Лайфхаки: як запам’ятати наголошування слів до ЗНО з української мови та літератури?

Найперше, що необхідно зазначити, - це те, що наголоси таки ТРЕБА ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ! І навіть зазубрювати. Ми достеменно не знаємо, що надалі вигадуватиме МОН, але стабільно з 2010 року в завданнях ЗНО (в усіх сесіях) є перевірка наголосів. А оскільки тепер маємо навіть перелік необхідних для запам’ятовування слів, то стає в рази легше! Варто лише вигадати найзручніший для Вас спосіб, дослухатися до порад на заняттях і, безперечно, працювати.

Мої пропозиції:

1. Проаналізуйте документ із наголосами. Зробіть різнокольорові картки (6 кольорів). Кожен колір – відповідне наголошення. Наприклад, червоний – слова із наголосом на першому складі, зелений – на другому й т.д. Так, на це треба витратити час, але результат Вас приємно здивує.

2. Можете просто оформити документ у Word, де кожна сторінка становитиме слова з наголошуваними складами. Зокрема, я вчинила саме так.

3. Просто зазубрюєте документ, адже слова розташовані в ньому за алфавітом. Проте, вимушена зауважити, що це найменш надійний спосіб, адже Ви витратите чимало часу й просуватиметесь дуже повільно. 

Другий момент: загальновідомо, що наголос в українській мові – рухомий. А отже, чіткого алгоритму як такого не існує. Є приказка: «Це неможливо пояснити – це просто треба запам’ятати». Саме тому все залежить передовсім від Вашого бажання: цілком реально завчити все навіть у найкоротші терміни! Тож змиряймось і працюймо.

Які є варіанти запам’ятовування?

  • У першу чергу зазбурюємо ці 5 слів, які мають подвійний наголос: алфАвІт, веснЯнИй, зАвждИ, мАбУть, пОмИлка;
  • В інфінітивах дієслів (що робити? що зробити?) наголос, як правило, падає саме на суфікс –ти: перенести, перевезти, нести тощо. АЛЕ: кінчИти, закінчИти, стрибАти, застОпорити, зобразИти, залишИти, крОїти, дичАвіти, ненАвидіти, помОвчати, заіржАвіти, вИсіти;
  • У віддієслівних іменниках (на кшталт «читати» – «читання» чи «проділяти» – «проділ»)наголос зазвичай падає:

· або на другий склад, тобто:

− саме на ту голосну, яка за собою «тягне» подовжений приголосний (власне, тому і відбувається подовження): зібрання, завдання, обрання, навчання, пізнання, читання, поняття. АЛЕ: зубОжіння (бо «Бог»), уподОбання;

перЕкис, перЕпад, перЕпис, АЛЕ: перелЯк, вимОга.

· або на перший склад, а саме: на префікс, бо відбулася частиномовна трансформація, тож і наголос трішки перекочував. Таких слів кількісно БІЛЬШЕ: випадок, відгомін, заставка, застібка, закрутка, запонка загадка, подруга, позначка, приморозок, причіп тощо. Виділені слова рекомендую запам’ятовувати саме в такому заримованому порядку;

  • Дієприкметники – завжди перший склад (пІдданий, кОпчений), прикметники та іменники – другий (піддАний, копчЕний).
  • Одиниці вимірювання завжди наголошуються на –мЕтрах, а вимірювальні прилади – на склад раніше: сантиметр, дециметр, кілометр. АЛЕ: цЕнтнер, барометр, термометр. а вимірювальні прилади – на склад раніше: сантиметр, дециметр, кілометр. АЛЕ: цЕнтнер, барОметр, термОметр.
  • Прикметники традиційно наголошуються на закінченні: фаховий, чарівний, черговий, пітний, котрий, добовий, щодобовий, роздрібний, тім’яний, текстовий тощо. АЛЕ іноді наголос може лишатися або:

- на корені слова (тИгровий, кОсий, пЕкарський, рИнковий, пІдлітковий, вишИваний, корИсний, ненАвисний, заіржАвілий, украЇнський, стовідсОтковий, сільськогосподАрський, визвОльний, зрУчний);

- на суфіксі, особливо це стосується складних (похідних) чи запозичених  прикметників (магістЕрський, одноразОвий, багаторазОвий, порядкОвий, бурштинОвий, болотИстий, шовкОвий, тисОвий, крицЕвий, копчЕний тощо).

  • Числівники – це пекло :) , тому наголошуємо або на «ад», або на «деСят», тобто за будь-яких випадків - на третьому складі: одинадцять, чотирнадцять, шістдесят.
  • Іншомовні запозичення найчастіше наголошуємо на третьому складі (металургія, травестія, кулінарія), АЛЕ: індУстрія (бо «industrial»).
  • Принцип «не так, як у російській мові» і «не так, як на Західній Україні»: вербА, кАмбала, кропивА, ненАвисть, цемЕнт, фенОмен, ціннИк, чорнОслив, чорнОзем, піалА тощо.
  • Запам’ятати назавжди: лише вІрші, лише вИпадок (бо випАдок=припАдок).

Решту слів, дорогі абітурєнти, варто просто завчити. Це не є погано, адже тренуємо в такий спосіб свою пам’ять і комунікативні навички .

Підсумовуючи, з учнями я намагаюсь двічі опрацювати документ МОН (вони самі визначають спосіб запам’ятовування, щоуроку ми пишемо диктант із 20 слів, який я складаю і відтак проговорюємо ті алгоритми, які працюють).

Потім ми тренуємось «Як на ЗНО»: вирішуємо 10 гугл-анкет у формі тестувань.

Фінальне випробування – 26 питань за завданнями з наголосами із ЗНО всіх сесій попередніх років, починаючи від 2006.

Як показує досвід, цілком реально опрацювати всі наголоси в ідеалі за 2,5 місяці.

Сподіваюсь, мої поради допоможуть Вам систематизувати матеріал якнайкраще!

Успіхів! Лупаймо сю скалу! (с)

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 3 користувачів

Автор: Марія У.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;