Новий формат ЗНО з української мови і літератури: 56-ий тест

Wed Jun 18 2025 20:20:52 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Юліана Н.

Одним з найскладніших завдань, аналогів якого не траплялося у тестах ЗНО попередніх років, є 56-ий тест другої частини на встановлення відповідності (або 32-ий тест ЗНО лише з української мови), умова якого звучить так: «Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення підкреслені фрагменти простих і складних речень». Далі подається приклад, який буває непросто зрозуміти учневі без розлогого коментаря, адже на уроках української мови завдання схожого типу рідко практикуються. Тож на прикладі тесту із демонстраційного варіанту ЗНО розглянемо, в чому особливість завдання і як його виконати. Нижче подаємо скріншот із сайту zno.osvita.ua.

Скріншот із сайту zno.osvita.ua із 56-им тестом

Отже, першим і найважливішим етапом виконання завдання є ставлення питання до виділеного члена речення або його частини. Потрібно ставити його точно і конкретно, як у прикладі. У простому реченні до обставини швидко ставимо питання як? У складному реченні до підрядної частини як його навчили ставимо аналогічне питання. Іван грає як? – так, як його навчили. До обох виділених елементів у простому і складному речення дібрано однакове питання, на основі чого два речення увідповіднено. Виділені фрагменти схожі за синтаксичним значенням.

Розглянемо завдання самого тесту і спробуємо дібрати питання до виділених фрагментів у простих реченнях.

У першому з них виділене слово навчатися.

1) Десь із рік тому я поїхав до Старобільська (з якою метою?) навчатися…

Отже, метою моєї поїздки було навчання. Обставина мети в цьому реченні виражена неозначеною формою. Пригадаємо, що неозначена форма може виступати будь-яким членом речення.

Розглянемо друге просте речення і поставимо питання до виділеного фрагменту.

2) Намагався опанувати складний матеріал (незважаючи на що? попри що?) незважаючи на труднощі

Маємо обставину допусту. Пригадаємо, що у складнопідрядних обставинних допустових реченнях підрядна частина приєднується до головної саме за допомогою сполучника незважаючи на (а також сполучників хоч, хоча, попри, хай).

Опрацюємо третє речення.

3) Продовжив навчання самостійно (з якої причини?) через пандемію…

Отже, саме пандемія стала причиною того, що навчання довелося продовжити самостійно. Маємо обставину причини.

Розглянемо останнє речення.

4) Опанувати щось самостійно доволі легко (за якої умови?) за розуміння…

Розуміння основ предмета є умовою його легкого опанування. Отже, це – обставина умови.

Отже, ми поставили такі питання:

1) З якою метою?

2) Незважаючи на що? Попри що?

3) З якої причини?

4) За якої умови?

Тепер розглянемо складні речення.

А) Я постійно намагаюся підвищувати власну майстерність (з якою метою?), аби не пасти задніх у своїй галузі.

Складнопідрядне обставинне речення мети.

Б) Замінити ними живе спілкування під час навчання неможливо (незважаючи на що? попри що?), хай як інформаційні технології роблять інакшим наше життя.

Складнопідрядне обставинне допустове речення.

В) Іноді найбільші прориви в дослідженні будь-чого стаються несподівано (з якої причини?), адже ніколи не передбачиш сприятливого для цього збігу обставин.

Складнопідрядне обставинне речення причини.

Г) Можна не боятися труднощів на шляху до мети (за якої умови?), якщо брати до уваги лише позитивні результати власної діяльності.

Складнопідрядне обставинне речення умови.

Д) Закономірно не знати того (чого?), що тобі раніше не траплялося.

Складнопідрядне означальне речення.

Отже, ми поставили такі питання:

А) З якою метою?

Б) Незважаючи на що? Попри що?

В) З якої причини?

Г) За якої умови?

Д) Чого?

Тепер порівнюємо питання і увідповіднюємо:

1 – А

2 – Б

3 – В

4 – Г

Зверніть увагу! Підрядна частина в складному реченні завжди починається сполучником або сполучним словом. Питання ставимо лише від головної до підрядної частини.

Найпоширеніші питання у 56-му тесті: з якої причини? за якої умови? з якою метою? незважаючи на що? коли? та ін.

Важливо! Намагайтеся уникати питання чому? Справа в тому, що питання чому? можна поставити до різних за змістом і типом речень. Порівняйте:

Я постійно намагаюся підвищувати власну майстерність (чому?), аби не пасти задніх у своїй галузі. Питання теоретично можна поставити, але тоді складно визначити тип речення. Більш конкретним буде питання з якої причини?

Наведемо речення з підрядним обставинним мети.

Замінити ними живе спілкування під час навчання неможливо (чому?), хай як інформаційні технології роблять інакшим наше життя. Питання чому? також підходить.

Те ж спостерігаємо і в складнопідрядному обставинному реченні умови:

Можна не боятися труднощів на шляху до мети (чому?), якщо брати до уваги лише позитивні результати власної діяльності.

Тому замість питання чому? використовуйте питання з якої причини? з якою метою? за якої умови?.

Пам’ятайте! Правильну відповідь можна дати лише на правильне питанняJ

Понравилась статья? Оцените

5

На основе отзывов 1 пользователей

Юліана Н.

Автор и репетитор на BUKI: Юліана Н.

Магістрантка ТНПУ ім. В.Гнатюка, закінчила бакалаврат із дипломом з відзнакою, переможниця Всеукр., Міжнар. конкурсів, викладач НПЦ "Конспект"

Цена

150 грн/час

Рейтинг:

5(отзывов: 1)

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора