Абітурієнти іноді плутають види помилок. Спробуймо розібратися.
- Що ж таке орфографічна помилка? Це неправильне написання слова. В таких завданнях звертаєш увагу на всі літери в слові, можливо пропущений м'який знак, апостроф, можливо, немає подвоєння, а може, складне слово написано разом замість того, щоб бути окремо або через дефіс. Для цього, звичайно, маєш пам'ятати всі теми, які стосуються правопису: спрощення, ненаголошені е/и, сполучення йо, ьо, правопис префіксів і суфіксів, правопис великої літери, написання слів іншомовного походження, правопис н, нн, правопис не зі словами.
- Як маємо знайти пунктуаційну помилку? Шукаємо всі розділові знаки: кому, тире, двокрапку, крапку з комою. Можуть бути зайвими у реченні, а можуть бути відсутніми. Всі основні пунктограми маєш згадати, виконуючи це завдання: тире між підметом і присудком, розділові знаки в реченнях з однорідними членами речення, звертаннями, вставними, вставленими конструкціями, відокремленими членами речення. Також не варто забувати про складні речення, їх види та розділові знаки. Наприклад в складносурядних можуть бути кома, тире, крапка з комою, в складнопідрядному - переважно коми, а в безсполучниковому - коми, тире, двокрапка, крапка з комою. Окремо звернути увагу, якщо в реченні є пряма мова. Тоді варто згадати всі розділові знаки, які ставимо при виокремленні прямої мови і слів автора.
- Якщо потрібно знайти лексичну помилку, то звертаєш увагу на "дивні" слова, не властиві літературній мові. Це може бути і калька з російської мови, тавтологія, суржик, слова, які не можуть бути вжиті в поданому контексті. Також не забудь про пароніми, омоніми.
- Знаходження граматичної помилки - одне із найскладніших завдань ЗНО/НМТ. Потрібно ідеально знати всі граматичні категорії кожної частини мови і синтаксичні конструкції. Розгляньмо на прикладі кожної частини мови: іменник - згадати відмінкові закінчення, особливо кличного, давального, місцевого відмінків. В прикметниках особливу увагу звертати на утворення ступенів порівняння, числівниках - узгодження два, три, чотири і інших у відповідній формі, поєднання збірних числівників з іменниками, уживання числівників на позначення часу, в дієсловах зазвичай трапляються завдання на наказовий спосіб, дієприкметники - уникнення активних дієприкметників теперішнього часу, в дієприслівниках - звертати увагу на побудову речення, вибір певного прийменника теж відіграє важливу роль у цьому завданні.
Типові завдання, які можуть бути на іспиті:
НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А нехай пишуть
Б згадаймо
В не покинь
Г пішли - це правильна відповідь, адже дієслово в минулому часі множини
Лексична помилка є в словосполученні
А виняток з правила
Б завдати шкоди
В оточуюче середовище - правильна відповідь. Має бути довкілля або навколишнє середовище.
Г протипожежні заходи
Пунктуаційна помилка є в реченні:
А Хто не працює, той не їсть.
Б Чужа душа - то кажуть темний ліс - правильна відповідь. У цьому реченні не виділено вставне слово кажуть з обох боків
В Пізнай себе - і ти себе не впізнаєш.
Г Десь, як загублений дзвоник, подзвонює і подзвонює вівсянка.
Орфографічна помилка є в рядку
А півметровий, пів тижня
Б напівлюдина, півмісяць
В пів- України, південь - правильна відповідь, оскільки пів України пишеться окремо.
Г пів міста, пів Європи