На думку відомого психолога Д.Б. Ельконіна читання - це "відтворення звукової форми слова на основі його графічного позначення". У батьків виникає проблема, коли дитина знає букви, але не вміє читати. В такому разі потрібно допомогти дитині здобути навички злиття звуків у склади, а потім складів у слова. І навпаки сформувати вміння визначати звуки у складах і словах для формування навичок письма. Спрямувати увагу дитини на звук у слові ви можете за допомогою багаторазового повторювання звука. Наприклад : т-т-т-трактор, або море-е-е-е. Найважче навчити дитину зливати приголосні і голосні звуки, щоб склад вимовлявся одномоментно. Тому я бажаю поділитися тими дидактичними прийомами, вправами та іграми з свого досвіду, які вважаю найбільш ефективними для формування навичок читання і письма.
Прийоми формування поскладової навички читання.
1.Звуко-буквенний аналіз слів.
Доцільне використання синтетичних і аналітичних завдань.
Аналітичні завдання. Назвати звуки в слові по черзі, назвати перший або останній звук, звук всередині слова.
Синтетичні завдання. Злиття голосного і приголосного звуку. Читання складових таблиць типу: на-но-ну-не-ни-ні. Складання слів із букв.
2. Читання і дифференціація подібних складів і слів.
Наприклад: дім-дим, ріс-рис, ліс-лис.
3. Читання складів і слів з підготовкою.
Наприклад: і-ві-сві-світ ; е-ве-вер-верх; е-де-день-деньок
4. Читання спільнокореневих слів.
Наприклад: син-синок, біг-прибіг, квіти-квітка-квітник.
5. Читання слів, що відрізняються 1-2 буквами, або порядком їх розташування.
Наприклад: ніж-ніч-ніс, сосна-насос.
Формування навичок читання і письма тривалий і складний процес. Тому у своїй практиці я використовую дидактичні вправи і ігри, які є не тільки ефективними, а і сприяють зацікавленності дітей процессом навчання.
Дидактичні вправи та ігри для формування навичок читання і письма.
1. Вправа "Блискавка". Дитина за зразком вчителя має якнайшвидше прочитати ряд складів.
Наприклад: вжа-вжо-вжу-вже.
Вправа прискорює швидкість читання.
2. Вправа "Ланцюжок". З підібраних вчителем карток, на яких записані букви або склади, потрібно сформувати ланцюжок. Наприклад: р-у-к-а, фо-то-гра-фі-я.
Вправа допомагає сформувати вміння писати.
3. Гра "Склади пірамідки".
За певний час з двох груп спільнокореневих слів на карточках скласти і прочитати пірамідки.
Наприклад: 1) Зуб-зубки-зубний-зубастий. 2) Ліс-лісок-лісник-лісовий.
Гра розвиває увагу при читанні, формує вміння читати правильно і прискорює швидкість читання.
4. Гра з м'ячем "Впіймай голосний".
Вчитель б'є м'яч об підлогу і промовляє склади приголосний+голосний. Потім вичленяє голосний звук і повторює його доки м'яч не втече. Учень повторює склади і голосні звуки разом з вчителем. Наприклад: на-на-а-а-а-а. Коли м'яч утік, черга вести гру переходить до учня. Так можна повторити кілька раз з різними складами. Гра формує вміння вичленяти голосні звуки зі складу. Це вміння потрібне для формування грамотного письма. Дитина навчається не пропускати голосні звуки у словах, що являється найпоширінішою помилкою першокласників.
5. Гра "Караоке".
Чистомовки можна не тільки прочитати, повторити, а і заспівати. Співати дітям, які ще не опанували читання подобається більше. Спів сприяє виробленню вміння злиття голосного і приголосного звуків. Наприклад:
Н-о, н-о, н-о - но,
Підемо в кіно.
Н-е, н-е, н-е - не,
Яблуко смачне.
Н-і, н-і, н-і - ні,
Сонце у вікні.
Оволодіння технікою читання є доволі складним процесом, тому наберіться терпіння і творчої наснаги. Бажаю всім успіху.