Чим би ви не займалися, де б не працювали, ви витрачаєте понад 30% свого часу на пошук інформації. Якщо ви хочете працювати в сфері консалтингу, аудиту або інвест-банкінгу, ви будете проводити до 50-60% трудового дня, працюючи з даними.
Чому важливо вміти шукати і обробляти інформацію
Обсяг оброблюваної нами інформації подвоюється щороку, а знання, які ми отримуємо, застарівають протягом 2-5 років. Ось чому нам життєво необхідно вміти працювати з даними.
Навик багато і добре працювати з якісною інформацією допомагає не тільки заощадити час, але і працювати в 2,5 рази ефективніше. Тут потрібно звернути увагу на три речі:
- як ми шукаємо інформацію;
- як її обробляємо;
- в якому вигляді представляємо цільової аудиторії.
І почнемо ми з розмови про пошук.
Пошук даних: чи не інтернетом єдиним
Всі ми звикли шукати інформацію в інтернеті, але, крім звичайних інтернет-джерел, існують паперові носії, експертна думка і власна база даних.
Якщо ви починаєте з інтернету, сфокусуйтеся на якісних джерелах. Але інформація в інтернеті не структурована і обробляти її важко і енергозатратно. Що робити? Тут в гру вступає експерт. А про цінності власної інформаційної бази можна навіть не згадувати: ви і самі уявляєте, за які гроші свої бази по проектам продають такі компанії, як McKinsey.
Алгоритм пошуку інформації
Виходячи з вищесказаного, ми пропонуємо вам простий алгоритм пошуку інформації.
- Власна база. Якщо це не перший ваш проект, ви зможете швидше увійти в тему, використовуючи свої архіви, структуровані так, як зручно особисто вам.
- Вступний пошук в інтернеті. Тільки після цього приступайте до preliminary research. Вступний пошук допоможе вам приблизно зрозуміти вашу тематику: тренди, гравців на ринку і т. Д. Не витрачайте на це занадто багато часу.
- Перша зустріч з експертом. Тепер можна сміливо телефонувати експерту. Експерт - це той незамінна людина, який розкидає всі ваші завдання по піраміді Мінто, допоможе структурувати інформацію і підкаже, в якому напрямку рухатися далі.
- Занурення в тему. Тільки після зустрічі з експертом ви починаєте повноцінний research - детальний і ретельний.
- Повторна зустріч з експертом. Тепер вам потрібен feedback про те, наскільки знайдена вами інформація актуальна і адекватна. Проведіть sanity check, або «тест на вошивість». До того ж у вас напевно накопичилися питання, на які необхідно отримати релевантні відповіді.
- Фіналізація даних. І тільки в самому кінці ви аналізуєте інформацію, засновану на просунутому пошуку та отриманих від експерта Інсайт.
Шість правил пошуку інформації
Щоб зробити роботу з даними ефективніше, дотримуйтеся шести правил пошуку інформації:
- Чітко розумійте мета пошуку. Яку інформацію ви хочете знайти? Якщо у вас є мета, ви не будете втрачати час, переходячи по випадковим посиланнях і безладно гортаючи сайти.
- Використовуйте первинний фільтр. Які ресурси вас цікавлять? Визначте критерії релевантності сайтів та відсівайте зайве.
- Складіть список сигнальних слів. Сигнальні слова - це терміни, які використовуються в функціональному жаргоні даної тематики. Складіть список таких слів і використовуйте їх в пошукових запитах. Це дозволить вам уникнути сайтів непрофесіоналів з неправильною інформацією.
- Шукайте зверху вниз. Працюючи зі структурованими джерелами, наприклад з Wikipedia, пам'ятайте, що визначення і базові тези найчастіше розташовуються на початку статті, і вам не обов'язково гортати далі в разі їх нерелевантності.
- Сканувати вміст. Читати кожен документ повністю на етапі вступного пошуку необов'язково. Пробіжіться по тексту і виділіть те, що може бути вам корисно, щоб уникнути багатогодинного читання.
- Створіть підсумковий список. Розставте джерела, щоб позначити подальшу стратегію роботи з ними: які з джерел самі релевантні і вимагають детального вивчення, а які стануть в нагоді як додаткові матеріали?
Як це працює? Наведемо приклад.
Ви шукаєте ноутбук на «Яндекс.Маркеті». В першу чергу задайте потрібні вам критерії (технічні характеристики, дизайн, ціновий діапазон), але не йдіть відразу ж в магазин, а знайдіть експерта з досвідом 10-15 років і задайте йому ваші питання. Тільки не забувайте головне правило: завжди вислухайте як мінімум трьох експертів.
Де шукати
В інтернеті є джерела інформації, про які багато хто з вас не чули. Якщо ви звикли користуватися виключно Google, спробуйте нові місця для пошуку:
Пошуковики - НЕ Яндекс і Google. Наприклад, Wolfram | Alpha. Він значно спрощує роботу з математичними моделями і допомагає візуалізувати фінансові та економічні показники.
Авторитетні новинні сервіси. Ми радимо «Ведомости» як найбільш бізнес-орієнтований ресурс (до речі, студентам надається 75% -ва знижка на підписку), але ви також можете звернутися до політичного «Коммерсант» або новинному «РБК». Краще не вибирати щось одне, а читати все три.