Завершення промови: Ключові моменти, які залишають слухачів з враженням

Thu Jun 19 2025 00:06:49 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Іван Б.

Промова – це мистецтво не тільки поширювати інформацію, але й залишити слід у серцях і розумах аудиторії. Як завершити промову так, щоб слухачі не тільки зрозуміли ваше повідомлення, а й відчули зв'язок із вами? Завершення промови є ключовим моментом, що вимагає уваги і дбайливого підходу.
Не є рідкістю ситуація, коли доволі непогано сказана промова закінчується уривчасто, так, ніби щойно вимкнули мікрофон; і навпаки, був свідком ситуацій, коли слова завершення повторювались тп ходили 'по колу', а оратор (лектор, проповідник тощо) не знав, як закінчити.
Завершення промови – це як заключний акорд у мелодії, яка залишає слухачів з певним настроєм та враженням. Воно може визначити, як слухачі збережуть ваші слова в пам'яті та як їхнє ставлення до вашої теми зміниться після вашої промови. Ефективне завершення допомагає зберегти інтерес та підкреслити головниу думку (лайнап, 'ван-поінт') виступу.

Важливість завершення промови

Завершення промови – це як заключний акорд у мелодії, яка залишає слухачів з певним настроєм та враженням. Воно може визначити, як слухачі збережуть ваші слова в пам'яті та як їхнє ставлення до вашої теми зміниться після вашої промови. Ефективне завершення допомагає зберегти інтерес та підкреслити головний поінт вашого виступу. От ми й подумаємо, як цього досягти.

Дослівна нотація

Слова закінчення слід написати зазделегідь до конспекту. Чудово, якщо зійде натхнення та вони не знадобляться; для всіх інших випадків буде конспект.

Цю підготовчу роботу роботу слід проводити, коли вже готовий конспект головної частини. Леммерман X. про це писав так: 'Вступ та висновок в більшості випадків можуть бути сформульовані після основної частини, оскільки як у вступі, так і в висновку, як правило, містяться посилання на основну частину.' Рекомендую окремо виписувати тели та лайн-ап промовии. Їх слід включити в висновок з вступом.

Є декілька стратегій завершення промови:

Повторення головної думки (лайн-апу)

Однією з найпоширеніших стратегій завершення промови є підсумок ключових моментів, які ви висвітлили під час виступу. Опісля лишається повторити лайн-ап або головну ідею вашої промови промови та сказати слова прощання (наприклад, 'Дякую за увагу'). 
В окремих випадках може бути доцільним 'піти по-англійськи', аби залишити слухачів з враженням її значущості.

Коли слід використовувати: у випадках, якщо промова має навчальну мету Якщо ви ведете стендап в камседі-клаб, даний варіант точно не підійде; якщо ж виступаєте з аргументами на, скажімо, екологічному форумі, буде доволі доцільним. 

Риторичне питання

Риторичні питання – це питання, на які ви не очікуєте відповіді, але вони ставлять увагу слухачів на певний аспект вашої промови. Наприклад, 'Чи не є це те, що ми всі шукаємо – справжню внутрішню гармонію?' Таке питання залишить аудиторію з думкою, стимулюючи їхнє роздуми.

Використання анекдоту або історії

Хороший анекдот або коротка історія може не тільки розірвати легку гумористичну нотку в завершенні, але й висвітлити головну ідею промови через конкретний приклад або ситуацію. Щоправда, далеко не для всіх випадків підходить.

Звернення до емоцій

Звернення до емоцій може допомогти підсилити враження від вашої промови. Ви можете використати рухливі слова або вислови, які викликають певні емоції у слухачів. Наприклад, 'Давайте разом змінимо світ на краще і подаруємо майбутнє нашим нащадкам.'

Комбінування різних прийомів

Якскравий приклад - фраза історична 'Карфаген повинен впасти' (лат. 'Carthago delenda est'), котрою Цицерон завершував кожну свою промову. Вона підкреслювала головну ціль його тодішньої діяльності (суперництво Риму з Карфагеном) та одночасно бела зверненням до емоцій. 
Ця фраза пройшла крізь епохи. Вона висвітлює важливий аспект античної риторики – повторення та ритмічна структура. Цицерон цілеспрямовано використовував риторичний прийом для підсилення свого заклику та залучення уваги аудиторії.
'Карфаген повинен впасти'' став історичним прикладом заклику до рішучості, незалежно від обставин. Ця фраза продовжує жити як символ детермінації та визначеності в досягненні цілей.

Все це гарно, а в мене година до виступу. Як бути?

Записати на аркуші паперу текст завершення. Може виникнути страх штучності, нещирості... його просто ігноруємо.
Доки не сформовано власний стиль, можна скористатись наступною формулою:


ЗАВЕРШЕННЯ = СПИСОК ТЕЗ БЕЗ ПОВТОРІВ + ЛАЙН-АП+СЛОВА ЗАВЕРШЕННЯ


Якщо лайн-ап не готовий чи відсутній (вітаю з погано підготованою промовою), він замінюється головною думкою, котра в блоці завершення звучить один раз (в жодному разі не повторюйте). 
Якщо головної думки записати не можете, не говоріть промову (виняток - специфічні 'безінформаційні' стилі, наприклад, стенд-апи).
В початківців можуть бути проблеми і з словами завершення. Напишу деякі варіанти:

1) Дякую за увагу.
2) Амінь (доречно, якщо виступ в Церкві).
3) Вдячний(на) за вашу увагу та час. Дякую.
4) Нехай ці ідеї надихнуть нас до спільних зусиль. Дякую.
5) Завершуючи, хочу наголосити на важливості цих питань для нашого майбутнього. Дякую.
6) Нехай наші дії об'єднають нас для досягнення кращого завтрашнього. Дякую.
7) Нехай ці слова стануть поштовхом до роздумів та дії. Дякую.
8) Закликаю вас всіх долучитися до цього важливого завдання. Дякую.
9) Нехай наші зусилля відкриють нові горизонти та можливості. Дякую.
10) Впевнений(а), що разом ми зможемо зробити більше. Дякую.
11) Нехай цей день стане початком чогось великого. Дякую.
12) Спільно ми можемо змінити світ на краще. Дякую.

Куди простіша ситуація, коли оратор 'передає естафету' іншій особі. Тут заключне слово може бути наступним: 'Дякую за увагу. А зараз передаю мікрофон... '

Висновки

Трапляються випадки, коли ефект від якісної промови зникає внаслідок неякісних слів закінчення. Мета допису - навчити початківця уникнути даної проблеми.
Один з варіантів - наступний алгоритм:
1) Зачитуються тези промови (один раз);
2) Зачитується 'лайн-ап';
3) Зачитуються завершальні слова.

Використані джерела:

1) Леммерман X. 'Учебник риторики. Тренировка речи с упражнениями'
2) М. Литвак '7 кроків до успіху'

Понравилась статья? Оцените

3.25

На основе отзывов 4 пользователей

Іван Б.

Автор и репетитор на BUKI: Іван Б.

Освіта: Викладач математики, вчитель математики та інформатики - РДГУ. Мова викладання - Українська. Працюю онлайн, в 'зв'язці' ТГ/Zoom, постійно використовую онлайн-дошку.

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора