Урок спеціальності у музичній школі не схожий на уроки у загальноосвітній школі, тому що це індивідуальне заняття, метою якого є оволодіння грою на музичному інструменті, привиття любові до музики, розкриття творчих здібностей, розширення кругозору, і , як наслідок, - підвищення інтелекту.
Ефективність індивідуального уроку полягає в тому, що існує постійний зворотній зв'язок з учнем, можливість більш повно врахувати індивідуальні якості, можливість оперативно виправити помилки.
Типи уроків. Будь-який урок повинен бути присвячений виконанню якої-небудь задачі. В залежності від постановки цих задач, уроки можна розділити на такі типи:
· Тематичний – на уроці вирішується визначена проблема на кількох творах.
· Комбінований – кілька творів з різними завданнями та проблемами
· Показовий – відкритий урок з особливо ретельним плануванням.
Організація уроку
План уроку здійснюється мислено. На початку уроку вчитель розраховує - скільки творів можна пройти, визначає етап роботи над творами. Важливо врахувати вік учня та індивідуальні особливості. В кінці уроку дається завдання на наступний урок. План може змінюватися залежно від активності, підготовки і настрою учня.
Важливе не буквальне виконання плану, а гнучкість у підході до нього.
Початок уроку: перевірка домашнього завдання (прослуховування цілого твору без поправок, вибіркова перевірка,перевірка навичків самомтійної роботи), невеликий час для розігрування (вправи, гами, етюди). Центральна частина: розглядаються найбільш складні і відповідальні задачі. Кінець уроку: менш складні форми роботи (повтор старого репертуару, читка з листа, гра в ансамблі).
Домашнє завдання повинно бути конкретним і лаконічним, слід задавати стільки матеріалу, скільки можна перевірити на наступному уроці. В кінці кожного уроку ставиться оцінка. В оцінки є стимулююча і виховна роль.
Обов’язкові моменти уроку:
· Поряд з новим матеріалом – закріплення, повтор старого.
· Практичні розяснення педагога на інструменті (виявлення окремих компонентів та деталей твору, демонстрація різних прийомів виконання).
Збагачувати теоретичні знання.
· «Робота» над твором і «виконання».
· Зв'язок конкретних творів з історією музики.
· Момент розрядки.
Підготовка педагога до уроку. Вчитель повинен в першу чергу вміти ідеально виконувати на фортепіано ті твори, які грає учень. Для цього педагог вивчає репертуар учня, різні редакції, аналізує виконавські завдання, знає способи та шляхи їх вирішення, прослуховує різні виконання.
Організація самостійної роботи учня
Одним з головних завдань на уроці є спрямування учня на самостійну раціональну домашню підготовку, обговорення з ним режиму та плану , кількість часу та методів роботи.
Це спрямування відбувається шляхом відповідних методів роботи на уроці:
1. Привиття навичків грамотного читання тексту (розуміння вказівок, позначок тексту, знання аплікатурних принципів, розуміння зв’язку нот із змістом музики).
2. Націлення на «свідому», а не механічну гру, шляхом розвитку слухового самоконтролю (вміння добувати правильний звук, визначати мотив, фразу, робота над виразністю звуку)
3. Вміти викликати зацікавленість учня.
4. Вміння визначати складні епізоди, знати способи роботи над ними.
5. Усвідомлення великої ролі техніки у можливості опрацювання різноманітних творів.
Додаткові моменти: проводити контроль за якістю самостійної роботи, давати посильні для учня самостійні завдання, завжди відзначати позитивний результат самостійних досягнень учня, викликати інтерес до змісту творів та їх розуміння, дізнатися про умови учня для занять, мати контакт з батьками.