Топ-4 асоціативні техніки для швидкого запам’ятовування інформації

Wed Jun 18 2025 15:02:02 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Діана Г.

Незважаючи на те, що людський мозок має великі можливості, перш за все, потрібно навчитись максимально ефективно їх використовувати. У процесі підготовки до презентації, доповіді чи іспиту, роботи з великою кількістю інформаційних джерел, вивчення іноземної мови – мозок перебуває у стані високого напруження. Враховуючи перелічене, важливо знати про особливі техніки, які допомагають легше та ефективніше запам’ятовувати інформацію.

Завдяки сукупності спеціальних прийомів та способів, які зроблять легшим процес запам’ятовування і збільшать обсяг пам’яті шляхом утворення штучних асоціацій (мнемотехніка) ви зможете максимально розвинути здібності свого мозку та швидше справлятись з різними завданнями. Не вірите? Пропоную вам ознайомитись та перевірити ці техніки!

1. Метод римської кімнати

Ланцюжок Цицерона, або метод римської кімнати – дуже простий, але ефективний метод структурування, запам’ятовування і відтворення інформації, яким користувалися ще в стародавні століття.

Суть методики полягає в тому, щоб запам’ятати об’єкти потрібно подумки розставляти їх в добре знайомому приміщенні в строго визначеному порядку. Після цього вам буде достатньо згадати таке приміщення, щоб відтворити необхідну інформацію. Наприклад, ви можете уявити свою кімнату, офіс, навіть знайому вулицю або робочий стіл. Головне, щоб обраний простір був вам дуже добре знайомий.

Метод має таку незвичайну назву на згадку про Цицерона, який користувався цим прийомом при підготовці до своїх виступів. Він прогулювався по власному будинку і подумки розміщував ключові моменти свого виступу в ньому.

 

2. Метод ментальних карт Бьюзена

Ще один популярний метод структурування і заучування нової інформації полягає в зображенні структури інформації за допомогою блок-схем. Цей спосіб називають по-різному, наприклад, методом ментальних карт, майндмеппінг, ментальною та асоціативною картою. Крім організації і запам’ятовування інформації, метод також використовується психологами і провідними тренінгами для вибору цілей і ведення проектів.

Для правильної побудови ментальної карти необхідно зробити наступне:

ü візьміть матеріал, який потрібно вивчити (статтю, підручник, текст, таблицю тощо), аркуш паперу, ручки та кольорові фломастери;

ü в центрі аркуша намалюйте будь-який символ з назвою або змістом всього матеріалу;

ü від центру до країв аркуша намалюйте лінії (ланцюжки зв’язків), які повинні відображати структуру досліджуваного матеріалу.

Таким чином, замість списків або неорганізованого тексту з масою зайвих даних, у вас вийде структурована схема з головною ідеєю в центрі аркуша і логічними ланцюжками інформації. Це один з найкращих способів створення зручної і логічною структури для запам’ятовування різного виду матеріалів, від іноземних слів до тестів виступів тощо.

3. Фонетичні асоціації

Або метод звукових асоціацій. Саме його і використовували в Стенфорді: студентам пропонувалося запам’ятовувати слова, підбираючи до них співзвучні з рідної мови, нехай навіть вони і не були однаковими за значенням, наприклад:

Сосна - so small (coy смол)

Як можна використовувати метод фонетичних асоціації при вивченні англійської? Дуже просто – підбирайте слова. Асоціації можуть бути найбільш незвичайними. До прикладу, вивчаючи частини тіла англійською, можна підібрати асоціації:

ü skull - череп (бо «скальп»);

ü palm - долоня («пальма», тут можна думати про розчепірені, як пальці, пальмове листя);

ü heel - п’ята («Ахілл, ахіллесова п’ята»).

4. Придумайте історію

Один з найпростіших та найефективніших методів – придумати історію. Цей спосіб підходить для того, щоб запам’ятати список слів. І тоді, здавалося б, не пов’язані один з одним поняття перетворюють текст в логічне оповідання. Чим цікавіша та дивніша історія, тим краще запам’ятовується інформація.

Наприклад: прочитай словникові слова на букву «К».

Спробуй повторити їх, не підглядаючи. Тепер склади історію зі словниковими словами.

кабіна

каблук

какао

калина

каліграфія

капітан

карикатура

У кабіні літака було тихо. Стюардеса спокійно йшла, але раптом у неї застряг каблук. Вона несла на таці какао і чай з калиною. Поруч сидів пасажир, який писав каліграфічним почерком слово «капітан» та малював карикатуру.

Прочитайте текст і перекажіть. Ви запам’ятали більше слів, ніж раніше?

Понравилась статья? Оцените

4.2

На основе отзывов 5 пользователей

Діана Г.

Автор и репетитор на BUKI: Діана Г.

Репетитор для учнів початкової школи | Ukrainian Language Tutor for Foreigners

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора