час вивчення таких дисциплін та мати середній або достатній рівень, але за умови докладання більших зусиль. Але бувають і такі випадки, коли учень не знає навіть елементарних понять, отримує в школі невисокі бали та при будь-якій зручній можливості вдається до учнівських хитрощів. У поданих випадках рівень мотивації учня – однаковий.

Впливає на рівень мотивації в предметі також сучасні моделі нав’язані віртуальним світом. Нині досить популярна тенденція «нічого не робити і мати багато», що транслюється в різних соціальних мережах, де так полюбляють проводити більшість свого часу підлітки, найвідоміші блогери демонструють, що своє матеріальне становище та визнання можна зробити не докладаючи жодних зусиль. Популярні блогери не згадують про такі дисципліни, як фізика й математика, які є причинами виникнення технологічного прогресу, що дають нам можливість користуватися спектром гаджетів. Зауважимо, що така модель не показує усього зворотнього боку швидкої слави підлітку, що за думкою провідних фахівців, не готує особистість до реалій світу, які не завжди є позитивними. Тому учень що позбавлений мотивації під час уроку, відверто нудьгує та чекає його закінчення, щоб повернутися у світ «ідеальних» соцмереж.

У вчителів та батьків виникає запитання «Яким чином можна спробувати привернути увагу дитини до фізики?». Скажімо, якщо це 7 або 8 клас, то необхідно підкреслити те, що усі речі неживого світу, які оточують нас, так чи інакше пов’язані з фізикою та її законами. Багатоповерхові будинки сконструйовані так, щоб не обвалитися під власною вагою та під бічним натиском вітру, контактні лінзи в окулярах, підпорядковуючись правилам розділу оптики, допомагають корегувати вади зору, ядерні реактори надають людству гігантську кількість енергії для забезпечення багатьох потреб і т. ін. Порада: намагайтесь наводити дитині багато подібних аналогій, що не всі можуть бути блогерами та особами, що спекулюють на досить популярних темах заробітку.

Нашому суспільству треба плекати, що зараз як ніколи потрібні люди розуму: інженери, архітектори та врешті-решт винахідники технологій. Треба наголошувати, що подібні досягнення починаються саме з вивчення фізики та математики. Необхідно говорити, що розуміння та знання «складних предметів» (за думкою учнів) точних наук, дає певний авторитет серед оточення, яке буде сприймати учня ( а в майбутньому одного з перелічених категорій потрібних людству) провідного спеціаліста.

Необов’язково любити усі розділи фізики та заучувати їх від початку до кінця, для початку учневі слід обрати хоча б один цікавий для себе розділ, наприклад «Електродинаміка», вивчення якого, дозволить систематизувати свої знання про електричний струм та виникнення електроенергії. Якщо ж маємо справу зі старшокласниками, звідси виникають інші складнощі, адже в цьому віці в них переважає максималізм у діях та бажаннях, і як наслідок, відкидають усі дисципліни, які на їхню думку їм не потрібні. Порада: потрібно загострювати їхню увагу на тому, що наше життя не завжди ідеально налаштоване та можуть траплятися труднощі. Як приклад, можна зауважити, що інколи не вдається вступити в бажаний вищий навчальний заклад і потрібно обирати альтернативні варіанти, де можуть з’явитися нові дисципліни, які абсолютно ігнорувалися протягом усіх навчальних років. Також не потрібно забувати і про конкурс атестатів, де декілька балів можуть врятувати ситуацію, а з поганою оцінкою з фізики або математики все може скластися ненайкращим чином.

Я маю достатній досвід, щоб свідчити наскільки складно, а інколи навіть неможливо привернути увагу дитини до фізики, тому намагався в цьому блозі навести свої приклади і поради, які допоможуть взяти вчителю учнівську руку та вивести з віртуального світу у світ науки.

Понравилась статья? Оцените

4.5

На основе отзывов 2 пользователей

Владислав Б.

Автор и репетитор на BUKI: Владислав Б.

Репетитор з фізики. Навчаюся в аспірантурі за спеціальністю Фізика. Спеціалізуюся саме на цьому предметі, а не розсіюю увагу на кілька предметів відразу. Маю на меті в першу чергу підвищити рівень знань та розуміння цього предмету учнем, що неодмінно призведе до поліпшення оцінок та успішним результатах на іспитах.

Цена

400 грн/час

Рейтинг:

5(отзывов: 47)

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора