Розглянемо наступну ситуацію. Один зі студентів регулярно спізнюється на заняття. Викладач кожен раз підвищує голос, свариться зі студентом, не може нічого поробити з тим, що студент невчасно з’являється.
Аналіз ситуації.
Дратівливість, підвищений тон сприяють тільки загостренню ситуації. На студента ці дії не мають ніякого впливу. Викладач цим тільки демонструє свою професійну некомпетентність не тільки перед цим студентом, а й перед усіма іншими. Також слід відмітити, що викладач не виявляє гнучкості у розв’язанні цієї ситуації, кожен раз виконуючи неправильні дії.
Шляхи вирішення.
Домовляємося, мотивуємо, заохочуємо.
Один зі шляхів подолання цієї ситуації - домовитися зі студентами: той, хто запізнився на урок без поважної причини, отримує подвійне домашнє завдання (готує реферат на тему наступного заняття і т.д.). Навряд чи комусь зі студентів захочеться свідомо навантажувати себе додатковою роботою. Можна також студента, що запізнився, відразу ж запросити до дошки для опитування по темі домашнього завдання з виставленням оцінки. Студенти знають: запізнився на заняття - готуйся відповідати, тому поспішають на урок!
Також треба працювати над мотивацією студентів.Можна кожне заняття розпочинати з невеликою перевірочної роботи (це може бути нескладний тест або диктант). Студент, що запізнився, навряд чи зможе розраховувати на отримання гарної оцінки: йому просто не вистачить часу. Тому в інтересах самих студентів буде контролювати себе і приходити на пару вчасно.
Ще один з можливих варіантів - починати кожне заняття оригінально, з нетривіальних вправ, які підвищують інтерес до дисципліни. Коли студенти зацікавлені, то тоді і спізнюватися на заняття не будуть.
Ще одним з варіантів розв’язку цієї проблеми є заохочення студентів приходити вчасно на заняття! Ті студенти , які вчасно приходили на заняття всю чверть, можуть розраховувати на отримання«позапланової» відмінної позначки в журналі.
Також можна продумати разом зі студентами систему мотивації, яка надає дисциплінованим студентам додаткові права або можливості. Цікавий в цьому відношенні досвід деяких американських шкіл: пунктуальні студенти отримують раз на семестр невеликі призи та грамоти, наявність яких після закінчення навчання вказують при вступі до університету або на роботу.
Гумор.
Студенти дуже цінують у викладача почуття гумору. Якщо викладач немає почуття гумору, то йому не вдасться створити на заняттях необхідну атмосферу, и вони будуть проходити в напруженому режимі. У випадку із запізнюваннями можна висміяти студенти наступним чином – похвалити його за те, що він прийшов на 20 секунд раніше, ніж зазвичай.
Також разом з іншими студентами можна влаштувати «урочисту» зустріч студента, що постійно запізнюється, з бурхливими аплодисментами всієї групи і захопленими вигуками викладача.
При цьому такі способи висміяти студента слід застосовувати доброзичливо, з посмішкою на обличчі, не принижуючи гідність студента. Якщо порушити це правило, то можна стикнутися з тим, що виникне ще більш конфліктна ситуація, і студент зовсім перестане виконувати графік навчального процесу, повністю втратить контакт з викладачем.