Чи потрібно писати диктанти? Їх види та роль у навчанні іноземної мови

Wed Jun 18 2025 23:26:56 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Владислава Я.

Посилання на презентацію до статті (російською мовою) 

https://docs.google.com/presentation/d/1_EQrNjzVE-4C148_xM4DoArDQcAFW0Re/edit?usp=sharing&ouid=115720770616428244436&rtpof=true&sd=true

Якими диктанти були у школі? 

- вивичити багато слів за один раз;

- вчитель диктує рідною мовою, а нам треба згадати переклад ще й правильно написати;

- до цього випробовування нас спеціально не готували;

- обов'язково на оцінку в журнал, що спровокує стресс (вчити заради оцінки - вивчив, написав, забув).

Проте справжні диктанти, корисні для вивчення іноземної мови мають бути зовсім іншими. Отже, для чого необхідно проводити діиктанти?

1. Розвиток уміння записувати інформацію під час аудіювання;

2. Учень вчиться співвідносити слова з їх написанням;

3. Учень вчиться розрізняти схожі лексичні одиниці (meet - meat) та граматичні структури (it’s-its, theirs – there’s);

4. Учень запам'ятовує правильний spelling.

Чому це важливо? Англійська - мова вийнятків та запозичених слів. Просто знати правила читання часто недостатньо.

Що проведення диктантів дає вчителю? Побачити помилки учня у словах та співзвучних граматичних структурах. А отже можна ще раз розібрати ці проблеми і виправити їх. 

Як проводити диктанти? По-перше, диктант - це не переклад! Ми перевіряємо не значення слів, а їх правильне написання. Необхідно:

- готувати учнів до диктантів;

- вчити учнів готуватися до них самостійно (developing students' autonomy);

- розраховувати кількість слів залежно вд рівня та віку;

- давати диктанти з ігровою або комунікативною задачею.

Види диктантів:

- За метою:

а) тренувальні (навчити);

б) попереджувальні (виявити слабкі місця);

в) перевірочні (контроль знань).

За матеріалами:

а) словниковий;

б) речення;

в) тексти.

Тренувальні диктанти - це всі ті завдання, що допомагають запам'ятати слова. Такі вправи завжди даємо з опорою!

Приклади (вправи дивіться в презентації - слайд 7):

  • переписати слово
  • unscramble (поставити літери у правильний порядок)
  • missing letters/parts of the words (dang_ero_us / dan__r__s) - пропущенні літери або частини слова
  • crosswords
  • виправити помилки (dangarus - dangerous)
  • hangman (шибениця та її варіанти за темою, наприклад: замість шибениці малювати частини будинку під час вивчення теми "My house")
  • spelling (письмово та усно, на бали або час, можна у командній грі)
  • писати слово по буквам по черзі (вчитель-учень-вчитель або учень 1 - учень 2 - учень 3)
  • Скільки раз ти встигнешь написати це слово за 30 секунд, хвилину тощо.

Попереджувальний диктант - це ті ж самі завдання, що й у навчальній фазі, проте вже без опор (на пам'ять). Мета - з'ясувати, які є проблеми в учня і ще раз опрацювати ці моменти. Можна створювати завдання на роботу самостійно, в парах та групах. Можна диктувати як окремі слова, так і словосполучення або цлі речення. 

Мета перевірочного диктанту - ще раз перевірити зання слів, правил пунктуації або граматики за певною темою. Завдання мають бути на самостійну роботу. Обов'язкові умови для такого диктанту:

- комунікативна мета;

- цілі речення або навіть тексти;

- слова зі всієї теми. 

По суті на заняттях з репетитором останні 2 етапи зливають в один, тому що у нас немає мети перевірити зання слів, щоб поставити оцінку. Проте, якщо з першогу разу мої учні ще мають якісь помилки, то саме на ці слова з помилками я даю ще одну спробу підготуватися. 

Яка може бути комунікативна задача. 

Приклад 1:

Your mum asked you to buy something in the supermarket. Write what she said, so you don’t forget anything:

2 bananas

1 melon

4 onions

10 apples

Це завдання на повторення слів за темою Food на початковому рівні для дітей. Дітям цікаво писати цей диктант, тому що це список продуктів, які мама попросила купити, а не просто записування слів.

Приклад 2:

You have a new friend from London. She tells you what she does every day. Write what she says

In the morning, I get up and have breakfast. And I go to school. In the afternoon I go home. In the evening I have dinner. And I go to bed at night.

Це завдання на повторення слів за темою Daily routine and parts of the day. Я даю фотографію дівчини, ім'я і назву диктанту Jane's day.

Такі диктанти я створюю сама, щоб задіяти максимально всю лексику з теми.

Для кого необхідні диктанти?

1. Початкові рівні (Beginner - Pre-intermidiate)

2. Діти молодшої та середньої школи.

Чим вище рівень студента або чим він доросліше, тим краще у нього розвинута пам'ять, интуїція до мови, більше знає правила читання. А отже меньша необхідність контролювати процесс вивчення слів.

Чим меньше рівень учня і чим він молодше, тим меньше слів він може запам'ятати за один раз. Отже, необхідно давати вчити слова одразу за одним уроком, щоб до кінця теми не склався великий список. Я зазвичай даю декілька вправ тренувального характеру, потім задаю прописати слова або повторити написання (за одним блоком/уроком з теми) і в кінці теми вже даю загальний диктант на повторення всіх слів. (більше ідей у презентації)

Як готувати учнів до диктанту:

1. На уроці звернути увагу учнів на буквосполучення, звукове значення яких ще не вчили (або якщо взагалі не підпорядковуються правилам) і ті, що вже вчили, щоб порівняти знання з реальністю.

2. Учні можуть виділяти складні частини слова для кращого запам'ятовування (яскраві маркери, ручки тощо).

3. Робота вдома - переписати, прописати, постаратися запам'ятати, записати, відкрити правильний варіант, знайти помилки, ще раз вивчити та ще раз записати.

4. Слова з помилками винести на диктант ще раз на наступному уроці.

5. Хвалимо! Особливо дітей. Хвалимо за правильні слова, не лаємо за помилки (особливо якщо слова довгі та складні).

Сподіваюся, що ця стаття змінила ваше ставлення до диктантів і ви спробуєте дати такі завдання своїм учням. 

Понравилась статья? Оцените

5

На основе отзывов 1 пользователей

Владислава Я.

Автор и репетитор на BUKI: Владислава Я.

Вчитель, з яким тобі буде комфортно! - магістр з викладання англійської мови 👩🏻‍🎓 - 7 років досвіду - маю сертифікат TESOL - рівень С2.1 - відвідую та виступаю на конференціях для викладачів, проходжу курси та вебінари з підвищення кваліфікації - створювала курси та маратони, працювала вчителем-волонтером закордоном

Другие блоги автора

Ищете репетитора?

На BUKI посылают заявки на сотрудничество с репетитором каждые 4 минуты. Но уже 650 000+ студентов нашли преподаватели. Хотите присоединиться к ним?

Подобрать репетитора

BUKI

Платформа, объединяющая репетиторов и учащихся

Создать профиль репетитора