Лайфхаки: як запам’ятати наголошування слів до ЗНО з української мови та літератури?

Оновлено 06.09.2025

Марія У.

Найперше, що необхідно зазначити, - це те, що наголоси таки ТРЕБА ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ! І навіть зазубрювати. Ми достеменно не знаємо, що надалі вигадуватиме МОН, але стабільно з 2010 року в завданнях ЗНО (в усіх сесіях) є перевірка наголосів. А оскільки тепер маємо навіть перелік необхідних для запам’ятовування слів, то стає в рази легше! Варто лише вигадати найзручніший для Вас спосіб, дослухатися до порад на заняттях і, безперечно, працювати.

Мої пропозиції:

1. Проаналізуйте документ із наголосами. Зробіть різнокольорові картки (6 кольорів). Кожен колір – відповідне наголошення. Наприклад, червоний – слова із наголосом на першому складі, зелений – на другому й т.д. Так, на це треба витратити час, але результат Вас приємно здивує.

2. Можете просто оформити документ у Word, де кожна сторінка становитиме слова з наголошуваними складами. Зокрема, я вчинила саме так.

3. Просто зазубрюєте документ, адже слова розташовані в ньому за алфавітом. Проте, вимушена зауважити, що це найменш надійний спосіб, адже Ви витратите чимало часу й просуватиметесь дуже повільно. 

Другий момент: загальновідомо, що наголос в українській мові – рухомий. А отже, чіткого алгоритму як такого не існує. Є приказка: «Це неможливо пояснити – це просто треба запам’ятати». Саме тому все залежить передовсім від Вашого бажання: цілком реально завчити все навіть у найкоротші терміни! Тож змиряймось і працюймо.

Які є варіанти запам’ятовування?

  • У першу чергу зазбурюємо ці 5 слів, які мають подвійний наголос: алфАвІт, веснЯнИй, зАвждИ, мАбУть, пОмИлка;
  • В інфінітивах дієслів (що робити? що зробити?) наголос, як правило, падає саме на суфікс –ти: перенести, перевезти, нести тощо. АЛЕ: кінчИти, закінчИти, стрибАти, застОпорити, зобразИти, залишИти, крОїти, дичАвіти, ненАвидіти, помОвчати, заіржАвіти, вИсіти;
  • У віддієслівних іменниках (на кшталт «читати» – «читання» чи «проділяти» – «проділ»)наголос зазвичай падає:

· або на другий склад, тобто:

− саме на ту голосну, яка за собою «тягне» подовжений приголосний (власне, тому і відбувається подовження): зібрання, завдання, обрання, навчання, пізнання, читання, поняття. АЛЕ: зубОжіння (бо «Бог»), уподОбання;

перЕкис, перЕпад, перЕпис, АЛЕ: перелЯк, вимОга.

· або на перший склад, а саме: на префікс, бо відбулася частиномовна трансформація, тож і наголос трішки перекочував. Таких слів кількісно БІЛЬШЕ: випадок, відгомін, заставка, застібка, закрутка, запонка загадка, подруга, позначка, приморозок, причіп тощо. Виділені слова рекомендую запам’ятовувати саме в такому заримованому порядку;

  • Дієприкметники – завжди перший склад (пІдданий, кОпчений), прикметники та іменники – другий (піддАний, копчЕний).
  • Одиниці вимірювання завжди наголошуються на –мЕтрах, а вимірювальні прилади – на склад раніше: сантиметр, дециметр, кілометр. АЛЕ: цЕнтнер, барометр, термометр. а вимірювальні прилади – на склад раніше: сантиметр, дециметр, кілометр. АЛЕ: цЕнтнер, барОметр, термОметр.
  • Прикметники традиційно наголошуються на закінченні: фаховий, чарівний, черговий, пітний, котрий, добовий, щодобовий, роздрібний, тім’яний, текстовий тощо. АЛЕ іноді наголос може лишатися або:

- на корені слова (тИгровий, кОсий, пЕкарський, рИнковий, пІдлітковий, вишИваний, корИсний, ненАвисний, заіржАвілий, украЇнський, стовідсОтковий, сільськогосподАрський, визвОльний, зрУчний);

- на суфіксі, особливо це стосується складних (похідних) чи запозичених  прикметників (магістЕрський, одноразОвий, багаторазОвий, порядкОвий, бурштинОвий, болотИстий, шовкОвий, тисОвий, крицЕвий, копчЕний тощо).

  • Числівники – це пекло :) , тому наголошуємо або на «ад», або на «деСят», тобто за будь-яких випадків - на третьому складі: одинадцять, чотирнадцять, шістдесят.
  • Іншомовні запозичення найчастіше наголошуємо на третьому складі (металургія, травестія, кулінарія), АЛЕ: індУстрія (бо «industrial»).
  • Принцип «не так, як у російській мові» і «не так, як на Західній Україні»: вербА, кАмбала, кропивА, ненАвисть, цемЕнт, фенОмен, ціннИк, чорнОслив, чорнОзем, піалА тощо.
  • Запам’ятати назавжди: лише вІрші, лише вИпадок (бо випАдок=припАдок).

Решту слів, дорогі абітурєнти, варто просто завчити. Це не є погано, адже тренуємо в такий спосіб свою пам’ять і комунікативні навички .

Підсумовуючи, з учнями я намагаюсь двічі опрацювати документ МОН (вони самі визначають спосіб запам’ятовування, щоуроку ми пишемо диктант із 20 слів, який я складаю і відтак проговорюємо ті алгоритми, які працюють).

Потім ми тренуємось «Як на ЗНО»: вирішуємо 10 гугл-анкет у формі тестувань.

Фінальне випробування – 26 питань за завданнями з наголосами із ЗНО всіх сесій попередніх років, починаючи від 2006.

Як показує досвід, цілком реально опрацювати всі наголоси в ідеалі за 2,5 місяці.

Сподіваюсь, мої поради допоможуть Вам систематизувати матеріал якнайкраще!

Успіхів! Лупаймо сю скалу! (с)

Сподобалась стаття? Оцініть

4.56

На основі відгуків 9 користувачів

Марія У.

Автор та репетитор на BUKI: Марія У.

Репетиторка з української мови та літератури. Готую до НМТ (11-й клас).

Ціна

300 грн/год

Інші блоги автора

Українські письменниціУкраїнські письменниці04.09.2025Античні та біблійні фразеологізмиАнтичні та біблійні фразеологізми06.10.2025Як розрізнити орфографічні, пунктуаційні, лексичні, граматичні помилки?Як розрізнити орфографічні, пунктуаційні, лексичні, граматичні помилки?08.05.2025Як запам’ятати велику кількість важливої інформації перед НМТ з української мови?Як запам’ятати велику кількість важливої інформації перед НМТ з української мови?22.06.2025Які поєднання слів не є словосполученнями?Які поєднання слів не є словосполученнями?06.10.2025Як сформулювати тезу твору на ЗНО та підібрати приклади з літератури, якщо тема його не пропонує ствердження чи заперечення, а ставить перед абітурієнтом питання «як?».Як сформулювати тезу твору на ЗНО та підібрати приклади з літератури, якщо тема його не пропонує ствердження чи заперечення, а ставить перед абітурієнтом питання «як?».06.10.2025

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора