Розглянемо наступну ситуацію.
Після перевірки наявності домашнього завдання викладач з’ясував, що частина студентів не виконала домашнє завдання. Педагог цим студентам поставив незадовільні оцінки в журнал. Сказав групі, що всі, хто не будуть виконувати домашнє завдання будуть отримувати двійку в журнал.
Аналіз ситуації.
Метод виставлення двійок за невиконане домашнє заднів даний час зовсім неефективний. Такий собі метод педагогічного батога може подіяти лише на старанних студентів, для яких сам факт появи двійки навпроти їх призвища в журналі є чимось неприпустимим. Студент, що вчиться погано, не встигає, лінується, навряд чи буде розбиратися в ситуації, яка відбувається на сторінках журналу, однією двійкою більше, однією менше - різниці немає.
Адже тепер викладач зобов'язаний виставити підсумкову оцінку, а отримати в результаті двійку невигідно не стільки студенту, скільки самому педагогу.
Ось і виходить, що двійкою сучасних студентів не
не можна мотивувати до більш ревної праці вдома. Оцінка покликана оцінювати якість знань студента, а не його покору або поведінку.
Шляхи вирішення.
Метод звернення до батьків
Метод звернення до батьків абсолютно індивідуальний. Скільки студентів, стільки і батьків і всі вони різні. Кожен батько може відреагувати на зауваження про невиконання завдання по-своєму.
Навіть якщо у батьків є спосіб змусити дитину виконувати домашнє завдання, то потрібно ще зважити адекватність їх способу. Адже дуже часто буває, що батьки діють не так, жорстко, занадто прямо або, навпаки, йдуть шляхом підкупу чи шантажу. Все це може спричинитисерйозні порушення і відхилення в психіці студента. Тому для використання цього методу, викладач зобов'язаний знати, що будуть робити батьки, підтримувати постійний контакт з батьками.
Метод заохочення
Метод заохоченняможе подіяти тільки на свідомих студентів. Але доведеться їм пообіцяти, що в разі виконання домашніх завдань протягом місяця, семестру, вони отримають те, що хочеться (наприклад, залік по дисципліні, довгоочікувану поїздку куди-небудь, похід в цікаве місце) або отримають можливість уникнути того, чого не хочеться (здача заліку з дисципліни, написання додаткової доповіді, самостійної, контрольної роботи).
Назвати цей метод ефективним теж не можна, тому що він діє вибірково.
Метод батога з використанням геометричної прогресії.
Карати за невиконання студентами домашнього завдання можна різними способами. Один з більш корисних варіантів, карати за невиконання одного завдання подвоєним завданням або додатковим завданням. Так, наприклад, якщо студент не зробив домашнє завдання, то можна додатково задати йому текст, або вирішити ще одну задачу. Якщо знову не виконав, то додавати ще одне завдання і т.д.
Проблематичність цього методу полягає в тому, що викладачу достатньо складно відстежувати регулярне невиконання домашніх робіт і накопичення додаткових завдань. Крім того, непросто дотримуватися своєї схеми «покарання батогом». Студенти старших курсів слабко відреагують на даний метод, а ось перший курс здатен сприйняти даний метод адекватно.
В останні роки викладачі намагаються використовувати можливість студентів працювати вдома самостійно для розвитку їх творчого зросту, дослідницького свідомості. Розглянемо способи, як використовувати деякі способи роботи з домашнім завданням, при яких гарантується високий відсоток виконання домашнього завдання студентами.
Самозавдання
Викладач може запропонувати студентам самим вибрати для себе домашнє завдання. Безумовно, що необхідно звернути увагу студентів на проблематику теми, на її закріплення, підказати, що в даній темі є слабкі місця, які варто було б опрацювати вдома, запитати, , яка вправа найкраще для цього підійде.
Варіативність.
Зовсім не обов'язково ставити домашнє завдання одне для всіх. Клас можна розділити на кілька груп, по той же успішності, по особливості сприйняття та активності. Викладач може дати студентам різних груп завдання, які більше їм підійде, яке їм більше сподобається. Так, наприклад, група А вчить правило і розповідає, готує невеличку доповідь по темі. Група Б знаходить приклади вправ по темі, виконує сама ці вправи. Група В підготує міні-вікторину на тему, ігри, кросворди, опитування і т.д. А ось варіативність може бути виражена і щодо окремих студентів, в залежності від їх успішності та активності.
Новаторський характер домашнього завдання
Завдання повинно носити характер новаторський, пізнавальний творчий, близький за тематикою інтересам студентів, тоді, безумовно, відсоток виконання студентами домашнього завдання буде більш високим.Якщо завдання додому буде вимагати використання, наприклад, засобів інформаційно-комунікативних технологій, що близько і цікаво для студентів, то і виконувати його вони будуть з великим інтересом.
Творчий характер завдання
Індивідуальне завдання може стати для деяких студентів чудовим способом закріпити знання, проявити себе творчо. Можливо, не варто ставити завдання на кожному занятті, а поставити завдання більш глобальне, котре вимагає більше часу і знань, наприклад, підготувати якийсь тематичний проект, написати доповідь по темі, вивчити інформацію в інтернеті по якомусь питанню, скласти питання або вправи для одногрупників.