Розрізняють 4 види типових помилок.
1. Систематичні - виникають кожного разу при написанні контрольних, або самостійних робіт, в більшості учнів.
Причини виникнення: не достатньо засвоїли матеріал з кожної теми, немає навиків з розв'язування тих чи інших вправ.
Усунення помилок: систематично повторювати правила та відпрацювати техніку у розв'язуванні вправ.
2. Випадкові - виникають один, або два рази.
Причини виникнення: не засвоїли матеріал з даної теми.
Усунення помилок: повторити та запам'ятати означення, теореми, порядок виконання арифметичних дій. Розв'язати достатню кількість вправ, аналогічних тим, де були присутні помилки.
3. Фактичні - помилки пов'язані з неправильним розумінням співвідношень між предметами.
Причини виникнення: перекручування теоретичного матеріалу, нездатність використати набуті знання та вміння до розв'язування вправ.
Усунення помилок: важливо привчитися здійснювати самоперевірку завдань, повернутися до умови та осмислити одержаний результат. Розв'язати достатню кількість завдань з даної теми.
4. Логічні - помилки пов'язані з неправильністю думки.
Причини виникнення: відсутність, або неповнота знань з тієї, або іншої теми.
Усунення помилок: найкраще за допомогою методичного прийому, що полягає у створенні моделі, котра відповідає тому поняттю, означення якого дає учень. Розвивати самостійне мислення.
Типові помилки під час написання ДПА в 9 класів
- " Мішані числа"
Множення та ділення
При діленні, або множенні мішаних чисел, часто мішане число не переводять у неправильний дріб. Або ж переводячи переплутують порядок виконання дій.
Правильно: цілу частину дробу множимо на знаменник дробу і додамо чисельник дробу; це буде в неправильному дробі чисельником, а знаменник лишається той самий.
Після того, як ми утворили неправильні дроби, виконуємо дію множення; спочатку дивимось на числа, які стоять навпроти ( навхрест) один одного, якщо можна, то скорочуємо. Далі множимо чисельник на чисельник, а знаменник на знаменник. Добуток чисельників, записуємо у чисельник нового дробу, а добуток знаменників у знаменник дробу. Перевіряємо дріб, що утворився, чи можна його скоротити, якщо так, то скорочуємо і записуємо відповідь.
При діленні неправильних дробів не забуваємо, що перший дріб залишаємо той самий; замість дії ділення ставимо дію множення, а другий дріб перевертаємо ( міняємо місцями чисельник і знаменник). Виконуємо множення неправильних дробів.
- "Раціональні числа"
Неуважність при розв'язуванні виразів. Потрібно прописувати кожен крок під час розв'язування. При додаванні двох від'ємних чисел, результатом буде від'ємне число. При відніманні додатнього і від'ємного числа, ставимо знак той, який стоїть біля більшого за модулем числа.
Множення, або ділення раціональних чисел
Рахуємо кількість мінусів, якщо парна кількість, то в кінці ставимо знак "+". Якщо кількість мінусів непарна, то в кінці буде знак "-".
- "Формули скороченого множення"
Дуже часто плутають формули скороченого множення при розкладанні многочлена на множники.
Різниця квадратів двох виразів дорівнює добутку різниці цих виразів і їх суми.
Квадрат різниці двох виразів дорівнює квадрату першого числа відняти подвоєний добуток цих виразів додати квадрат другого числа.
В наступній статті розглянемо основні типові помилки за курс 8- го та 9- го класу.