
Приватне викладання, як і шкільне, пов’язане з високою відповідальністю педагога. У випадку з репетиторством пробний урок допомагає учителю і учню остаточно визначитися з кандидатурами один одного. Буває, запити учня/батьків не відповідають компетенції учителя або учень трапляється занадто «проблемний». Робота репетитором також повинна мати певні гарантії.
Так що ж дає педагогу так зване «тестове» перше заняття?
Можливість зрозуміти, з яким учнем потрібно буде працювати.
Тут береться до уваги не лише рівень знань. Репетитори можуть зрозуміти наскільки відповідально та серйозно учень сприймає заняття і чи продовжуватиме заняття, чи можуть виникнути проблеми з поведінкою, якщо це школяр, наскільки він готовий старатися і чи зацікавлений у предметі взагалі.
Так викладач може тверезо оцінити свої сили і навички та чи співпадають вони з очікуваннями та навчальними цілями учня. Також і учень або його батьки можуть переконатися, чи підходить їм компетентність, стиль викладання, навички і досвід певного учителя. Ризик можливих непорозумінь у майбутньому значно знижується.
Краще розуміння чіткої мети навчання і якості знань.
Не кожен, хто звертається до репетитора, може одразу точно сказати чого очікує від занять та яку має навчальну ціль. Для таких випадків педагог може мати заздалегідь підготовлений опитувальник для нових учнів. Наприклад, «Чи плануєте складати ЗНО з предмета?»; «Які знання/вміння плануєте отримати/покращити?»; «Чи знадобиться вам предмет у майбутній професії?». Важливо виявити всі побажання і узгодити цілі, щоб запропонувати план навчання, зорієнтувати про можливі результати та чітко розуміти які очікування мають ваші учні.
Також викладач зобов’язаний перевірити знання учня і повідомити результат. Адже саме відповідно до виявленого рівня і поставленої мети репетитор повинен скласти індивідуальний навчальний план, підібрати програму і матеріали.
Вирішення організаційних питань.
Тривалість, періодичність занять, необхідність шукати/купувати потрібну літературу/робочі зошити, спосіб оплати, формат і структура уроку – все це варто обговорити під час пробного заняття.
Репетитор онлайн повинен продемонструвати учневі, як працювати у тому чи іншому сервісі, зареєструвати, дати необхідні посилання. Викладачеві краще ознайомити учня зі своєю методикою, підручниками, можливим рівнем навантаження.
Репетиторам, які займаються з дітьми чи школярами також краще одразу обговорити рівень участі батьків у процессі навчання.
Як проводити пробне заняття?
Репетитори у більшості мають більш-менш схожі схеми проведення пробного заняття. Ось кілька практичний рекомендацій від репетиторів як провести перший урок із учнем.
- 1-й етап – знайомство, отримання цінної інформації.
Після традиційного знайомства поставте учневі декілька важливих запитань: «Чи подобається йому предмет?»; «З якими труднощами він стикається під час вивчення?»; «Яка тема найважча?»; «Як проходять шкільні уроки з предмета?»; «Коли предмет почав здаватися нудним/складним?». Такі запитання допоможуть дізнатися про причину втрати зацікавленості у шкільному предметі або чому бракувало мотивації раніше. А в подальшому – підібрати необхідні слова і методику, щоб мотивувати учня до навчання.
- 2-й крок – постановка навчальної мети.
Підготуйте опитувальник з 5-10 питаннями, які допоможуть учню конкретизувати свої наміри.
Якщо працюєте зі школяром, обов’язково запитайте про бажану спеціальність. Покажіть учневі прямий зв’язок між знанням предмета і майбутньою професією. Для молодших школярів і учнів середньої школи, неодмінно сформулюйте навчальну мету разом з батьками. Багато батьків бажають бути присутніми під час першого заняття. Питання можна завчасно надіслати на e-mail.
Дорослим учням інколи потрібна допомога в тому, щоб поставити цілі на найближий час.
- 3-й (основний) етап – перевірка знань.
Досвідчені педагоги не рекомендують давати тестовий формат. Тести не показують повноту знань і глибину мислення. Якщо предмет гуманітарного напрямку, можна дати творчі завдання, які допоможуть розкрити і загальну ерудованість учня. Ставте питання на логічне судження. Просіть учня пояснити свою відповідь. Так у ході спілкування можна вже пояснити деякі теми.
Краще давати невеликі завдання, але різних рівнів складності. А ось за допомогою тестів чи задач можна доповнити загальне враження. Тільки такі завдання добре надсилати учневі завчасно, щоб він вирішив їх вдома. Адже багато хто хвилюється на першому занятті і поводиться замкнуто.
- 4-а частина – повідомлення результату тестування, обговорення навчальної літератури.
Викладач робить висновок про рівень знань учня. Це робиться для того, аби відстежувати динаміку прогресу. Якщо дозволяє час, можна давати коментарі щодо виконаного вдома письмового завдання. Також спільно з учнем і/або батьками дитини репетитор обговорює частоту занять, їх тривалість, час, місце та інші організаційні деталі.
Учитель зобов’язаний коротко зорієнтувати учня у наступному: за якими підручниками планує займатися, які сайти, онлайн платформи будуть задіяні, де учню шукати інформацію.
- 5-а частина – домашнє завдання та відповідальне ставлення.
Із самого початку потрібно чітко пояснити, що ви не терпітимете лінощів і ухилянь. Заняття матимуть ефект, лише при спільній роботі. З іншого боку, ваші заняття та завдання мають бути цікавими і відповідати рівню знань.
Приклади завдань для пробного уроку
Багато хто перед тим як стати репетитором, слухали курси досвідчених колег. Інноваційні методи навчання закликають виходити за рамки традиційної шкільної системи. При цьому потрібно враховувати установлені стандарти ДПА, ЗНО та інших екзаменів. У перевірочних завданнях має бути 50% креативу та критичного мислення, 50% типової шкільної і ЗНО програми. Саме завдання є потужним засобом мотивації і визначають зацікавленість предметом.
Молодшим учням краще давати завдання в ігровій формі: зібрати пазли зі слів у речення, розгадати загадку чи ребус, розв’язати кросворд, пройти вікторину, допомогти казковому герою відповісти на запитання, описати малюнки, дібрати асоціації до слів. З літератури, рідної мови, історії, права можна: придумати пост для соцмережі на визначену філософську тему, використати фразеологізми у реченнях, перефразувати цитати відомих людей, скласти історичний/літературний портрет персонажа за пунктами, оцінити правову ситуацію.
Особливої уваги потребує іноземна мова. Так, пробні уроки англійської краще почати з елементарного діалогу. Якщо рівень учня високий, можна і подискутувати на певну тему. Ставте запитання з різних тематичних категорій, попросіть описати фото, доповнити текст словами/фразами. Дайте прослухати невеликий діалог і задайте за ним тест. Попросіть сформулювати тему та ідею прочитаного тексту.
З хімії, біології, фізики продемонструйте відео/зображення природного закону/явища і попросіть описати побачене з точки зору предмета. З математики можна використати головоломки, логічні задачі.