Наразі усі дослідження з педагогіки свідчать, що найбільші складнощі мають ті першокласники, які інтелектуально пасивні та педагогічно занедбані, у яких відсутнє бажання творити і пізнавати. Тому головною метою як для батьків, так і для вчителів, є всебічний розвиток дитини.
Досвідчені педагоги загалом виділяють наступні вимоги до знань майбутніх першокласників:
- Дитина повинна пам’ятати своє ім я, по-батькові, прізвище, домашню адресу.
- Дитина повинна знати й імена найближчих родичів або піклувальників (мами, тата, бабусі, дідуся, опікунів і т.д).
- Обов’язково знати свій вік, бажано знати і дату народження.
- Орієнтуватися у назві свого міста та своєї країни. Добре, якщо дитина може назвати хоча б 2-3 пам’ятні місця, розповісти, що цікавого є там, де вона проживає.
- Пригадувати пори року, основні свята (Різдво Христове, Новий рік, Великдень, День народження).
- Знати, ким або де працюють батьки.
- Добре орієнтуватися у видах транспорту, правилах для пішоходів.
- Розуміти, що таке добро, що означає справедливість та чесність.
- Орієнтуватися у часі, повторювати назви місяців, днів тижня.
- Називати головні кольори та їхні відтінки, якості предметів: пласкі або об’ємні, їх геометричні форми.
- Вміти виключати зайві предмети із запропонованих та володіти узагальнюючими поняттями: "Одяг", "Інструменти", "Фрукти", "Транспорт", "Лісові та свійські тварини" та ін.
- Вміти пояснювати сюжет на картинках, наповнювати історію змістом з картинки.
- Складати головоломки або картинки з 4-х та більше частин по вертикалі, горизонталі, вміти бачити збіг навкіс.
- Складати головоломку, що містить до 7 частин.
- Складати речення (за участю кількох слів). Вміти рахувати кількість слів у реченні, виділяти усі склади у слові, рахувати кількість звуків, розуміти голосні або приголосні звуки, розрізняти їх. Знати схематичне позначення.
- Знати напрямки: верх та низ, ліворуч або праворуч.
- Не боятися розповідати вірші або казки, переказувати невеличкі оповідання.
- Під час гри та спілкування з однолітками, користуватися як діалогічною, так і монологічною мовою.
- Основи знань з математики, читання, письма
Бажано, щоб перед початком навчання, дитина засвоїла наступну інформацію:
- Цифри від 0 до 9, числа від 0 і до 10.
- Рахунок від 1 до 10 і навпаки.
- Поняття більше-менше, коротший-довший, ширший-вужчий і т.д.
- Назви букв та звуки, які вони позначають.
- Читання простих складів (ма-, на-, са-, ка-, ла і т.д.) і простих слів (кіт, дім, муха, мило, вода і т.д)
Природа і навколишній світ
- Дитина має знати наступні характеристики природи:
- Назви рослин своєї місцевості, її тварин і комах;
- Відрізняти звірів від птахів або риб, називати їхні ключові відмінності (ніс-дзьоб, пір'я-шерсть-луска, лапи-крила-плавники);
- Розуміти відмінності диких тварин від одомашнених і наводити приклади тих і інших;
- Називати мешканців морів;
- Відрізняти дерева від чагарників;
- Відрізняти фрукти, ягоди, овочі, наводити приклади, пояснювати, де що росте (овочі можуть рости в полі або в городі, на дачі, на землі,, а фрукти - у саду);
- Навести приклади овочів і фруктів різних кольорів;
- Назвати основні дерева у лісі, кущі, ягоди (плоди) та гриби;
- Розповісти, навіщо потрібні домашні тварини;
- Знати назви дитинчат тварин і називати їх саме так (а не називати цуценя собакою): лоша, теля, ягня, кошен, щеня, порося, ведмежа, вовченя, лисеня, білченя, курча, каченя, і інші.
- Бажано, щоб дитина також засвоїла основні правила розфарбовування малюнків (не виходити за межі, правильно тримати олівець) і вміла виконувати завдання «обведи по контуру».
На перший погляд, здається, що цей список занадто довгий. Проте, придивіться: Ваша дитина вже давно засвоїла більшість з цих пунктів. А все інше можна надолужити мандруючи разом, розмовляючи та граючи.